Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-24, 09:41   #1
TigerLilly_WaterFall TigerLilly_WaterFall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Lightbulb Barnoverall (fodra hur?)

Jag har tankar på att sy en barnoverall, men jag undrar vilka lager som ska ingå?

Bävernylon ytterst (med tätade sömmar) och sen fleece... och sen ???

Problemet är ju att den ska gå att använda både om det är +1 och -10...

Overallerna på exempelvis hm tycker jag inte är så fodrade! Och bara på ovandelen!

Vilka olika lager och material borde ingå?

Alla förslag och tankar mottages tacksamt!
TigerLilly_WaterFall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 09:53   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag sydde overaller till mina barn, fodrade jag bara med vaddstickat foder.

Det bör räcka med ett vaddstickat foder, vi kan ha ner till - 30 35 grader kallt och ett sånt foder räckte gott och väl.

Några tätande sömmar gjorde jag inte.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 12:22   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det är svårt att göra/hitta en overall som håller tillräckligt varmt i alla väder. Bättre att klä på barnet under istället. Jag skulle göra som Dahlia sa och fodra med ett vaddstickat foder. Sen kan du ju sy ett underställ med jacka och byxa i fleece att komplettera med de riktigt kalla dagarna om du tycker att det behövs. Om du gör overallen för varm riskerar du att barnet svettas ute i kylan och det är ju inte särsklit bra.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 19:27   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Närjag sydde overaller till mina barn hade jag bävernylon som yttertyg, vanlig vadd (som metervara, syntet) som mellanfoder och spinnakerväv som foder.

Jag sicksackade ihop bävernylonsdelarna med vadden och sydde sedan ihop som ett stycke och fodrade som vanligt.

Det blev bra overaller som höll genom alla mina tre barn och några kusiner.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 15:52   #5
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Att täta sömmar på bävernylon är nog bortkastat, tyget i sig står ju inte emot väta särskilt bra. Jag brukar sy i bävernylon med förstärkning av "gummerad" polyester (sånt med plastaktig beläggning på insidan) från knäna och neråt på framsidan och från knäna och upp till midjan på baksidan. Hittills har jag inte tätat några sömmar, men möjligen skulle det vara ide att täta grensömmen baktill i det fallet. Fodra brukar jag göra med vadderat tyg som ofta ker bomullstyg på en sida och nylontyg på en sida. Då blir det sammanlagt 5 lager över knän och rumpa, men ändå enkelt och smidigt. Flece eller teddyfoder är inte så praktiskt, åtminstone inte i ärmar och ben, det blir för dåligt glid när overallen skall av och på. Annars håller jag helt med, hellre ett löst extra fleceställ de kallaste dagarna än en för varm och klumpig overall. Tom i Norrland!
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons