Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-22, 09:27   #1
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Hur högljudd är en vävstol?

Det här kanske är en dum fråga, men jag frågar ändå:

Jag har fick en gammal vävstol av en släkting för några år sen. Nu ska jag flytta och kommer äntligen kunna ha tillräckligt mycket plats för att ställa upp den och lära mig väva. Men jag funderar lite över hur mycket det låter?

Kommer det störa dom som bor under mig? Jag vill inte göra mig osams med grannarna det första jag gör i nya lägenheten. Det blir ju ett ganska repetitivt ljud och antagligen ganska irriterande om det hörs mycket. Jag har inte vävt förut och har alltså ingen aning, och har heller ingen möjlighet att testa.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 09:36   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det beror alldels på hur hårt Du slår ihop väven!
Trasmattor kräver att man slår ihop hårt och flera gången, vid varje inslag.
Tunnare vävar kräver inte så hårda slag med slagbommen.

Visst kan det höras en del. Jag vävde trasmattor för något år sedan, grannarna klagade inte, varken åt sidan eller uppe.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 10:09   #3
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Oj, snabbt svar!

Ja, det är trasmattor jag tänkt väva till en början. Och det låter lovande att du inte haft några problem. Jag har drömt om den där vävstolen sen jag fick den, så det vore kul om jag kunde ställa upp den nu.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 11:05   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Prata med grannarna och tala om att Du tänker väva. Då vet de vad det är som slår,,, och kan tala om, om ljuet stör
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 11:29   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Dahlia skrev:

Visst kan det höras en del. Jag vävde trasmattor för något år sedan, grannarna klagade inte, varken åt sidan eller uppe.
Tyvärr så är det nog väst om man har grannar under sig. Du måste nog testa eller höra om någon som bor på liknande sätt kan ge dig något svar. Eller så får du som sagt väva saker som inte kräver hårda inslag.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 12:16   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En variant är att ställa vävstolen på en ljudisolerande matta. Dämpar lite transport av stamljud. Jag har min står på gummifötter, mest för att den inte ska åka omkring men lite isolering blir det nog.

Lite dunka-dunka är nog bara trevligt om det inte sker på fel tid vill säga
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 15:51   #7
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Det låter tyvärr mycket om en vävstol när man väver mattor. Jag minns i min ungdom när min hyresvärdinna satt på vinden (våningen över min) och vävde mattor. Några av mina tavlor ramlade ner och taklampan svängde. Men hon hade säkert ingen dämpning vare sig mot ljud eller rörelse.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 17:54   #8
sinilga sinilga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
När man väver tex. mattor, hörs dunkandet uppåt. Och om man har en skyttelmaskin, dvs. en halvautomatisk skyttelkastare, hörs det också.
Jag har gummitassar under vävstolen; de dämpar ljudet och stolen sitter ganska bra på sin plats. Mattan under är också bra. Kanske skulle man ha på taket ett tyg; det skulle dämpa ljudet att gå uppåt.
Jag har haft mina vävstolar i olika slags hus; likaväl i höghus som i eget. Har alltid frågat grannarna först och bett dem säga till mig om jag stör. Och har frågat också när det skulle vara best för mig att väva. Det finns människor som sover under dagen, kvällen etc. ang, sitt arbete, sjukdom osv.
Har aldrig haft några problem, tvärtom; har fått många nya vänner.
sinilga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 23:16   #9
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Tack för svar!

Jag kommer att bo på översta våningen, så det är bara ljud nedåt jag behöver bekymra mig över. Ljudisolerande tassar + matta kan vara en bra idé. Och så klart prata med grannarna!

Jag får fundera på hur jag ska göra, och kolla upp hur pass lyhört huset är, det har jag ingen koll på än.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 08:34   #10
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Du har redan fått bra tips som säkert kommer att hjälpa dig, men om det inte räkcer tänkte jag tipsa om att det finns ett tillbehör som man kan ställa vävstolen på för att dämpa ljud (och förhindra att den åker om kring på golvet).

Jag tror att det kallas "vävstolsfot" eller "gunga". Den gör stor del av ljudet fångas upp. Finns i lite olika modeller, men det vanligaste är att man har en liten i varje hörn av västolen. Den tar upp en stor del av vävstolens rörelser och gör att det inte låter lika mycket. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter eller vem som tillverkar den, men det brukar finnas reklam för den i tidningen Vävmagasinet. Eller ta kontakt med en vävbutik så kan de säkert hjälpa dig att hitta dem.

Lite svamligt tips kanske, men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp ändå!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 08:37   #11
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag hittade vävstolsfoten jag pratar om:
http://www.akssnickeri.se/stadig.jpg

Vävstolen kan liksom gunga lite i den viket gör att ljudsvängningarna dämpas rejält.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 09:39   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den "gungan" är bra, jag har dom själv.

Ett annat bra tips att få vävstolen att "stå kvar" är att lägga lagom långa träbitar mellan väggen och fötterna på vävstolen.

Jag sitter oftast med ryggen mot väggen, då fungerar det här perfekt.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons