Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 3.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-02-02, 13:35   #16
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
På min Brother blir sicksacken fin, oavsett tyg, om jag använder J-foten, men inte om jag använder N-foten som jag ofta gör när jag syr annat. Nu är det i och för sig tänkt att just J-foten är den som ska vara på för det mesta (används till alla "standardsömmar" om man följer anvisningarna), men jag tycker jag ser bättre med N-foten (kallas för monogramfot till Brother) på eftersom den är "öppnare" i framkant. Det kanske är så andra gör också, att man inte använder den fot som är tänkt att vara "standard" (för både raksöm och sicksack) och det kan förklara dålig kvalitet på sicksacken.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 14:14   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men är inte det lite lustigt att monogramsfoten ger dålig sicksack eftersom man ju syr sicksack när man använder den foten?
Eller, nej jag förstår, det är ju skillnad på tät och gles sicksack..

Jag använder också hela tiden applikationsfoten på min maskin pga samma skäl, man ser bättre och man kan bättre bedöma avstånd från nål till kant pga lite kantigare fot, bra när man vill sy stickningar osv. Lite svårare när det är kurvat som på standardfoten.

Men för att återgå till ämnet: jag brukar justera på trådspänningen beroende på om jag vill ha ihopdraget eller inte. Justera båda uppe och nere isåfall. Jag har nu satt så att det blir slätt.

Det är bra att kunna symaskinen, veta hur den jobbar. Då förstår man hur olika sömmar bildas och hur man får till olika saker. Jag tycker att det är så larvigt att man inte får justera (under) trådspännigen på nya symaskiner enligt manualen. Det är att dumförklara oss.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 14:33   #18
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Ni får förlåta mig, men i mina öron låter det hemskt att du ska vara tvungen att börja mickla med trådspänning, byta pressarfot för att sy en vanlig enkel sicksack som du använder för att kasta över kanterna på tyget du syr. Jag skulle inte acceptera det.

Jag har sytt på mina Berninor i 20 år och aldrig rört trådspänningen. Den drar inte em ihop tyget när jag syr med tvillingnål. Fastän jag har olika tjocklek och fabrikat på sytrådarna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 14:37   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej man ska inte behöva pilla på hela tiden. Jag har ställt in trådspänningen så att jag får bra resultat båda raksöm och sicksack. Inte alla har samma preferenser så man kan få ställa in så att det passar en själv. Jag säger det här för att när jag lämnat in på service så fick jag tillbaka med för hård trådspänning att sicksacken dras ihop. Det gillade jag inte så jag lossnade på det igen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 14:52   #20
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jaha, ok då förstår jag. Men det var dåligt av den som gjort servicen att inte kolla det innan han lämnar ut maskinen. Men precis som du säger, det är viktigt att lära känna sin maskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 15:27   #21
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu blev jag påmind om hur det var när vuxna dottern skulle få symaskin jag "bytte upp" mig från min 70-tals-Husqvarna till en 90-talare, också Husqvarna av precis samma typ. Mekanisk, enkel, robust. MEN, plötsligt fick jag börja justera trådspänning efter vilket tyg och vilken söm jag hade. Det hade jag aldrig behövt göra med den gamla! Den nya var mycket kinkigare! Urtrist! Så när jag "fick" den Brother jag har nu och erbjöd dotterna att ta över den "nya" Husqvarnan istället för 70-talaren sa hon bara "aldrig i livet. Så länge 70-talaren går kommer den att vara nummer 1!"
Den Brother jag använder nu behöver jag aldrig fundera på trådspänningen heller och så vill jag ha det! Bara tuta och köra!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 15:53   #22
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Kul att vi är några fler som bara vill tuta och köra
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 09:12   #23
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det är pressarfot J som gäller! J finns ingraverat på foten, så det går inte att missa :-)
Det är precis det som står i alla bruksanvisningar till Husqvarna, och direkt på displayen till de maskiner som har det.

Man bestämmer naturligtvis själv om man vill byta pressarfot eller inte, men det tar ju bara 5 sekunder att byta...
Själv tycker jag det är värt att få perfekt resultat. Varje tyg är ju olika, kan vara bra att offra nån minut på att testa sicksacken med/utan J, och ibland trestegssicksack, som inte alls drar mer tråd. Detta gäller ju vid "krångliga" tyger, annars är det bara tuta och köra , man vill ju att det ska bli färdigt snabbt när man syr!

Trådspänningen behöver man inte ändra!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 10:18   #24
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Ja, jag nog bortskämd. Innan jul satt jag och sydde. Min make kom och frågade om jag kunde laga hans bälte. En nit som håller fast spännet på bältet hade gått sönder. Tittade på bältet och konstaterade att det går att sy. Bytte tråd (satte in Björntråd) och en lädernål. Det blev drygt ½ cm läder faktiskt. Gick och mätte nu, 7,5 mm trodde att det var 1/2 cm. Lagade bältet som sagt var. Sedan bytte jag tillbaka nål och tråd och fortsatte att sick-sacka min viscoseblus.
Inga som helst problem. Det var de ända jag gjorde.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 10:37   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är en sådan maskin man vill ha. Som glatt syr i alltifrån tunnaste delikata tyger till grövsta läder!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 10:40   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Ja, jag var själv så impad av den att jag gav den en puss och sa att den var bra himla duktig. Hade aldrig sytt så tjockt och styvt läder på den och sedan tunn viscose.

När jag skulle köpa min första symaskin så valde jag en begagnad Bernina för att jag hade aldrig hört någon klaga på en Bernina. Det har jag aldrig heller behövt göra. Då är min äldsta från 1972. Den stod i vatten ett par dygn när vi hade översvämning. Men jag fick igång den. Köpte sedan en 930 för jag tänkte att då kan jag plocka reservdelar dem emellan när det inte längre finns att tillgå och så hade 930 fler sömmar som jag ville ha.

Nu senast så köpte jag en 1230. Hade hört så mycket gott om den och 1130 när jag ringde runt och sökte efter 930. Har den starkaste motorn bl a. Den har 74 olika sömmar, alfabet, 2 olika knapphål bl a.

Jag hittade den på Blocket. Det finns inte så många Berninor till salu så när jag fick se den så ringde jag. Kollade även med ägare här på Sysidan. Två personer använder maskinerna hela dagarna. En av dem har sytt på den i 20 år varav dagligen i 16 år (den andra i 20 år), den första har fått byta ett kretskort och ett drev (den andra har inte lagat sin någon gång, arabetar även som textillärare, sa att Bernina var bäst). Den första Ateljesömmerskan har andra och nyare symaskiner men hon syr alltid på den. Det tycker jag är ok betyg med tanke på att de används dagligen. En medlem som hade maskinen hade problem med övertråden. Kontaktade henne frågade om hon hade rengjort trådspänningen och det hade hon inte tänkt på att göra. Samtliga Gratulerade mig att jag hade lyckas få tag i en 1230 och sa enhälligt K Ö P!!! Då tvekade inte jag utan kastade mig på telefonen och köpte den.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-02-03 klockan 11:19. Anledning: Har bara skrivit tillägg i texten.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 11:04   #27
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Talking

Gumpan, det vore ju roligt att se några bilder av det som din så otroligt duktiga maskin kan åstadkomma. Då kanske vi är många som kommer att byta ut våra maskinparker!
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 12:33   #28
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Ja, jag ska försöka göra det. Har aldrig gjort något sådant. Du kan gå in på recensioner så ser du vilka funktioner som finns i maskinen.

Vill absolut inte vara skrytsam och skriva upp den. Min svägerska. syster och bästa väninna har. Husqvarna, Singer och Pfaff. På de två förstnämnda maskinmärkerna har jag sytt mcyket på. Samt de som finns i skolorna. De tycker alla tre att min Bernina är fantastisk.

Min väninna är inne på sin 2 Pfaff på 1 år, den blir överhettad.Tog ut den sista i somras. Som tur är har hon kvar sin älskade Bernina 930 men hon behöver fler brodyrsömmar och alfabet och det kan inte 930 erbjuda. Det enda som jag inte har sytt på är de nya Berninorna. Lustigt nog.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 14:06   #29
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Hej!

Gubben är i Stockholm med bältet på. Jag har tagit och sytt ihop av ett annat bälte och sytt med vit tråd på den. De är så lika tjocka som jag kan komma. Utbudet är inte så stort här hemma.

Tog och sick-sackade en bomullsvoile, det var det tunnaste jag kunde hitta.

Nu står kameran på laddning. Håll tummarna att jag fixar att kunna lägga in bilderna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 21:47   #30
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Här kommer bilderna på det läder som jag sydde på som Edvina ville se på. Det var så svårt för mig att fota eftersom jag inte
riktigt nådde fram från rullstolen. Dessutom så kan jag inte hålla still kameran. Hoppas att du kan se ändå.
Bifogade bilder
  
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons