Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-13, 18:08   #1
avslutatmedlemskap110428 avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 19
Question Mönster och olika måttsystem

När jag köper ett mönster med mått i "yards" och "inches" så får jag sitta och räkna om allt, samt att ibland nämns tygåtgången lite annorlunda ibland...ex "stripes" och man får klura ut hur mycket som går åt.
Fick en fråga från en som gör en del mönster, om vi svenskar också skulle vilja ha vårt metriska system i mönstren eller är det ok med "yards" och inches"? Skulle vi vilja ha tygåtgången skriven på det sättet som ex: "70 cm på 150cm bredd? Personligen tycker jag det är lättare med det metriska systemet och när tygåtgång nämnms som senast ovan. Vad tycker ni?........är det jag som är trög i huvudet?
avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 19:28   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Nu vet jag inte vilka mönster du använder men alla de utländska mönster jag köpt, (simplicity, buttericks, newlook bla) använder både meter och yard som mått för hur mycket tyg det går åt.

Annars tycker jag nog att det metriska systemet är enklast, iaf rent spontant, det är ju det man lärde sig i småskolan.

Har egentligen inga problem med yard heller men det kräver lite mer tanke, det är då klart.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 10:23   #3
avslutatmedlemskap110428 avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 19
Har köpt mönster på nätet (Mcalls och InStichesPatterns) och på den förstnämnda är det båda systemen och på den senare enbart yards och inches. Tack för att du svarade på min konstiga fråga!
avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 16:28   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man köper grejerna i Sverige tycker jag at det är självklart att vi ska ha metriska systemet (ger onda ögat till quiltare som försöker återinföra det gamla systemet i Sverige) men om man köper från USA så får man tyvärr finna i sig att de går mot strömmen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 00:33   #5
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
DE onda ögat till quiltare är väl lite onödigt, ser att du inte syr lappteknik själv och med den anledningen inte förstår att det är både lättare och mera exakt med inch mått. Det är lite svårt att mäta t ex en sömsmån på 6mm betydligt lättare med 1/4" (inch).

Du är ju bakåtsträvare vad det gäller symaskiner och jag respekterar det, och förväntar mig att du också har förstålse för de som tycker att det är lättare att använda gamla inch mått, dels för som sagt det är lättare att få rätt mått och dels för att många mönster i lappteknik görs med dessa mått.

Här i USA används ju som sagt bara dessa mått, medans man i Canada använder både meter och yard.
Tycker inte man ska ge onda öga till någon, var och en gör efter sitt eget önskemål utan att behöva känna att man är någon slags bov eller bakåtsträvare. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 01:21   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har sytt lapptäcken och syr ibland igen men inte lika stora projekt. Jag använder 1 cm sömsmån det fungerar jättebra.

Jag har inte onda ögat till privatpersoner, det är bara det är konstigt att se yards, inches osv i en butik i sverige.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 01:31   #7
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ja, det kan jag hålla med dig om, jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att sälja tyger på metervara i Sverige, det har ju inget med var gemene man använder för mått hemma. Men det är väl med det som med språket svenska har ju blivit lite väl mycket svengelska där hemma, men det har väl med datorvärlden att göra. Lite lustigt är det då svenskarna här kämpar med att behålla svenskan på sina telingar som är födda här. Hoppas du ej tog illa upp det var inge elakt ment, jag personligen använder bara inchmått när jag syr och som sagt jag köper tyg yard vis. Ha de gott och en God Jul får jag önska dig. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 04:59   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har flera måttband som har cm på en sida, och inch på andra.
Tycker det är jättebra! Då slipper jag räkna.
Använder de en hel del utanför sömnad också faktiskt (!), det kan vara någon måttuppgift som står i en amerikansk bok.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 11:06   #9
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Jag tycker att det vore jättebra om tygåtgång var angiven i båda måttsystemen. Mönstertillverkaren borde ju också se fördelen att kunna sälja till både den Amerikanska som den Europeiska marknaden, för att inte tala om den Asiatiska.
Om det metriska systemet skulle användas i USA skulle kanske sömsånen vara 5mm på alla mönster!?
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 16:04   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japan är lyckligtvis också metrisk, ännu mer än oss kanske då de anviger skostorlek i cm!

Det är USA som envisar med sin hopplösa system...

Men de flesta ställen har grejer med båda måtten på. UK t.ex. gör det för att de måste enligt EU. Antingen bara metriskt eller båda metriskt och imperial.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 17:39   #11
avslutatmedlemskap110428 avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 19
Tack snälla ni som ger er åsikt om måttsystemen. Vi får väl alla försöka att "lobba" för att båda systemen ska införas i mönster. Har kontakt med en mönsterkonstruktör i USA, som har bett om min åsikt (och då kan jag även delge lite av era). God Jul o Gott Nytt År! Hoppas tomten kommer med roliga sysaker!!
avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 18:53   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Roligt att du kontaktat! Oftast blir det ju bara så att man skriver och tycker men inte gör slag i saken.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 19:57   #13
avslutatmedlemskap110428 avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 19
Talking

Vill bara berätta för er att mönsterkonstruktören nu har gjort tillägg till sina mönster med det metriska systemet. Tack var er (jag vidarebefodrade era åsikter) så har EN i alla fall lyssnat på oss. Tack!
avslutatmedlemskap110428 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 20:36   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj wow, det var ju jättebra!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons