Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-14, 16:31   #1
Engberg Engberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 19
Question Mönsterpapper?

Vilket papper är bäst när man vill rita av ett mönster? Vad använder ni?
Engberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 17:26   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag brukar köpa mönsterpapper på syfestivalen av Tygvaruhuset. Det är rullar med gult papper på utsidan. Jag tycker om det mönsterpappret då det är stabilt och hållbart. Det påminner om sådandär vit täckduk man kan ha till växter.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 17:31   #3
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Jag har en rulle mönsterpapper,det som är blankt på en sida och ritvänligt på den andra och som man "ser" igenom, beställt från Slöjddetaljer postorder för många år sedan. En sån rulle räcker huuur länge som helst...typ...även om min nog snart är slut! Efter tolv år, kanske? nåja, jag är ju lite periodare när det gäller att sy, i min nuvarande takt skulle den nog ta slut fortare.
Iaf så kostade en rulle (för tolv år sedan...)runt tvåhundrafemtio kr, tror jag, vilket innebär att jag inte har en aning om vad den skulle kosta idag!
Det är sånt papper jag tycker bäst om att arbeta med, både när jag ritar, ritar av ellerl ägger ut på tyg. /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:37   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag använder också det där pappret med gult papper på utsidan av rullen. kan dock bara få tag på tiometersrullar och dom tar oftast slut alldeles för fort för mig.

Men pappret är starkt, skryklar sig inte så lätt och skulle det skrynkla sig så kan man inte bara stryka det, utan dessutom dänka det först utan att det tappar formen eller blir bubbligt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:48   #5
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
jag använder mönsterplast!
Det är kanon.man kan misshandla det utan att det går sönder. Håller riktigt bra.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 08:52   #6
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Var får man tag på mönsterplast? Det har jag aldrig provat. Däremot har jag gjort av med några rullar av typen med gult omslagspapper. Det fungerar bra.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:03   #7
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Beror på vad jag ska ha mönsterpappret till.

När jag ritar/ändrar mönster använder jag mig av blomsterpapper på rulle 75 cm bred. Köpte Blomsterpapper i Årsta partihallar för ca 280:- helrulle på Lundholms papper, verkar vara sådan som Monicka har. ska jah däremot bara rita sv ett nönster så använder jag mig av det som Monika W köper från tygvaruhuset.

Båda är superbra, men används för olika ändamål hos mig.

Var köper ni mönsterplast?
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 12:40   #8
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Citat:
LisaLejon skrev:
Var får man tag på mönsterplast? Det har jag aldrig provat. Däremot har jag gjort av med några rullar av typen med gult omslagspapper. Det fungerar bra.
Jag har köpt mitt på husqvarna butiken.
Riktigt bra.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 17:47   #9
Wilma-Sally Wilma-Sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 35
Jag köper en rulle byggplast på byggvaruhuset. Dubbel bredd (= 2m ) och 50 m långt för ca 250:-
Fungerar mycket bra för mig. Eftersom plasten är så tunn så tar det färdiga mönstret inte så stor plats heller.
MVH Git
Wilma-Sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 21:56   #10
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Oj det var billigt. Men är det bra kvalite?
Kan man "misshandla" mönstret utan att det går sönder?
kram patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 09:04   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
En bra grej med byggplast är att man kan tejpa ihop hela plagget med maskeringstejp och prova av det, för vissa plagg snabbar det upp processen för då behöver man inte göra en toile.

Men det tråkiga med byggplast är ju att det är plast och följaktligen inte spec miljövänligt...


Jag måste kolla upp blomsterpappret från årstahallen, det lät billigt och bra

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 19:40   #12
Bangkok_Hilton Bangkok_Hilton är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
Använder också byggplast...

Hej!
Jag använder också byggplast. Köper på Byggmax. Jag tror 50 m dubbel (2 m) bredd kostar under hundringen. Jag misshandlar mönstrena ganska rejält och använder dem även i Thailand där luftfuktigheten är så mycket högre. Funkar utmärkt. Sväller inte och kan vändas om man vill ha ett h-mönstar till att bli ett v-mönster etc.
Har haft min rulle i 3 år nu och jag syr mycket.
Vissa plaster hetar Windy och är eg vind-plast (ljusblå) men de funkar lika bra men är dyrare.
Lycka till!
Bangkok_Hilton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 21:01   #13
yamaha yamaha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 15
Jag använder också mönsterplast köpt i Husqvarna-butik men jag saknar en bra penna att rita med på plasten. Bläckpennorna slutar fungera efter ett tag och andra pennor suddas ut direkt. Vad använder ni? Jag har frågat i butiken där jag köpte plasten men de visste inte vad som kunde fungera.
yamaha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 21:27   #14
Wilma-Sally Wilma-Sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 35
Jag använder overheadpennor. Bäst blir det med denriktigt smala spetsen. Viktigt att de är av den permanenta sorten, de vattenlösliga färgar av sig på tyget.
Wilma-Sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 10:04   #15
Bangkok_Hilton Bangkok_Hilton är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
Pennor...

Smala overheadpennor (duvet pkt med 4 st i), men vänta tills det torkat med att ta i plasten eller vända den eller så.

Alla spritpennor som heter permanent nånting, brukar funka. Så även whiteboardpennor, men de är svåra att få tag på smala...

Lycka till!
Bangkok_Hilton är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons