Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-13, 15:58   #1
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Utan planschett?

Hellu!


Sitter och klurar lite grann..

Visst går det lika bra att strunt i att sy in en planschett fram och bara ha en söm där med två skenor??
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:19   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Enligt EU-diktat FÅR man INTE göra så .... det går alldeles bra.

Antingen två 12mm-skenor eller en 18mm-sken. Den senare brukar vara duktigt styv.


Du får riktigt roligt att snöra på dig en sådan korsett ....
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:24   #3
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Okej jag förstår ^^,

Det är nämligen min första korsett jag gör, och ville testa utan planschett först för att se om jag liksom bara har fattat själva grejen.. xD
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:48   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det är definitivt INTE svårt att sy dit en planschett. Det är däremot krångligare att komma i korsetten då du måste ha ett längre snöre än normalt och sedan göra av ganska långa snörändar.

jag har fudnerat på korsettvarianter där jag skulle använda "känghakar".
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:55   #5
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Ja det blir nog krångligare att komma i den, det har jag förstått^^, det är mer ekonomi jag tänker på, göra den så billig som möjligt ^^,
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 17:04   #6
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
om man nu ska sätta i en planschett...
korsetten jag gör är ca 39 cm i längd, men lite ojämn så den lär bli kortare. Planschetterna jag har hittat går upp till 36 och 40. Frågan är om man kan ta 40, eller om man helt enkelt får knipsa av den?
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 18:21   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Låt planschetten vara 1" (2-2 1/2 cm kortare än korsetten.
Det går att knipsa av men runda av stålet och doppa i någon gucka för att det inte ska vara vassa ändar. Jag har provatt med smältlim och vanlig klarlack. Det senare kräver 5-6 dopp.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 20:29   #8
maddisbullen maddisbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 2
jag använder mig av krympslangar med lim på insidan, på både stål och planchetter. Funkar superbra och går snabbt!
maddisbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 10:44   #9
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Jag har fått underfund med stålet, nu är det bara planschetten som skall i!

Jag har sökt på google och på forumet men inte funnit en bra förklaring på mitt lilla problem. Jag är vanligtvis inte trög med sömnad men nu e jag verkligen det! ^^,

Kan någon förklara lite enkelt hur man får in planschetten??

( när jag ändå frågar; stålet, skall det mellan fodertygerna? har tre lager foder)
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 01:19   #10
Awa86 Awa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 16
Thumbs up Jag har sytt en sån :)

Jag tänkte precis som du, dyrt att beställa bara en planschett till ett expriment (testade hur rensband funka i en korsett). Jag använde bara ett rensband framtill och det funka bra tycker jag men den korsetten sitter inte så bra för jag visste inte hur man skulle ändra storlek för att få den att passa mig bättre men den duger (min vita med blå ränder).

Om man har tillräkligt långt snöre (och då menar jag väldigt långt) så kan man trä den över huvet, sen är det bara att dra och dra tills man tycker den sitter som den ska, det kan ju vara lite svårt att få snöret genom en massa hål på ryggen om man inte är extremt vig och fingerfärdig.

Rensband är fö. riktigt bra som budgetalternativ till riktiga korsettstål bara man virar in dem ordentligt/lackar/nåt annat som skyddar så de inte rostar sen kan det vara svårt att kapa dem med men det går. Men man får tänka på att det blir ganska styvt med rensband.
Awa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 12:41   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har gjort flera korsetter med en kraftig dragkedja fram. Det funkar bra. Inte för att bra dragkedjor nödvändigtvis är speciellt billiga, men jag kan få tag på det lokalt och jag tycker det blir snyggt. Jag använder "haka-i-lås" från YKK och sen raka stål (rensband funkar) vid sidorna av det. Hittills har jag inte varit med om att en dragkedja gått sönder i någon av mina korsetter och ett par av dom är flitigt använda. Normalt är tyget eller tråden det första som börjar ge med sig efter några års användning.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons