Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-27, 18:39   #1
elektra elektra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
plast som korsettstål?

har idag varit ute o kikat lite och hittade på metervara en plastrulle som man kunde klippa till, och använda som korsettstål.
jag undrar om någon har nån erfarenhet av dessa?
elektra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 18:58   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Rigeline och liknande är inte bra alls. Det formar sig efter kroppen, vilket slutar med att det bucklar in i kroppen, gör ont och ger inte den effekt man är ute efter.

Det finns dock vissa sorters plast som går bra, men då egentligen bara när man benar väldigt mycket, ofta till 1700-talsmodeller och liknande. Synthetic whalebone är helt okej för det.

Vad för korsett ska du göra? Vilken typ av modell?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 19:23   #3
elektra elektra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
jag är nybörjare och har inte hittat något mönster än, jag surfar runt lite.
jag har gjort en "Victorian Corset" och modellen är bra men letar mer utmaningar...
min svärdotter vill ha en sån här som på bilden :-)
Bifogade bilder
 
elektra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 19:26   #4
Skuggelina Skuggelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 7
Hejsan

Jag har iof bara sytt en korsett men i den använde jag buntband, finns att köpa bland elkablar och sånt på byggvaruhusen. Billigt och bra. finns lite info på nätet om fler som gjort samma sak. tex här: http://www.jennylafleur.com/study/boning.htm och här:http://www.modehistorique.com/resear...scriptions.pdf

Lycka till

Glömde säga att de är lätta att klippa till också
Skuggelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 20:09   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Plast i en korsett som ska hålla in är bortkastat. Efter ett kort tag ger plasten med sig och slutar funka som tänkt. Riktiga stål kostar runt 5 kr styck på Vena Cava i England varifrån du också handlar mönster.

Bilderna du bifogat visar mer på korsettoppar vilka inte är designade att hålla in och forma om utan mer se tjusiga och läckra ut. Den sortens mönster hittar du hos Burda, Neue Mode, Vogue och liknande.
Bra (riktiga) korsettmönster kommer från Truly Victorian, Laughing Moon, Mantua maker t. ex.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 20:11   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det på bilden ser inte riktigt ut som "riktiga" korsetter utan mer som ett figurnära plagg som sitter mer som ett mjukt skal eller som en bustier. Till sånt funkar det absolut med plastskenor av lite bättre kvalité. Allt stabilare än rigilene funkar typ till sånt.
Det man måste vara medveten om när man jobbar med plast är att plasten, även om den kan hålla formen lika bra som mjukare stålskenor när den är ny, väldigt fort formar sig efter bärarens kropp och den fjädrar inte tillbaka. Redan ett par timmar i plagget kan ha format om det permanent. Har man bra hållning, klarar av att hålla ryggen rak, inte har allt för mycket midjehull man tvingat in i plagget och sådär kan det funka ändå som festplagg man använder nån gång emellanåt, men vill man ha något som varar är stål helt klart ett långsiktigare val. Att sätta massor av plastskenor tätt fördröjer såklart perioden innan plagget format om sig efter kroppen, men med plast är det bara en tidsfråga. Till rakare korsetter som sjuttonhundratalare är det en mindre problem än i modernare eftersom plagget har en slätare form. Det finns helt enkelt färre kurvor benen kan forma sig efter.

Du kan ju också köra på en kombination. Du kan sätta stål i sömmarna som tar mest stryk och plast däremellan, till exempel. Vid snörning och sånt bör du absolut använda stål. Raka stål inte spiralstål.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 20:14   #7
elektra elektra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
Tack för alla tips
elektra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons