Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-08, 23:47   #1
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Tre timmar Embird

Nu har jag suttit i 3 timmar och försökt göra vad jag antar är en av de enklaste objektet man kan tänka sig, med EMBIRD, som TOTALT misslyckades.
Jag har lärt mig att böja text vilket jag behöver och klarar av. Nu är det så att jag vill ha en ellips med 2 ramar jag sätter texten emellan. En text upptill på ellipsen och en text nedtill också mellan ramarna. I mitten skall jag ha en figur.
Jag har försökt i Studio att göra 2 cirklar för att sedan "dra" den till en ellips, men nej, cirkeln ser ut som på Hedenhös tid.
Jag hittade sen under FORM knappen redan färdiga ellipser, men nej, dom var inte aktiverade, gick ej att klicka på.
Jag tänkte att jag ändå försöker att sätta texten med font engine för att få en hum om hur det tar sig ut. Jodå, inga problem med texten på den övre halvan av cirkeln, men hur i hela världen får jag texten till undre halvan av cirkeln. Jag har läst Monicas kurser och även Embird USA kurserna utan att komma någon vart.

Persingen

Senast redigerad av Persingen den 2013-12-08 klockan 23:49. Anledning: ta bort smilies
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 08:14   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej hopp
nu pratar du så fint att jag kanske missupfattat?
elips är det en circel som du sedan kan göra lite platt??
isåfall för att få cirkeln riktigt god, hade jag gjort det lätt för mej o använt text verktyget
skrivtexten o så klicka på layout, långt ner i vänstra nedre hörnet så kan du ändra textens riktning till olika former.
när du sedan fått till en korrekt form på cirkeln hade jag använt den o manupilerat till den form jag sedan vill använda.
du kan lägga 2 lika cirklar på varandra kring bilden, för att få text uppe o nere eller runt om, snett igenom, i våger mm

Jag har använt mycket text i embird o aldrig krånglat till det för mej för jag e lite lat se. så text verktyget med både properties o layout har oftast tillfredställt mina text behov. och är ganska logiska att använda och mycket snabbare än att stygnsätta på riktigt.
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 09:35   #3
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
I Studio klickardu på "konturknappen" i vänsterkanten och sen behöver du sätta en nod på arbetsytan för att verktygen under FORM ska aktiveras. Välj en Ellips och dra sen till den storlek o form du vill ha. Sen kan du välja applikation och ändra till önskad bredd på ytterkanten så får du direkt ett perfekt märke.
Lätt som en plätt.
Texten skulle jag lägga till efteråt iEditor med Font engine och forma på layoutsidan med att ändra Baslinje till Cirkel och böjen på texten genom att ändra Bredden på Cirkeln.
För att få rätta böjen på nedre texten kryssar du i rutan "Placera på andra sidan"
Dra och flytta bokstäverna tills texten ser jämn och bra ut.

Lycka till!
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 21:05   #4
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Smile 3 timmar Embird

Tack, vilken tur vi har er tjejer här. måste jag spara mellan de olika stegen? Jag menar att jag lägger till texten i övre halvan först, sparar, sen lägger till en ny text i undre halvan och sparar?

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 21:34   #5
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
När du fått till övre bågen snyggt i Layout trycker du ok och kommer tillbaka till Editor placerar din text i ovalen och väljer Infoga Font engine igen och gör nedre bågen trycker ok och placerar även den bågen på rätt plats.
Slår ihop dom och väljer sen som vanligt Spara som.

Vet att man även kan fixa texten i Studio men jag väljer alltid att göra bara ovalen där och väljer sen Brodyr "Kompilera och flytta till Embird Editor" därifrån fixar jag sen texten.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 23:05   #6
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Rånda, jag undrar om du förstått mig rätt. Mitt märke är en ellips med en ellips i. Jaq får därmed en ram mellan ellipserna för text. Nu har jag fått till de två ellipserna (märket)så nu är det BARA att sätta dit en text i övre halvan och en annan nertill i min fina ram. Man måste kunna manipulera var bokstav för sig för att det skall bli bra tror jag. Att göra det i editor funkade inget vidare för mig, kanske gjorde jag fel.

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-10, 09:37   #7
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Japp jag förstår precis vad det är du vill ha

Ellips- märket du gjort i Studio tar du nu in i Editor, väljer Infoga Font engine och följer beskrivningen jag skrev om text i mitt första svar hur du böjer texten i LAYOUT- läget. DÄR flyttar du även bokstäverna genom att dra i punkterna som finns under varje bokstav.
Tryck ok och du får in texten i Editor, prova på märket om den passar eller om du behöver ändra storlek eller ändra böjen (vilket du gör genom att minska eller öka storleken på cirkeln).

Du kanske behöver göra flera texter innan du fått till rätta böjen så du är nöjd.Samma procedur igen alltså
Dra bara den gamla åt sidan så länge och skriv en ny.
Lägg upp några olika och prova dig fram. Då kan du radera dom som inte blev bra och spara ditt märke med en perfekt text.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons