Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-30, 12:17   #31
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
bila: tack för svar (inte bara nu utan genomgående genom tråden). Det är väl okej egentligen att diskussionen går som den gör, men det kan ju lätt bli så att som peppad novis blir man istället bortskrämd både från forumet och kanske även från att börja sy. Det vore tråkigt.

Jag förstår att det är svårt att ge lätta råd när det kommer till något så här avancerat (som jag förstått nu). Jag trodde i min enfald att 3-4000 kunde ge mig en helt ok maskin eftersom jag trodde att botten låg på IKEAs maskiner för 800 spänn - då ligger ju min budget en bit över ändå. Och tyvärr är det mitt tak, och jag behöver en maskin i slutet av augusti. Jag trodde också att med min budget och behovsbeskrivning så skulle det finnas direkta förslag på vilka maskiner som kan passa, men jag förstår nu att även det kan vara svårt.

Men jag ska ha med mig råd jag fått här när jag går till affären och kollar. Jag har förhoppningar att hitta en begagnad Bernina med garanti efter vad jag läst här. Finns det några årtal/modeller på Bernina som är bättre/sämre än andra och kanske några man rentav bör undvika?
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 13:08   #32
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
vickson skrev: Visa inlägg
Intressant diskussion, även om jag inte fattar hälften av den.

Gällande: "Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)" så kan det ju vara så att "folk" (dvs i det här fallet jag)inte visste om att de gamla maskinerna håller så mycket högre kvalitet och inte visste om att nya bra var så pass dyra? För mig handlar det inte om att vilja ha någon blank ny leksak utan att jag vill ha en symaskin som funkar för mina enklare behov och att jag eftersom jag inte vet vad jag ska köpa på en begagnat-marknaden, vad som är dåligt och vad som är bra, vad som är att satsa på och inte kände att det är bättre att köpa en ny med garanti efter rekommendationer från kunniga.

Jag förstår att ni har en vis jargong och att ni känner till varandra här på forumet,men att som nybörjare bli knäppt på näsan i sin okunskap känns inget vidare faktiskt. Jag har under trådens gång känt mig löjlig för att jag trodde att jag kunde få en okej symaskin för mina behov för runt 3000, för att jag velat ha en ny symaskin etc. Jag kan alltså ingenting om symaskiner. Ingenting. Inte vilka märken som är bra, vilka sömmar jag behöver, vad jag behöver köpa till - ingenting. Jag vet vad jag vill sy. That´s it. Dit sträcker sig min kunskap. Det var därför jag vände mig hit, för att få råd och tips. Känslan jag har fått här av flera är inte "men vad kul att du vill sy, nja det är en liten budget men här är lite tips" utan "jaha, så du vill börja sy och tror att du kan klara dig på de pengarna och så vill du dessutom ha en ny maskin, haha,det kan du glömma". Det är tråkigt. Jag har dock hittat på en affär här i närheten som även säljer begagnat så jag ska se vad jag hittar där. Han rekommenderade mig dock en ny Husqvarna Viking Emerald 116 eller 118 och dessa verkar vara som att svära i kyrkan här.

Tack dock alla som svarat oavset, det är en intressant diskussion som jag säkert kommer att förstå mer av längre fram om jag lär mig mer. Tack också för de tips jag fått som stämmer överens med vad jag efterfrågar.
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag försökte ge råd som jag hade uppskattat. Och jag tyckte dessutom att jag var tydlig med att 4000 räcker långt.

För övrigt, jag har sytt ett hundtäcke till min greyhound på en emerald en gång. Det gör jag inte om. Det gör nog inte den heller, hihihi

Jag hade kollat blocket före en handlare!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 14:07   #33
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag försökte ge råd som jag hade uppskattat. Och jag tyckte dessutom att jag var tydlig med att 4000 räcker långt.

För övrigt, jag har sytt ett hundtäcke till min greyhound på en emerald en gång. Det gör jag inte om. Det gör nog inte den heller, hihihi

Jag hade kollat blocket före en handlare!
Jag syftar inte till någon speciell så, men mycket av diskussionen går mig över huvudet. Och jag är verkligen tacksam för alla råd, det svåra är dock när man inte har kunskapen att förstå dem.

Om jag bara utgår från början av ett av dina stycken så skapas många frågetecken för mig:
mindre hemmaskiner (vilket är?)
en gammal (hur gammal?)
raksömsmaskin (jaså en sån?)
en gammal sicksack (jaså en sån?)
flatbädd (en.. vadå?)
inte cylinderarm (hm jaha...?)

Det är alltså den nivån jag ligger på. Så jag förstår att du har kunskap och vill väl, och att i välmening ge mig så här fina råd är som att kasta pärlor för svin. Jag är på stadiet: "en xxx modell xxx av årgång xxx är bra begagnad, men kolla att att xxx är xxx. Ska du ha en ny är xxx modell xxx okej. Passa dig för alla xxx för det är ett skitmärke, och xxx var bra fram till 1997." Typ.

Jag har kollat Blocket men hittills inte hittat något av kvalitet (eller vad jag tror är kvalitet efter vad jag läst här på forumet) här i krokarna. Sen lästa jag någonstans att man som novis inte ska köpa på Blocket för att man inte vet vad man ska kolla efter och inte får någon garanti som man kan få om man köper av en handlare?

Jag blir förhoppningsvis bättre på det här, inte trodde jag att det var så svårt.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 15:22   #34
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är lätt att man glömmer trådstartaren och spinnar vidare. Det är ganska vanligt på forum, det är bra att du säger till!

Med de 3-4000 kr du har som budget, är det lätt att få bra symaskin!

Men jag skulle nog avråda Blocket (när det gäller hushållsmaskiner) helt enkelt för att man lätt kan få en annan persons "problemmaskin" så att säga även om de kanske försöker med att "den går bra, den har varit servad".

Visst kan man helt klart göra fynd där, det säger jag inte mot. Men för en nybörjare som du tycker jag att du ska leta upp butiker som ligger nära där du bor som har begagnade symaskiner. Vi kan hjälpa dig med den punkten att hitta butik. Så kan du få köpa symaskin som blivit servad och uppfrächad OCH få garanti på köpet. Plus att du är mycket mer skyddad via lag.

I Göteborg har t.ex. Symaskinsagenturen en massa beg symaskiner av bra märken (äldre pfaff och bernina)

Om du går långt nog bak i tiden så är de flesta symaskiner bra kvalité, då menar jag alltså inte "industrimässig kvalité" utan helt enkelt att de är gjorda för att hålla lite längre tid än dagens plastditon.

Pfaff som jag är mer van vid, är bra fram till 80-talet och tidig 90-tal. Undvik dock "Pfaff Hobby" (= budgetmaskiner) och maskiner som är märkt "made for Pfaff" vilket betyder att det är en budgetmaskin som en annnan fabrik.
Undantaget för "Hobby" är Hobbymatic som är gjord i samma fabrik som de riktiga och håller samma kvalité men har färre sömmar och enklare pressarfot.

Jag har pfaff hobbymatic 919 och den fungerar utmärkt. Tillverkas 80-tal och ev tidigt 90-tal.

Bernina verkar vara bra fortfarande, om du köper Bernina och inte Bernette. Så en beg spelar ingen roll ålder då.

De andra märken vet jag inte mycket om, tyvärr.

Vet att Husqvarnas maskiner från 60-70tal har börjat använda plast inuti som går sönder efter en tid, och vid det här laget spricker de sönder inom kort om de inte redan gjort det. Men å andra sidan kan man köpa en servad sådan där man frågat efter att plastdelen har bytts ut, så håller den i en 25 år till. Dessa maskiner brukar kallas för 2000-maskiner och har roliga färger på höljet, t.ex. knallorange, vinröd, grön, brun..
Men de har andra fördelar så det är inte bara negativt (så länge den har fått utbytta delar.

Och sedan lätt tumregel, 100% mekaniska symaskiner (där med mekaniskt menar jag att det inte innehåller elektronik, för att några besserwiesser säger att elektroniska också är mekaniska) är lättare att laga (inga kretsort som man måste byta ut reservdelar som är borta) OCH håller längre. Faktum helt enkelt.

Hur man identifierar "elektroniska" symaskiner: Om symaskinen har funktion där man kan låta nålen "stanna" uppe och/eller nere när man släppt pedalen. Dvs man syr, och man släpper pedalen, så fortsätter maskinen gå själv tills nålen stannar högst upp (eller nere). Det är en bra exemepel på elektronisk finess.

Jag har försökt att inte dra med facktermer och "rätta ord" som några vill envisa använda (och därmed göra folk oförstående).

Tänk dock på att det finns måndagsex. av även de bästa märken, så det viktigaste är att ta med dina egna material och PROVSYYYYYY. Låter butiken inte göra det så skit i den butiken.

Lite luriga är de butiker som säljer "Husqvarna - Pfaff - Singer" för det är samma i grunden nu för tiden... då de köpt upp av samma bolag. I synnerhet är Husqvarna o Pfaff i princip samma. (Och pga uppköpet har de skrotat de gamla fabrikmaskiner som gjort de äldre bättre pfaffarna så har pfaff sjunkit i kvalité)

Janome, Elna och Babylock säljs av samma leverantör.

Bernina kör sitt eget race, den sista som fortfarande kör kvar på det gamla (dvs märke som faktiskt bygger symaskiner i ORIGINALLANDET) men det håller på att ändras...

De andra märken tillverkas i låglöneländer.



Och lite hjälp:

Friarm = att symaskinen inte är flatbädd, och man kan sy t.ex. ärmfåll på den. http://babylock.com/images/products/..._f_freearm.jpg
(notering: de äldre symaskinerna tenderar att ha smalare friarm än de moderna, de moderna tenderar att ha ganska biffiga att det förlorar sin funktion pga att den helt enkelt är för tjock för t.ex. klänningsärm)

De flesta friarmsymaskiner av hushållsmodell levereras med sybord, tillbehörslåda, eller liknande som kan agera "flatbädd" när man inte behöver friarm.

Cylinderarm = förmodligen industriterm, symaskin med friarm som är rund som en cylinder.

Flatbädd = Symaskin utan friarm. Exmpel: de riktigt gamla antika symaskiner (men behöver inte vara gammal för det, finns nyare också) , saknar helt friarm. En del saknar också hölje underst så man kan lägga det i en sybord som har hål för maskinen. Tänk trampsymaskin.
En hel del industrisymaskiner är sådana, dvs att de är flatbädd.
Fördelen med flatbäddsymaskin som läggs i bord är att man får en helt flat yta där nålen är i samma höjd som själva bordet = inga hinder för tyget.

Raksömssymaskin är en symaskin som ENDAST syr raksöm.

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-30 klockan 15:35.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 15:35   #35
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

För max 4000 kr får man ingen bra ny maskin. Det du får är de allra sämsta som inte duger till nåt.

Förslag:
Lägg några hundra kr av de pengarna på en symaskin från 50/60-talet och njut av den många år framöver. Resten av pengarna kan du lägga på tyg och sy massa saker.

Hälsningar
Jag tror att jag hittat det inlägg som skapat så mycket elände
Försöker förklara lite. Först och främst får jag säga att 4000 är mycket pengar. Det är 1/3 av lönen hos nån som städar varje dag. Det är en summa som städaren inte får ihop på länge.

Det finns symaskiner som kostar 85.000 kronor. De är också av plast men skillnaden mot de billigare är funktionerna. I jämförelse med de 85.000 kronorna skrev jag att 4000 är för lite.

Jag gav bort min nya symaskin som var oanvänd och senare skaffade jag mig några gamla grån 30,40,50 och 60-talen. Dessa tycker jag mycket om av flera anledningar. En anledning är att jag gillar mekaniska prylar(De som läst min tråd "namn" och tittat i min Facebooks sida vet att jag gillar även mekaniska klockor ockso. En annan anledning till att jag gillar de symaskinerna från då tid är att då inte går sönder som dagens plastmaskiner.

Hoppas att förklaringen räcker.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 17:24   #36
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Question

Jag gav dig ett konkret förslag på en begagnad symaskin.
Bernina 830, 930, 1000 serie--1600 serie eller nyare. Dvs
från 70-talet eller yngre. På dessa maskiner finns de sömmar
som du behöver. De har hög klass på sina maskiner och väljer du
att köpa en ny maskin idag från dem så får du en mycket, mycket
bra maskin. De är däremot inte blyga för att ta betalt.
Smakar det så kostar det. Därav att jag köpt dem begagnade.

Bernina har allt i metall som har med maskineriet att göra.
Inga plastdetaljer. Förutom ev data då kretskort måste tillverkas i plastliknade material, precis som i alla andra maskiner.

Jag tycker att du kan köpa en begagnad Husqvarna, Singer
upp till 80-talet. De maskinerna vet jag fungerar bra.
Någon annan kan säkert mer om de märkena än jag och har
de någon avvikande synpunkt än mig så skriv gärna det.

Pfaff har bra symaskiner också de kan du nog köpa t o m 2000.

Korrigera mig gärna och komplettera med era erfarenheter om
dessa maskiner.

Janome har jag provsytt en del, min svärmor har köpt en sådan.
Inte bra. Klarar inte av en jeansfåll t ex.

Köp från en Symaskinsbutik, ta med provbitar som du kommer att
sy på. Provsy så många maskiner som möjligt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 18:05   #37
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ja det är lätt att man glömmer trådstartaren och spinnar vidare. Det är ganska vanligt på forum, det är bra att du säger till!

Med de 3-4000 kr du har som budget, är det lätt att få bra symaskin!

Men jag skulle nog avråda Blocket (när det gäller hushållsmaskiner) helt enkelt för att man lätt kan få en annan persons "problemmaskin" så att säga även om de kanske försöker med att "den går bra, den har varit servad".

Visst kan man helt klart göra fynd där, det säger jag inte mot. Men för en nybörjare som du tycker jag att du ska leta upp butiker som ligger nära där du bor som har begagnade symaskiner. Vi kan hjälpa dig med den punkten att hitta butik. Så kan du få köpa symaskin som blivit servad och uppfrächad OCH få garanti på köpet. Plus att du är mycket mer skyddad via lag.

I Göteborg har t.ex. Symaskinsagenturen en massa beg symaskiner av bra märken (äldre pfaff och bernina)

Om du går långt nog bak i tiden så är de flesta symaskiner bra kvalité, då menar jag alltså inte "industrimässig kvalité" utan helt enkelt att de är gjorda för att hålla lite längre tid än dagens plastditon.

Pfaff som jag är mer van vid, är bra fram till 80-talet och tidig 90-tal. Undvik dock "Pfaff Hobby" (= budgetmaskiner) och maskiner som är märkt "made for Pfaff" vilket betyder att det är en budgetmaskin som en annnan fabrik.
Undantaget för "Hobby" är Hobbymatic som är gjord i samma fabrik som de riktiga och håller samma kvalité men har färre sömmar och enklare pressarfot.

Jag har pfaff hobbymatic 919 och den fungerar utmärkt. Tillverkas 80-tal och ev tidigt 90-tal.

Bernina verkar vara bra fortfarande, om du köper Bernina och inte Bernette. Så en beg spelar ingen roll ålder då.

De andra märken vet jag inte mycket om, tyvärr.

Vet att Husqvarnas maskiner från 60-70tal har börjat använda plast inuti som går sönder efter en tid, och vid det här laget spricker de sönder inom kort om de inte redan gjort det. Men å andra sidan kan man köpa en servad sådan där man frågat efter att plastdelen har bytts ut, så håller den i en 25 år till. Dessa maskiner brukar kallas för 2000-maskiner och har roliga färger på höljet, t.ex. knallorange, vinröd, grön, brun..
Men de har andra fördelar så det är inte bara negativt (så länge den har fått utbytta delar.

Och sedan lätt tumregel, 100% mekaniska symaskiner (där med mekaniskt menar jag att det inte innehåller elektronik, för att några besserwiesser säger att elektroniska också är mekaniska) är lättare att laga (inga kretsort som man måste byta ut reservdelar som är borta) OCH håller längre. Faktum helt enkelt.

Hur man identifierar "elektroniska" symaskiner: Om symaskinen har funktion där man kan låta nålen "stanna" uppe och/eller nere när man släppt pedalen. Dvs man syr, och man släpper pedalen, så fortsätter maskinen gå själv tills nålen stannar högst upp (eller nere). Det är en bra exemepel på elektronisk finess.

Jag har försökt att inte dra med facktermer och "rätta ord" som några vill envisa använda (och därmed göra folk oförstående).

Tänk dock på att det finns måndagsex. av även de bästa märken, så det viktigaste är att ta med dina egna material och PROVSYYYYYY. Låter butiken inte göra det så skit i den butiken.

Lite luriga är de butiker som säljer "Husqvarna - Pfaff - Singer" för det är samma i grunden nu för tiden... då de köpt upp av samma bolag. I synnerhet är Husqvarna o Pfaff i princip samma. (Och pga uppköpet har de skrotat de gamla fabrikmaskiner som gjort de äldre bättre pfaffarna så har pfaff sjunkit i kvalité)

Janome, Elna och Babylock säljs av samma leverantör.

Bernina kör sitt eget race, den sista som fortfarande kör kvar på det gamla (dvs märke som faktiskt bygger symaskiner i ORIGINALLANDET) men det håller på att ändras...

De andra märken tillverkas i låglöneländer.



Och lite hjälp:

Friarm = att symaskinen inte är flatbädd, och man kan sy t.ex. ärmfåll på den. http://babylock.com/images/products/..._f_freearm.jpg
(notering: de äldre symaskinerna tenderar att ha smalare friarm än de moderna, de moderna tenderar att ha ganska biffiga att det förlorar sin funktion pga att den helt enkelt är för tjock för t.ex. klänningsärm)

De flesta friarmsymaskiner av hushållsmodell levereras med sybord, tillbehörslåda, eller liknande som kan agera "flatbädd" när man inte behöver friarm.

Cylinderarm = förmodligen industriterm, symaskin med friarm som är rund som en cylinder.

Flatbädd = Symaskin utan friarm. Exmpel: de riktigt gamla antika symaskiner (men behöver inte vara gammal för det, finns nyare också) , saknar helt friarm. En del saknar också hölje underst så man kan lägga det i en sybord som har hål för maskinen. Tänk trampsymaskin.
En hel del industrisymaskiner är sådana, dvs att de är flatbädd.
Fördelen med flatbäddsymaskin som läggs i bord är att man får en helt flat yta där nålen är i samma höjd som själva bordet = inga hinder för tyget.

Raksömssymaskin är en symaskin som ENDAST syr raksöm.
Tack snälla för ett långt och omfattande svar! Och för ordlistan! Du har gett mig mycket information att bena i.

Jag bor i Borlänge och tar gärna emot på tips på bra ställen i Borlänge/Falun där jag kan hitta min symaskin.



Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Jag tror att jag hittat det inlägg som skapat så mycket elände
Försöker förklara lite. Först och främst får jag säga att 4000 är mycket pengar. Det är 1/3 av lönen hos nån som städar varje dag. Det är en summa som städaren inte får ihop på länge.

Det finns symaskiner som kostar 85.000 kronor. De är också av plast men skillnaden mot de billigare är funktionerna. I jämförelse med de 85.000 kronorna skrev jag att 4000 är för lite.

Jag gav bort min nya symaskin som var oanvänd och senare skaffade jag mig några gamla grån 30,40,50 och 60-talen. Dessa tycker jag mycket om av flera anledningar. En anledning är att jag gillar mekaniska prylar(De som läst min tråd "namn" och tittat i min Facebooks sida vet att jag gillar även mekaniska klockor ockso. En annan anledning till att jag gillar de symaskinerna från då tid är att då inte går sönder som dagens plastmaskiner.

Hoppas att förklaringen räcker.
Tack, förklaringen räcker alldeles utmärkt. Och som jag skrev tidigare så uppskattar jag ärlighet. Finns ingen maskin att ha för den summan så är det ju bäst att få veta det (eftersom det var så jag uppfattade ditt första inlägg). Men det är ju skönt att få veta att så inte är fallet.



Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Jag gav dig ett konkret förslag på en begagnad symaskin.
Bernina 830, 930, 1000 serie--1600 serie eller nyare. Dvs
från 70-talet eller yngre. På dessa maskiner finns de sömmar
som du behöver. De har hög klass på sina maskiner och väljer du
att köpa en ny maskin idag från dem så får du en mycket, mycket
bra maskin. De är däremot inte blyga för att ta betalt.
Smakar det så kostar det. Därav att jag köpt dem begagnade.

Bernina har allt i metall som har med maskineriet att göra.
Inga plastdetaljer. Förutom ev data då kretskort måste tillverkas i plastliknade material, precis som i alla andra maskiner.

Jag tycker att du kan köpa en begagnad Husqvarna, Singer
upp till 80-talet. De maskinerna vet jag fungerar bra.
Någon annan kan säkert mer om de märkena än jag och har
de någon avvikande synpunkt än mig så skriv gärna det.

Pfaff har bra symaskiner också de kan du nog köpa t o m 2000.

Korrigera mig gärna och komplettera med era erfarenheter om
dessa maskiner.

Janome har jag provsytt en del, min svärmor har köpt en sådan.
Inte bra. Klarar inte av en jeansfåll t ex.

Köp från en Symaskinsbutik, ta med provbitar som du kommer att
sy på. Provsy så många maskiner som möjligt.
Tack snälla! Och ja, du gav mig konktreta förslag redan tidigare och behöver absolut inte ta åt dig av min egen dumförklaring av mig själv. :-) Tack för ett mycket matnyttigt inlägg!
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 18:39   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har sytt på några budgetmaskiner (pris upp till 3000 kr ca) men de har alltid varit mindre tillfredställande. Bernette var en av dem, te.x.

Brother har jag sytt på. Det är en medelavancerad modell (svensk pris 14-18tusen) men ändå är den krabbig och kräsen om jag jämför med mina gamlingar. Den kan sy bra för ett tag för att sedan krångla massa och för att sedan bli bra igen. dumt. Så den syr jag inte på längre. Det är alltså en av mina maskiner det här, hehe, en kombimaskin som också broderar och nu låter jag bara den brodera, vilket ju är lite slöseri med pengarna. Om jag visste det jag vet nu när jag köpte så skulle jag totalt köpt en broderimaskin utan symöjlighet och spara tusingar. Erfarenhet rikare.

Metall ÄR bättre än plast, helt enkelt.
På moderna maskiner är så mycket av plast.. spolar, spolkapsel, del av stygnplåt, luckor... Visst är det inte "mekaniska" delar men plast slits och man står där och behöver byta ut delar, som kostar mycket eller senare inte finns, med tiden.

Visst är det ok med plastspolar för det kommer man knappast undan nu för tiden, men de går sönder med tiden. Jag har köpt spolar av metall nu istället. Dock är det inte något man kan göra på alla maskiner, en stor del av nya har spolar som helt enkelt inte finns av metall. Det kanske är överkurs för plastspolar håller i alla fall i minst 15 år av normal användning...

Det är också min upplevelse att maskiner med liggande spolar krånglar oftare. Eller det kanske beror på att maskinerna ifråga är ny plast.. Men de tar mycket mer utrymme i onödan om man vill ha friarm, för den tar ju mer utrymme pga liggande spole framför nålen. Vilket ju är helt onödigt. På en maskin som bara är flatbädd och inte har friarm så kvittar det ju. Men då får man se till man *kan* ställa in undertrådspänningen själv. Det är bara otyg att man inte "får" göra det. Det är att nervärdera och dumförklara oss som syr. Det finns faktiskt moment som är bra att kunna justera, som t.ex. tvillingnål och att sy i grövre tråd i spolen (t.ex. elastisk tråd eller dekorgarn).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 11:37   #39
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ring och fråga vad det finns för begagande maskiner.

Dessa säljer Bernina och troligtvis något fler märke.
De flesta symaskinsbutiker har två huvudmärken, dvs
de märken som de säljer nya maskiner av.
Så en Berninabutik kan även sälja ett maskinmärke till.
De byter även in andra begagnade symaskiner som t ex
Husqvarna, Pfaff, Brother osv.

Symaskinsbutiken i Mora AB, 0250-173 71
Zaxo Tyger, 0278-19019, Bollnäs
Hälsinge Symaskinsservice, 0705-753826

De kommer naturligtvis absolut vilja sälja en ny
maskin till dig. Men om du står på dig så kommer
de att ge med sig och då får du ärliga svar.

När du fått besked om detta så är det bara att ta
med sig de provlappar som du kommer att sy i och åka
dit och testa.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2013-07-31 klockan 12:17. Anledning: Komplettering av symaskinsbutiker
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 16:40   #40
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättebra, Gumpan!

Och när du är i butiken, gå direkt till begagnat-delen och tittar på dessa så förstår de förhoppningsvis att du inte är intresserad av de nya.

Lycka till, vi hoppas alla att du hittar en bra symaskin, oavsett vad det nu blir, som du trivs med och fungerar bra för dig och din behov.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons