Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-09-03, 05:56   #1
Flumbullen Flumbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 10
Sewingmachinesdirect?

Hej!

Är på väg att köpa min första overlockmaskin och efter att ha läst en del olika trådar här så verkar Brother 3034D vara en enkel och prisvärd nybörjarmaskin.

Har även läst att många beställt från England och då undrar jag bara hur det funkar med garanti och liknande. Någon som har erfarenhet av det?
Flumbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 09:56   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag beställde oxå en 3034 från Sewingmachinesdirect. Gick smidigt ch var inga problem alls. Jag har inte behövt använda min garanti men den funkar på så sätt att man måte skicka tillbaka maskinen till butiken, oftast på egen bekostnad.
Vill du veta exakt av som gäller så är det enklast att du mailar dom. Dom är mycket trevliga och hjälpsamma både via mail och telekontakt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 11:46   #3
Flumbullen Flumbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 10
Ok tack! Såg att det ska vara symässa i Borås i slutet av september, brukar det vara bra mässpriser på maskiner? Om det lönar sig att hålla sig ett tag menar jag?
Flumbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 13:13   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag kollade på overlocken på nån mässa oxå men inget direkt extrapris, inga extrasaker med eller nåt. Jag beställde istället och fick då pressarfot med samt tråd, nålar samt div annat med på köpet.

Bra att veta är att den pressarfot som följer med som standar när man beställer från SMD, ingår inte som de här i Sverige, utan måste köpas separat.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 13:22   #5
Flumbullen Flumbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 10
Är du nöjd med din? Är den så enkel och pålitlig som så många påstår? Funkar det bra att sy i jeanstyg?
Flumbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 13:42   #6
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag köpte en Brother 3034D för ca 1 år sen från just SMD och den fungerar jättebra. Följde med en adapter så sladden passar för svenska kontakter. Det var en snabb och smidig affär till ett mycket bra pris.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 13:44   #7
krilil krilil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 11
Jag är också nyfiken på Brother 3034D.
Är väääldigt ny på det här med att sy men tycker det är superkul.
Visst har man en sådan maskin endast till overlock och täcksöm? Man kan inte sy vanlig raksöm, sicksack med en sådan väl?

Min väldigt enkla symaskin har börjat låta som en kulspruta när man syr och jag tvivlar på att det är lönt att lämna in den på service. Så då kanske jag måste köpa två maskiner helt enkelt.
:-/ Man får ju hoppas att intresset håller i sig i sådana fall.
krilil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 14:09   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Flumbullen skrev: Visa inlägg
Är du nöjd med din? Är den så enkel och pålitlig som så många påstår? Funkar det bra att sy i jeanstyg?
Jag är nöjd med min, den tuggar och kör utan några bekymmer alls. En väldigt prisvärd (särskilt vid köp från England) lättfattad och bra overlock.
För mig var det aldrig nödvändigt med div finesser utan jag ville ha en bra stabil bas overlock till ett överkomligt pris, och det har jag fått.
Jag sydde på min bara timmar efter att paketet kom, noll overlock kunskap sen innan.

Har inte sytt i jeanstyg med den så kan inte säga hur det funkar. Annat tjockare tyg funkar bra.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 14:14   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
krilil skrev: Visa inlägg
Jag är också nyfiken på Brother 3034D.
Är väääldigt ny på det här med att sy men tycker det är superkul.
Visst har man en sådan maskin endast till overlock och täcksöm? Man kan inte sy vanlig raksöm, sicksack med en sådan väl?

Min väldigt enkla symaskin har börjat låta som en kulspruta när man syr och jag tvivlar på att det är lönt att lämna in den på service. Så då kanske jag måste köpa två maskiner helt enkelt.
:-/ Man får ju hoppas att intresset håller i sig i sådana fall.
Man har den till overlocksömmar, inte täcksömmar. Då behövs det en coverlock/stich eller en overlockmaskin som går att bygga om till täcksömsmaskin men då handlar de om maskiner i en helt annan prisklass än 3034:an.
Raksöm och sicksack kan man inte sy, det stämmer.

Senast redigerad av sextiosexan den 2012-09-03 klockan 14:29.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 14:15   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother 3034D (även lillebron och störebron den denna) syr bara overlocksöm.
För att sy täcksöm behöver du täcksömsmaskin (cover) eller en kombimaskin, som du kan bygga om. Priset på en kombimaskin och dom två andra skiljer inte är ungefär det samma.
Att bygga om en kombimaskin är lite skruvande, byte av bord och omställningar och omträdning, nålar som ska flyttas m.m.

Fålla kan man göra på den vanliga symaskin med tvillingsnål.

Du behöver den vanliga maskinen, och overlocken bör helst stå intillden vanliga symaskinen, så man kan sy det som på båda.

På overlocken kan du i stort sett bara sy raka sömmar. Men den gör fint och snabbt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 16:53   #11
Flumbullen Flumbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 10
Tack så mycket för alla svar och hjälp!

En sista fråga bara; Brother maskinen har en flatlock söm enligt broschyren, är det nån som provat den?
Flumbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 16:57   #12
Flumbullen Flumbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 10
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Jag kollade på overlocken på nån mässa oxå men inget direkt extrapris, inga extrasaker med eller nåt. Jag beställde istället och fick då pressarfot med samt tråd, nålar samt div annat med på köpet.

Bra att veta är att den pressarfot som följer med som standar när man beställer från SMD, ingår inte som de här i Sverige, utan måste köpas separat.
Blev visst en fråga till

Ang. pressarfoten, följer den med om man beställer från SMD? Blev lite osäker bara...
Flumbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 17:56   #13
krilil krilil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 11
Citat:
Flumbullen skrev: Visa inlägg
Tack så mycket för alla svar och hjälp!

En sista fråga bara; Brother maskinen har en flatlock söm enligt broschyren, är det nån som provat den?
Ja, jag trodde täcksöm och flatlock var samma sak men det antar jag att det inte är då..?
Skulle behöva en sömnads-ordbok tror jag :-)
I e annan tråd läste jag att man behöver en speciell pressarfot för att sy flatlocksömmen och att den följer med när man beställer från England men ej vid köp i Sverige.
Tack för alla snälla svar säger även jag och ursäkta om jag tränger mig på i din tråd.. Ny här så jag kanske inte lärt mig korrekt forums-hyfs än :-)
krilil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 19:00   #14
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Pressarfot för flatlocksöm följer med vid köp från England. I Sverige måste den köpas separat.
Täcksöm och flatlock är inte samma sak. Täcksöm är den sömmen du ser längst ner på en t-shirt tex, två raka sömmar bredvid varandra. Flatlock vet jag inte hur jag ska beskriva men finns garanterat trådar om den om du söker i forumet.

Jag har testat flatlock men bara för skojs skull, ingen söm som jag direkt använt än.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 19:15   #15
Flumbullen Flumbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 10
Tack igen för all hjälp! Blir nog till att beställa en ifrån SMD då.

Behöver man maila dom först eller är det bara att lägga en beställning? Nåt annat man ska tänka på?
Flumbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons