Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-19, 10:56   #1
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Dior dart - liten bystinprovning

När jag läste i Sherrys blogg för en tid sedan såg jag hennes beskrivning av Dior dart. Det är ett trevligt snitt som jag inte tycker att jag sett så ofta. Kombinerat med en sida där inprovningen lagts i sömmen som slutar i ärmhålet, ganska vanlig, så kan det ge form till bystkupan utan att det blir veck av överskottstyg runt ärmhålet. Lyfter fram en liten byst, vet inte om det fungerar så bra på en större byst.
Är det någon som har använt det eller sett det på sina mönster? Diors användning ligger väl några år tillbaka. Är väl nästan att se som "vintage" nu. Jag tror jag ska titta igenom min bunt av Burda style och se om jag hittar den här varianten någonstans.
Jag googlade på dior dart men fick inte mycket annat än länkar till Sherrys blogg. Hittade dock en PDF (engelska) på Burda men där betecknade det något annat, en inprovning från BP till mitten. Den innehöll dock en intressant beskrivning av att flytta runt inprovningar på ett liv. Kan vara värt att titta på om man är intresserad av sådant.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-20, 17:03   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag visste inte att det hette "Dior dart" men den är mycket vanlig bland Burdas Plusmönster, jag har sytt både blusar och jackor med den
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 09:29   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Intressant, jag blev sporrad att kolla hur det såg ut nu. Jag gick igenom mina Burda Style 2009--2012 och hittade inte många klänningar alls som hade det här bystinsnittet. 5 st och de fanns i olika storlekar, från 17 till 52.
Det är nog så att Burda har valt vanliga bystinsnitt från sidsömmen oftare. Däremot överraskade det mig att det var så vanligt i kappor och jackor. Jag slutade räkna efter en stund. Då gärna i stora storlekar.
Den stil som Sherry har fotat av från sina gamla Burdatidningar med nättare klänningar syns inte alls till. Det verkar inte vara en målgrupp för Burda idag. Jag fick senaste Femina med lite höstmode igår. Såg inte till några Dior-inprovningar där heller, men å andra sida - det modefotot verkar inte syfta till att visa kläderna!?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 16:24   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Anledning till att de är vanligare på ytterplagg tror jag beror
på att det blir så klumpigt i sidsömmen på en ullkappa t ex. Då
är det smartare och smidigare att göra bystinsnittet.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 03:01   #5
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
nu är jag ju amatör, men jag tror att regeln är att ju större byst, så flyttas insnittet istället neråt längs sidsömmen, och vänds snett uppåt istället (eller är det det du menade med ärmhålsvarianten), samt blir längre ( en bystdrottning skulle behöva närmast en kängurupösficka) kanske i kombination med ett överbystsnitt som här på bilden. har ngn fler bilder på olika typer av insnitt osv? skulle gärna vilja lära mig att modifiera plagg med diskreta tricks utan att det liksom blir för övertydligt i modellen eller för kroppsnära, bara ger bättre passform..
finns det ingen sajt med olika typer av blandtekniker liksom?
(och vad betyder "inprovning"? en lista med sytermer skulle vara fint med.. :P)
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 10:36   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ja, visst. Flyttas insnittet/inprovningen ner. Det följer
storleken att i regel så blir personen längre och större
desto större storlek. Förutom på mig som har taxben och
är rund.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 00:57   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättesnyggt! Gav mig inspiration.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 11:35   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Instämmer jättesnyggt. Får en fin passform och insnittet/inprovningen känns modern med bra passform.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 12:33   #9
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Jag samlar på vintagemönster och många av mina klännings- och tuniksmönster från mellan år 1965 och 1972 har det bystinsnittet (från flera olika mönsterproducenter). Då är det på enkla och ganska formlösa "mod-klänningar" mestadels. Modellerna är ju knappast gjorda till några "bystdrottningar" dock, utan mer för kvinnor med samma figur som Twiggy. Väldigt stiligt och snyggt dock med ett sådant enkelt insnitt tycker jag. Intressant att höra att det idag används mer frekvent på plus-modeller. Helt uppenbart verkar denna tekning har potential till fler användingsområden tycks det.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons