Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-18, 22:21   #16
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Pfaff smarter

Jag tror Ni missuppfattat mig. Det är undertrådspolen jag menar inte trådrullen. Där har de flesta nya maskinerna liggande spole.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 23:32   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj så kan det gå till..

Men även där föredrar jag de klassiska stående.
Friarmen blir så grov annars! Och det är lättare att se att det är rätt trätt med lös spolkapsel (och då menar jag inte vagga/kopp).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 18:42   #18
ÅsaMaja ÅsaMaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Tack Kaviar och jag håller med dig! Det är helt ofattbart att skylla på tråden. Jag borde ha stått på mig, men jag är för snäll och var för stressad att bråka med gubbarna. Jag bliev osäker också när dom babblade om trådens vikt och allt vad det var. Jag har sytt länge men jag är ju ingen symaskinstekniker och är van med industrimaskiner eller gamla Pfaff Husqvarnamaskiner som är enkla. Nu tänkte jag lyxa till det och det blev bara tokigt.
Tack för ditt råd och för att din ilska smittar av sig! Jag ska plocka fram den när jag går dit, det behöver jag!
ÅsaMaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 19:41   #19
Annlar Annlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 1
Hej Åsa!

Citat:
ÅsaMaja skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag undrar om någon har haft problev med sin Pfaff? Jag har stora problem med stygnen. Den gör ibland ett litet steg till sidan och så blir det en ögla på undersidan. Trodde att det kunde vara trådspänningen och har haft den på justering, men det hjälper inte. Symaskinsgubbarna i affären skyller också på att jag har haft olika färg på över- och undertråd, sytt med för tjock "syslöjdstråd" och så vidare. Jag har sytt på många maskiner i mitt liv och aldrig upplevt att det ska vara något problem. Är nya symaskiner så känsliga nu för tiden?
Tunna foder funkar inte alls, det bara drar ihop sig. Provade med en annan enklare Pfaff på samma tyg och det gick hur bra som helst.
Kanske jag köpte fel modell helt enkelt, men tänkte ändå fråga om någon har haft problem med sin maskin. Jag ville lämna tillbaka maskinen, typ andra gången jag lämnade in den, men det fick jag inte utan jag skulle vara tvungen att köpa en ÄNNU dyrare! Så jag får väl dras med denna nu då.

Har någon varit med om liknande?
/ÅsaMaja
Hur har det gått med din Pfaffmaskin? Köpte en 1100 Pro för vecka sedan. När jag skulle laga en jacka ocg sh ihop den fram ställde jag in maskinens raksöm i högerläge. Den klarade inte det utan det blev flera överhoppade stygn. Det hände inte med mittläget. Nu har jag provocerat maskinen i raksöm höger läge med tjocka tyger och när den ska över tjocka sömskarvar så missar den stygnen. Testade på gamla jeans. Vill gärna höra dina reflektioner. Tycker annars det är en robust maskin. Hälsningar Annlar
ann.larsson26@hotmail.com
Annlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 21:40   #20
Appolonia Appolonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 58
Har råkat ut för samma med min Husqvarna Topaz. Från början såg det fruktansvärt ut.
Jag bytte ut nålar och försökte fixa till undertrådspänningen så nu händer det ungefär med 20-30 cm avstång så kommer en ögla. Jag har försökt med alla tips som jag fått här på sysidan men inget hjälper.
Namn:  P1030636-1.jpg
Visningar: 570
Storlek:  14.2 KB
Jag är heller inte riktigt nöjd med trådspänningen totalt. Jag tycker inte den "drar åt tillräckligt", om du förstår vad jag menar. När man drar isär sömmen så är den inte bra. Jag har också upptäckt att när jag drar övertråden trädd och färdig men utan att fälla ner pressarfoten så hugger det till med jämna mellanrum. Jag har inte lämnat in maskinen men måste göra det! Har bara så mycket att sy så jag har inte tid att lämna in den. Just nu står jag ut med att sömmen inte är 100% ig. Har en gammal maskin som syr bättre sömmar men där är mataren inte bra. Tydligen så är det en "sjukdom som den maskinen har". Där behöver också bytas ut lite detaljer.
Topazen är ny så där har jag garantin som gäller än.
Appolonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 23:00   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur är det med tråden, har du testa tråd av olika fabrikat?

Jag märkte att jag fick något liknande, sedan insåg jag *tyvärr* att Dor-Tak har blivit sämre och är ojämnt spunnet så att det är lite tjockare/tunnare, lite sådär regelbundet. Kan då resultera i något liknande det du har.

Jag har tidigare lovordat Dor-Tak men insåg att de nyare rullarna inte är lika bra som de jag köpte för 7-10 år sedan. Så nu blir det gutermann igen trots priset. Till och med Coats 100% polyester är bättre också.

Men om det blir samma skit oavsett tråd så kan du kanske ska lämna in symaskinen eftersom du är missnöjd med flera detaljer?

Jag är inte helt inne på alla modellnamn så jag undrar om din maskins trådsspänning sköts manuellt (via vred och skruva på undertråden) eller om det sköts automatiskt (helt av maskinen) eller halvautomatiskt, dvs att du ställer in digitalt på maskinen.
Jag föredrar alltid att skruva själv.

Något som också hänt mig är att spolkapselns fjäderbleck gett med sig och inte klämmer lika bra längre och då blir det lösare spänning oavsett vad man skruvar på på skruven. Man kan alternativt köpa ny spolkapsel (finns på ebay ganska billiga) eller så kan man lämna in så fixar byter de ut fjäderbiten åt dig (förhoppningsvis, det finns ju klåpare som bara oljar lite och säger att det är bra igen).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 23:38   #22
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Topaz har förinställd trådspänning på övertråden, men man kan även justera den upp och ned
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 01:40   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usch, sådant tycker jag verkligen inte om. Ja jag lägger mig i som vanligt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 09:16   #24
Appolonia Appolonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 58
Förlåt att jag kapade tråden. Jag ska försöka bättra mig.
Jag använder Gütermann sytråd. Dahlia, är det så att man måste ändra trådspänningen varje gång trots att det skall vara automatisk trådspänning. Gamla Husqvarna ändrade jag sällan trådspänningen och den sydda ändå fina sömmar. Jag hade gärna haft manuell trådspänning då hade det varit mindre saker som kunde dj...
På Topazen märkte jag att det blev bättre när jag trädde genom högra delen av trådspänningsbrickorna.
Nu är det väl så att jag får ta mig i kragen och köra 14 mil och lämna in maskinen för genomgång innan det är för sent. Jag har för mig att det är 6 mån för ursprungsfel som gäller. Visserligen anmälde jag felet redan i sommar men har inte haft möjlighet att åka ner med maskinen.

Senast redigerad av Appolonia den 2012-10-29 klockan 09:17. Anledning: tillägg av text
Appolonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 12:13   #25
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tänker på vad jag läst på en annan forum sida gällande Husqvarna där diskuterades om garantin gällde när man har en hem-symaskin och använder den som proffsmaskin det vill säga du använder den i en atelje, eget företag eller liknande för att sy och sälja saker såsom att den sys på åtta timmar per dag i detta fall gällde det sy o broder maskiner men det borde gälla alla hem-symaskiner, har någon hört om detta i Sverige.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 15:09   #26
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag förstår resonemangen men jag tycker det är smått bisarrt ändå. Hur vet man om man är lite för intresserad på att sy och syr en massa även om det inte är profesionellt? Och det känns som om att de erkänner att maskinerna inte är riktigt bra. Jag tycker att även en hemsymaskin ska kunna användas 8h/dag, men livslängden kan förkortas, men att man åtminstone kan använda den inom garantitiden på så sätt. Om den går sönder tidigare (dvs innan garantin gått ur) då är det ganska talande om kvalité. Visserligen MÅSTE man då serva den mycket oftare om man använder den så pass mkt.
Annars är det ju givet om man använder 8h/dag på en modern billig plastsymaskin så kanske den inte håller i 30 år men att den åtminstone kan hålla garantitiden ut tycker man ska kunna förvänta sig......

Sedan kan man ju förstås tänka lite förnuftigt också, om man köper en symaskin för 1000 kr och förväntar att man kan använda den så pass flitigt.. Men om man betalar 10k plus så tycker man att de åtminstone borde kunna klara sig lite längre. (men det vet jag ju att det inte är så längre, nu för tiden är det inte så stor skillnad i kvalité när man väl kommit förbi ett visst prisskikt, därefter är det bling bling som skiljer sig..... fler sömmar, "fiffiga" saker, färgdisplay mfl)

Allra bästa är ju förstås att köpa en riktig atelje/industrimaskin. Eller avverka(?) gamla godingar som tålde lite mer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 17:16   #27
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Trådspänningen ändrar man bara om den förinställda inte är bra.

Nu förstår jag inte,,, den högra delen av trådspänningsbrickorna?
Det finns endast 1 trådspänningsbricka.
Har Du trädd maskinen rätt?
Gå efter pilmarkeringarna på maskinen när Du trär den.
Ta fram instruktionsboken och titta ordentligt hur man trär den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 18:27   #28
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Trådspänningen ändrar man bara om den förinställda inte är bra.

Nu förstår jag inte,,, den högra delen av trådspänningsbrickorna?
Det finns endast 1 trådspänningsbricka.
Har Du trädd maskinen rätt?
Gå efter pilmarkeringarna på maskinen när Du trär den.
Ta fram instruktionsboken och titta ordentligt hur man trär den.
Det är helt riktigt att det finns tre brickor. Nästan alla maskiner nyare än 50 år har tre brickor. De två yttre är oftast något böjda för att tråden lätt skall hamna på rätt plats. Den i mitten är oftast helt rak och fungerar som delare om två trådar används. Det är för att det skall bli samma trådspänning på båda trådarna.
Så här ser det ut på denna Smart. Det är brickorna 31, 32 och 33. Altså 3 stycken.
Bifogade bilder
 
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 10:25   #29
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Jag har tittat på en sån här sen dom kom för ett par år sen och hade i princip bestämt mig. Jag syr en del väskor och plånböcker och min Janome klarar inte alls av det så det jag varit ute efter är en maskin med stark motor.

Igår när jag testade Smartern i en butik var det problem med undertråden och spänningen och hon i butiken skyllde på tråden som var en billig sort och bytte till Gutermann. Då blev det bättre, men jag kände mig lite tveksam. Jag vet att vissa maskiner är känsliga på tråd men mina har aldrig varit det och jag vill inte ha en som är det. Nu läste jag den här tråden om samma problem och känner att jag nog ska välja bort Smartern. Sen är det ju ingen "riktig" Pfaff och den ska utgå så den kanske inte håller samma kvalitet som en vanlig Pfaff.

Kanske får jag bestämma att jag syr väskor och plånböcker på min gamla HQ 2000 som den klarar hur bra som helst! Den bara matar på mjukt och fint där Janomen stampar, dunkar, hacka, syr hoppstygn och låter som den ska braka ihop! Eftersom det bara enkel sömnad och raksöm, så behöver jag inte ställa om en massa och då funkar det med en gammal mekanisk. Förmodligen finns det ingen modern hushållsmaskin som har lika stark motor som gamla Husqvarnan och är så gedigen som den. Utan då skulle jag behöva välja en industrimaskin.

Sen får jag bestämma mig för en annan finlirs-maskin och jag vet att jag vill ha en Pfaff, men vilken?! Vilka modeller har ni?

Egentligen borde en Select "duga" eftersom jag inte är ute efter en massa dekorsömmar, men jag är alldeles för förtjust i alla snabba nål-upp-nål-ner knapptryckningar osv på en datoriserad så har svårt att välja bort det.

Pfaff har nu ett par modeller som heter Ambition, men då har dom pekskärmar och det är jag osäker på...

Hjälp! Behöver lite input.

En sak som jag gillade med Smartern var att den utöver övermataren ändå hade justerbart pressarfotstryck. Och det finns inte på tex Expression. Jag vet att man inte ska behöva det med övermataren, men gillar ändå att kunna ställa om själv. När jag syr tex applikationer brukar jag släppa helt på trycket så jag kan svänga lätt utan att lyfta foten osv.
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:01   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du kanske ska fundera på om du egentligen behöver övermataren. Det finns ju lösa att använda till andra maskiner vid behov.

Och om du har Hq2000 som funkar bra varför inte använda den som huvudsymaskin? Det finns ju ganska många sömmar att använda om man har många "kammar". Om det är av den modellen alltså.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons