Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-12, 23:15   #1
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Question Sy planchetten

Jag har råkat ut för ett lite småjobbigt problem, som kanske någon klyftig människa här inne kan hjälpa mej med...

Jag upptäckte nyss att min symaskin vägrar sy sömmen bredvid planchetten. Den tycker helt enkelt inte om att ligga lite på planchetten och lite på tyget, utan bara trasslar sej då och fäster inte ihop över och undertråd som den ska.
Har provat alla möjliga pressarfötter som jag har, men det vill verkligen inte.

Hur ska jag göra? Måste jag ge upp och sprätta bort de båda framstyckerna och göra en hel framsida på korsetten, eller kan jag lösa det på nått sätt?

Det blir ju inte bra att ha för bred kanal, sömmen ska ju ligga så nära som det är möjligt...

Kan tillägga att det är en Husqvarna Platinum 730 jag har.
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 23:30   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Förstår vad du menar. Det blir för stort avstånd helt enkelt för symaskinen, alltså från ovanpå¨planschetten och ner till undertråden. Då blir det inga bra stygn.

Kan du ställa in nålläget i sidled med din maskin? Det borde gå lättare att sy detta om du flyttar nålen maximalt till höger eller vänster. Och så ska du dessutom sy med blixtlåspressarfot. Det bästa är om pressarfoten går ovanpå tyget, inte på planschetten.

Funkar inte heller detta (det borde det) så då kan du ju sy för hand! Det är ju inga långa sömmar, det går fort.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 10:03   #3
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Japp, provade flytta nålen så långt det gick, men det gick inte heller. Jag får testa igen, annars får det kanske bli handsömnad. Det knepiga är att det är ett lackliknande tyg, så man vill ju inte riskera att sabba det för mycket

Vet inte om det kan funka med pressarfot med övermatning? Har tänkt kolla efter en sån, men det är ju inte säkert att det finns till min maskin.
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 14:58   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Provsy på restbitar tills det blir bra istället för att riskera att sabba tyget i korsetten.
Lägg en remsa mönsterpapper över området där sömmen ska sys, då kan du använda alla dina vanliga pressarfötter utan problem. DU bara river bort papptret efteråt. Jag instämmer med föregående att det nog är blixlåspressarfot som gäller.
Möjligen kan det funka med vanlig fot eller teflonfot om du lurar maskinen genom att lägga något i liknande tjocklek på andra sidan om nålen, så att pressarfoten har stöd på båda sidor. Det finns en risk att stygnen blir för lösa, dock. Så det bör du också testa i nåogt annant än den faktiska korsetten först.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 15:01   #5
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Hade inte tålamod att "krångla" mer med det, så fick bli handsömnad Men nu protesterar den istället att det blir för tjockt längst ut på planchettsidan när man ska bandkanta...
Fan industrimaskin skulle man ha, dom klarar allt!
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons