Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-11, 22:01   #46
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Det är ett år sen jag sydde en korsett senast, det kliar i fingrarna, men nu får det vänta. Jag hoppas kunna göra en korsett till ett litet utklädnads-projekt i höst.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 09:52   #47
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
När ska jag få tid? Och plats? Jag har sytt undan ett gäng pyjamasar till dottern nu så högarna minskar i alla fall.

Maken kom hem med ett tyg till korsett förra veckan. Jag bara måste få börja snart.

Bilden gör inte tyget riktigt rättvisa.
Bifogade bilder
 
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 10:07   #48
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ett råd di säkert redan har fått är att faktiskt reservera ett par tre dagar till korsettsömnaden.
Det sämsta du kan göra är att rita mönstret en dag, klippa ut tycket en vecka senare och sedan vänta någon månad innan du syr din första söm. Någon gång kommer du mycket snabbt att vara mycket vilse.

Jag har beställt två gross öljetter, 12 meter kanalband och två mönster av AgelessPatterns sortiment, att levereras till vår temporära adress i Chicago i sommar. Skulel beställt en öljettpress men avstår till förmån för en rörförstärkare i miniatyr.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 10:27   #49
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Det där att avsätta tid är ett klokt råd. Jag förstår precis vad du menar. Hur 17 jag ska lyckas med det vet jag dock inte... Om jag klipper och vet att jag inte hinner sy ihop något samma dag så får jag nog märka upp bitarna väldigt noga. Flera månader ska det nog inte ta mellan klippning och sömnad men en vecka kan det nog ta.

Vad roligt att få åka till USA i sommar. Det skulle jag också vilja göra men i sommar blir det inte. Ett annat år... *drömmer*
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 22:53   #50
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
när det gäller att märka mönster så är jag alltid noga med att rita en pil som tydligt visar vilken sida som är upp och vilken som är ner, på många mönster är det inte lätt att naturligt se skillnaden.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 23:02   #51
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vet jag att jag kommer att lämna en hög tillklippta tygbitar liggande ett längre tag, lägger jag dem i rätt ordning och tråcklar ihop dem med några bautastygn. Då hamnar de inte fel ens om jag tappar högen i golvet eller nåt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 21:43   #52
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag antecknar... rätt ordning och bautastygn.

Några par mjukisbyxor till dottern och kanske till sonen och sedan ska jag börja rita av Truly Victorians mönster och se om jag kommer någon vart.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 23:50   #53
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan snabbt dra genom maskinen på 6 mm stygnlängd, de är lätt att plocka upp. Sy längst ut på sömsmån så det inte syns ev nålhål (som ju syns i vissa material).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 21:26   #54
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har precis fatt en pase svarta oljetter och massa meter kanalband jamte tva nya monster fran Ageless Patterns. Monstren ar moderna korsetter fron 1902 resp 1907. Jag har nagot att bita i nar vi kommer hem.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 21:32   #55
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Vad kul! Jag ser fram emot bilder sedan.

Idag har jag kommit lite närmare korsetten. Har klippt till fyra par byxor till dottern och sytt ihop ett av de paren. Jag måste kolla om midjemudden passar på henne innan jag syr resterande tre par. Jag mätte innan men nu tycker jag att den ser stor ut. Eftersom hon sover så får jag vänta tills imorgon.

Alltså, tyghögarna minskar här så snart kan jag börja rita av korsettmönstret. Jippi!!
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 00:18   #56
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Om man är lite småsnål vid utläggningen av mönsterdelarna kan en halvmeter (på dubbel bredd) räcka. Tror till och med jag sytt två korsetter av 75 cm tyg.
Det är inte som att sy en balklänning precis.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 21:20   #57
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nu ska jag sparka liv i den här tråden igen. Jag har några grejer kvar att sy innan jag ger mig på korsetten men jag har lyckats sy undan drygt 15 meter nu ur tyghögarna, mest dagiskläder till dottern men även några par leggings till mig själv.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 21:43   #58
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
15 meter innebär vaddå??? 15 meter tyg på 140cm bredd eller 15 meter på höjden??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 06:58   #59
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Ha ha. 15 meter på 140 cm bredd. Ha ha.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 08:51   #60
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
OK, då. Du har jabbat dig igenom en 15 meter hög trave av tyg då. Hur många kilometer blev det?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons