Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-07, 17:16   #16
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
mari1e skrev:
Ichigo - VSM Group (HQ och Pfaff ) är uppköpt av amerikanska Kohlberg (Singer).
Precis vad jag hörde när jag köpte min maskin.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 19:02   #17
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Men... spelar det egentligen någon roll? Jag menar, om symaskinen och servicen fungerar bra så har det för min egen del ingen speciell betydelse vad det är för varumärke.

Givetvis så får man ju inte luras med att skriva "svensktillverkad" om den inte är det.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 21:14   #18
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Många bilkoncerner jobbar ju med enhetlig plattform för sina bilar. Passat och Skoda Oktavia är till exempel byggda på samma plattform. Men, jämför en Ford och en Volvo (samma koncern, men skiljer typ 40000 i pris). Det är en HELT annan känsla. På Volvon har man mer vaddering, vilket gör att ljudet från motorrummet inte går in i kupén (= tystare i bilen), känslan när man stänger dörrar osv är också skillnad på.

Går man inom samma bilmodell så finns det oftast flera versioner av motorstyrka; men skillnaden är bara en datormjukvara som reglerar hur många hästkrafter och annat som släpps loss. Motorn är densamma, det är billigare så.

Och, är det någon i bilindustrin som öppet marknadsför det?? Nix pix! Insatta personer känner däremot till det. Varför skulle inte symaskinstillverkarna göra samma sak...?

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 06:36   #19
WinnieThePooh WinnieThePooh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 21
Jag var med på ett studiebesök i Huskvarna där vi besökte Husqvarnafabriken (VSM). Husqvarnamaskinerna monteras helt och hållet i Sverige, men Pfaffmaskinerna tillverkas i Europa nånstans och kvalitetstestas sen i Sverige. Husqvarna ingår numera i SVP-koncernen (samma som Singer).
WinnieThePooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 07:26   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Pfaff är ju tysk märke från början. Kanske de fortfarande tillverkas i Tyskland? (eller närliggande land)

Hur är det med Emerald-maskinerna? De ser ju totalt lika ut som Janomes maskiner!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 08:17   #21
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
det var intressant läsning detta! Jag går nämligen och funderar på att köpa mig en Janome Easy jeans. Just nu syr jag på min mammas gamla Pfaff tipomatik 1027(som för övrigt går super). Men till saken hör att min kära gamla mamma aldrig hört talas om Janome innan och SKA jag verkligen inte satsa på en husqvarna eller en Pfaff i samma prisklass istället? Då vet man ju vad man får....Haha
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 09:17   #22
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
En sak man kan ta i beaktan är andrahandsvärdet. Jag tror att det är ganska lätt att sälja en begagnad Pfaff/Husqvarna jämfört med en begagnad Janome/Toyota/Brother. Det brukar vara så att de lite billigare märkena (alternativt okända märken) tappar snabbare i pris.

Dessutom så kan det vara så att man har lite annorlunda materialval. En ÅF jag pratade med sa att Pfaff-maskinerna hade underhus i metall, men att flera andra maskiner hade i plast. Det KAN ju ha betydelse för livslängden.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 09:34   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, men jag tror det är så att priset avgör, så enkelt är det.

Om du betalar 5000 eller mindre, så får du lägre kvalité, oavsett märke.

Så det är nog någonting att tänka på, när man gått på snacket om europeiska maskiners högre kvalité och metalldelar, och köper deras 5000 kr(eller mindre)-maskin. Då har man gått på en bluff.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 11:27   #24
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
När det gäller brodyrmaskiner så har Babylock och Brother nåt ihop. För i usa så säljs PR-600II som BMP8 av Babylock. Men även av Brother där.
Så det är väl som vanligt att koncernen vill kunna sälja till dem som inte gillar ett märke, men köper samma produkt av ett annat företag inom koncernen.
Lite som Telenor, Gillar du inte bredbandsbolaget utan vill köpa av glocalnet istället så går pengarna till samma ägare till slut iaf.

//Johan
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 17:06   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är nog så för många märken!

Ibland kan man se det på spolar, bland annat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 12:51   #26
berra berra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
janome gör bara billiga symaskiner

husqvarna pfaff över 5000.-gör inte janome
berra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 13:10   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jo det är sant, men det som diskuteras här är att det fuskas när det kommit ner i viss prisläge. Man tror att man köper Husqvarna osv när man egentligen köper Janome.

Sen har jag läst att Pfaff inte längre designas o produceras av Pfaff, nej det är 100% husqvarna nu. VSM har sparkat allt vad som hade med pfaff att göra och det är ännu värre nu när Singer köpt upp alltihopa.

Sista "äkta" pfaff var 7550 enligt pfaff-entusiaister och säljare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 16:09   #28
apriljox apriljox är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 7
märkesfunderingar

Så här sa symaskinshandlaren i Ulricehamn: Husqvarna köpte Pfaff och blev sen uppköpta av Janome. Jag tänker märke är en sak och ägarstruktur en annan. När betalar vi för märket, när betalar vi för verklig kvalitet? Jag har varit Husqvarna-trogen innan i livet, men nu vet jag inte..... Min nya Bernina 1300 är ju också en riktigt trevlig krabat. Låt oss skriva recensioner så att fler kan skaffa mer vägledning! /A
apriljox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 16:55   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, recensioner är bra! Jag önskar att fler skulle skriva! Då vet man om en symaskin är bra eller inte. Nu tror jag att det har kommit till en punkt där det nästan kvittar vilket märke man har när det gäller hushållsmaskin. Många har samma fabriker, många är ägda av varandra, osv. Visst finns det riktiga rövare till märken som Yamata osv men de är i de extrema låga prisnivån (upp till 1500).

Så det är nog nästan så att man köper den symaskin man känner att man trivs med, till utförande och form/ergonomi.

Ska man ha symaskin som håller i evigheter så får man köpa industrimaskin eller de rejäla 100% metall sakerna från 50-talet som väger tusen kg...

Själv har jag visserligen inte skrivit recension på min senaste tillskott, men jag vill sy på den i ett tag först innan jag säger mitt ord. Kanske om ca 1 månad skriver jag!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 16:26   #30
salabackemicke salabackemicke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 2
Vem vet vad?

Tycker det är lite snurrigt här på sysidan. Vem har rätt och kan någon säga att så är det??

Vem säger att Janome köpt Husqvarna och tillverkar alla deras modeller egentligen? Är det Husqvarna, eller är det företaget som äger Husqvarna, Pfaff och Singer (alltså inte Janome) eller är det Janomesäljarna som sprider ut rykten för att samla pluspoäng och försöka sno kunder från Husqvarna?

Jag råkar veta hur det ligger till, men jag tycker ni ska hålla er till fakta och inte hörsägen.
salabackemicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons