Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-18, 12:08   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Snörning med glest placerade öljetter

Hej alla korsettexperter!
Jag har en fråga om snörning. Blir jättetacksam för svar!

Jag ska göra en snörning med lite glest placerade öljetter. Den behöver vara flexibel på alla ledder... men den får inte "korva ihop" sig när man drar åt den. Den får inte skrynkla plagget. Jag behöver ha något som håller det slätt. Det ska inte snöras hårt - bara så att det sitter.
Jag har tittat på de olika stål och fjädrar man har i korsetter och annat. Jag tror ju inte att stål är nödvändigt - det är att ta i för mycket och det blir nog för styvt. Dessutom vill jag helst att det ska gå att tvätta. Det ska helst vara billigt också. Tittade på buntband.. men liksom korsettstål är de ju platta så det blir väl flexibilitet mest "framåt" och "bakåt" och inte så mycket i sidled...
...funderar på dragfjäder. (t.ex http://www.clasohlson.se/link/m3/Pro...?artnr=32-3982)
Kan det gå? ..eller vad tycker ni att jag ska använda?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 13:41   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag brukar sätta i runda plastskenor precis i kanten brevid öljetterna. De jag brukar använda är från Stoff o stil och de kallar dem för Planchetter (men det är inga riktiga planchetter utan plastfjädrar till bh)

http://www.stoffochstil.se/Katalog/S...rticleid=15895

Detta funkar jättebra när man syr "fusk" korsetter - alltså inte riktig stenhård utan livstycke med skenor eller brud/balklänning.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 17:20   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Tycker du ska titta på riktiga stål. Plasten sviktar ju med tiden och då får du två slalomåk nerför ryggen.
Det finns dessutom speciella "lacing bones", alltså skenor som är hålade så öljetterna kommer på jämna avstånd.

med hänvisning till trådtiteln - ett avstånd på ca 2 - 2,5 cm är lagom, inte glesare.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 15:20   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Tack för tips!
Jag ska ta mig en titt på de där runda plastskenorna. Stålen har jag kikat på men de kan jag ju inte använda då de inte flexar tillräckligt. Fint vore att få BÅDE flexibiliteten OCH hållbarheten... men jag kan i det här fallet inte avvara flexibiliteten.

Tack igen!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 15:55   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det ska INTE vara flex i ryggen, Ryggen är ju ganska platt och dessutom "nonsquishable" så du har inget behov av flex (i sidled där). Du ska ha styrka och då är det stålskenor som gäller.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 16:13   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Det ska INTE vara flex i ryggen, Ryggen är ju ganska platt och dessutom "nonsquishable" så du har inget behov av flex (i sidled där). Du ska ha styrka och då är det stålskenor som gäller.
Jo, jag måste ha flex. Den här snörningen ska inte sitta i ryggen. Där den ska sitta måste det vara flex. Jag kan tyvärr inte beskriva närmare vad det är jag tillverkar för då ryker mina chanser hos PRV
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 17:19   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Den modellen kan ju redan vara uppfunnen: 1863 Dayton's Skirt Supporting Corset. Den här snöras med två snörningar i sidorna ...


Jag kanske lät hård, men det händer inte så sällan att folk antingen, mot kloka råd, syr eller köper korsetter, bara för att senare inse att de borde lyssnat.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 07:23   #8
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Den modellen kan ju redan vara uppfunnen: 1863 Dayton's Skirt Supporting Corset. Den här snöras med två snörningar i sidorna ...
Jo, det kan ju redan var uppfunnet... men i mina egna efterforskningar så har jag inte kunnat hitta det jag arbetar med.. så jag jobbar vidare med gott mod


Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Jag kanske lät hård, men det händer inte så sällan att folk antingen, mot kloka råd, syr eller köper korsetter, bara för att senare inse att de borde lyssnat.
Nä, inget fel i att berätta det man vet. Det är ju tvärt om jättesnällt att dela med sig Man får absolut också säga vad man tycker - det är ju därför forum finns

I jakten på information har jag rotat omkring en hel del på nätet - men mest i detta forum som ju är en skatt när det gäller info och hjälp... och lärt mig massor - om/när jag syr en "ordinär" korsett kommer jag att använda riktiga grejor. Riktiga stål och ordentligt tyg etc.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-01-20 klockan 08:05.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 11:41   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Anslut dig till Truly Victorians diskussionsgrupp med. Där har du TVs "chefsdesigner" som är duktig på att svara på kluriga designfrågor.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 17:48   #10
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Anslut dig till Truly Victorians diskussionsgrupp med. Där har du TVs "chefsdesigner" som är duktig på att svara på kluriga designfrågor.
Tack för tipset Det ska jag kika på!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 21:26   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Varför inte den smalaste varianten av spiralstål? Jag tycker att spiralstål är ganska flexibel i den "vanliga" bredden, men sedan såg jag en supersmal en, ca 3 mm tror jag det var, då måste det ju vara jätteflexielt men ändå föroppningsvis stark nog för att inte ge med sig på längden? Tror det var hos Gårda textilier i stan som jag såg den. Tror jag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 01:06   #12
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Gardinspiral funkar som mjuka skenor när man vill ha det flexibelt också. Tappar inte formen alls på samma sätt som plastskenor gör. Men jag tror inte den hade orkat hålla en snörning snygg. Särskillt inte med glesa öljetter.
Men flexar lika mycket åt alla håll gör den i och med att den är rund.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 11:18   #13
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ok, tack för tips! Jag har köpt runda nylonskenor som jag ska testa. Så ska jag se om jag kan få tag i det ni tipsar om och testa dem också så kan jag välja se´n. Tack
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons