Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-02, 19:04   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Buckram eller twill?

Sitter och dividerar och försöker komma fram till om jag ska ha två lager buckram eller twill i min korsett (plus ett finare yttertyg, mörkblå taft råkar jag ha hemma i rätt mängd). Dels är det kostnaden, buckram är billigare från england än från jonic textil, men främst är det ju tygets egenskaper som avgör.

Vad skulle ni rekommendera? Buckramen finns att se på www.efabrics.co.uk.

Tack på förhand!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 19:12   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Twill är mest likt coutil vilket är det ultimata korsett-tyget. Dessutom är twill både starkt men också följsamt, medans buckram är starkt och syvt - så har du en korsett med mjuka linjer (typ viktorianskt jämfört med rokoko) så hade jag valt twill.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 22:23   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Ja men tack! =) Då är det twill jag ska ha eftersom korsetten är just viktoriansk.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 23:15   #4
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har alltid trott att twill riskerar att sno sig, eftersom den är vävd så att det blir sneda linjer istället för raka. Har aldrig vågat prova med twill, vilket ju är lättare att få tag på, utan har istället passat på och köpt korsettyg när jag sett kraftig, fiskbensvävd bomull.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 23:50   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Johanna du har rätt, den är "sned". Jag använde dock det till min första korsett och har inte haft problem. Visserligen hade jag 2 till lager tyg, 1 med poplin till yttertyg och 1 "normal" bomullstyg (ikea ditte) till foder.

Och så rejäl band/rem som är 100% stabil för midjan också, mellan lagren. Viktig steg i mina ögon i alla fall.

Så twill och jeanstyg skulle nog inte funka bra om man bara har 1 lager och ingen midje-band. :P

Jag vore intresserad att veta om ni har använt andra tyger till korsetter. Coutil är inte vanligt om man säger det så..... Har hittills inte hittat det lokalt. Undrar vad det heter på svenska.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 09:52   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Som sagt jag har använt fisbensvävd bomull från Furulunds eller Stoff och Stil. Furulunds var stadigare tyckte jag, men de har ju inte postorder längre. Stoff och Stil funkar bra, men jag har inte sett den i de senaste katalogerna. Tack och lov har jag köpt några meter extra när jag sett att det funnits, men för min nästa korsett måste jag ut och hitta något nytt undertyg.

Kan sägas att jag gör mina korsetter i två lager, ett stabilt undertyg som allt ska hänga på och sedan ett yttertyg som jag nu har börjat försöka att stärka med vävt mellanlägg för att det ska bli bättre.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 12:20   #7
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
I skolan körde vi alltid på Twill.
Antingen 2 lager twill plus "fintyg" eller fintyg och twill med skenorna fastydda med kanalband på insidan.

Jag personligen tycker om första varianten bäst.

Har dock köpt ett fiskbenstyg av bomull på stuv som jag tänkte prova i nästa korsett. Jag tycker det är viktigt att prova så många olika metoder som möjligt innan man bestämmer sig för en och kör den stenhårt

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 21:15   #8
Bitter Bitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 1
Förlåt om jag drar upp gammal tråd eller ej nu, men är det någon som vet just varifrån man kan få tag på buckram? :]
Bitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 10:03   #9
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Allt går att hitta på venacava.co.uk.

Jag kan bara tillägga att jag har börjat göra en korsett för första gången på tre år nu, och jag har slagit till med coutil. Vilken skillnad det är i styvhet och "stretchighet".
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons