Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-08-12, 09:40   #1
Bananbrasse Bananbrasse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 5
Det sa poff, vill inte starta

Hej!
Jag fyndade en Husqvarna Prisma 940 på loppis. När jag kom hem och skulle prova om den fungerade sa det poff när jag satte i sladden och det luktade lite bränt. En säkring i lägenheten gick också. Provade att starta den igen senare och då gick den igång, men nu när jag provar igen är den helt död. Tror ni att det är fel på kretskortet? Är det värt att laga och vad kan det kosta i så fall? Maskinen kostade bara en hundring så det är ju ingen större förlust om det inte går.
Bananbrasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 09:53   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Om du inte fick med någon manual vid köpet så finns den att ladda ned (engelsk naturligtvis!) här:
http://s2.vsmgroup.com/VSM/Husqvarna.../HVManual.nsf/

Kolla säkringar! Om det finns någon säkring som är lätt att byta själv, så borde det stå i manualen.
(Min begagnade Pfaff Hobbylock small för att det sattes en felaktig lampa i maskinen, eller rättare sagt, pedalen small för där sitter ett kretskort...)

Det finns delar att köpa till dessa äldre maskiner, men de brukar vara både dyra och svåra att få tag på. Har du elektriker i bekantskapskretsen så brukar de kunna laga kretskort utan större problem, delar finns att köpa på bland annat Elfa.

Annars finns det jätteduktiga personer här på Sysidan, så vi hoppas att de läser ditt inlägg och kommer med bra förslag!

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 10:07   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag skulle inte laga den om du inte kan fixa det själv förstås. Det är en elektronisk maskin och när kretskorten börjar gå sönder så blir det dyrt. Jag hade den maskinen förut och jag tyckte om den. Den maskinen jag hade köpte jag begagnad och innan garantitiden gått ut så hade försäljaren fått byta båda kretskorten och han var inte glad över det eftersom han då gick med förlust. Maskinen kostade 2500 (om jag kommer ihåg rätt) och det här var i början på 90-talet.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 14:55   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Du har fått god hjälp av Melvinara,men jag tänkte tillägga ändå att när en säkring går är det tecken på att ett fel finns i det elektriska. Innan man byter säkring borde man felsöka i el-kretsen.

Du kan sitta själv och meka,men tänk på följande:

1) Kollpa symaskinen ur elkontakten innan du börjar meka i den.
2) I och med att det luktade bränd, kan du leta efter stället där det syns spår av den branden du märket lukten av.
3) fortsätt skriv här resultatet av ditt arbete, för det kan hjälpa andra med liknande besvär/hinder/problem.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brinner, service, startar inte, symaskin, säkring

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons