Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-09, 06:21   #1
Dockmamman Dockmamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 20
Sjuk av Ull

Jag fick komma till dr igår och fick nu reda på att jag fått lindrigt fall av sorkpesten, han talade om då för mig att man ska vara försiktig när man håller på med djurpälsar för som sagt så kan sorken bygga bo var som helst.
och den här ullen var inte dålig och den var köpt av ett företag där de köpt ull tidigare. Vi var två som höll på i flera timmar och gick från tovning till tovning och tvättade händerna gjorde man bara när man avslutade och skulle göra annat.
Jag och en annan blev båda sjuka och fått antibiotika så dr sa att han rekomenderar att man har plasthandskar eller att man tvättar händerna ofta om man ska hålla på åtmindstonde länge men helst hela tiden.
Han gav förklaringen att det har ökat med sork och råttor att man ska som sagt vara försiktig.

Symtomer på förgiftning kan vara allt från kräkningar, svälla (samla vätska i kroppen), förrvirring, trötthet, feber mm
Dockmamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 08:11   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Så tråkigt att du blev sjuk av ullen! Men kan det va så att ullen legat smutsig i något uthus så råttor har haft möjlighet att bygga bo där?

Jag har jobbat med ull nästan varje dag i 20 år.Så här gör jag,
Vi klipper får och getter, jag sorterar ullen förpackar den i papperkassar.
Nästa dag tvättar jag ullen (utan tvättmedel) färgar den i 90 grader i 40 min.
När ullen är torr lägger jag den i trådbackar i mitt arbetsrum sorterad efter färg.

När jag tovar använder jag yes diskmedel,och när jag tvättar mitt garn eller färdiga plagg tar jag shampo.

Jag hoppas du fortsätter jobba med ull för det är ett underbart material.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 08:38   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Stackare, Sorkpest, det låter förfärligt, men gissar att det låter värre än det är. Föreställer mig lite fnitter om man ringer och sjukskriver sig på jobbet för att man drabbats av pesten....och att man på sjukintyget skriver sorkpest, lite kul tycker jag. Själv har jag haft svinkoppor vad det nu var och det låter ju inte så vackert heller.Krya på dig!!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 09:24   #4
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Oj det lät inte roligt. Jag har fått ull som jag tänkte karda och använda till lite av varje.
Men en fråga hur gör du när du färgar ullen? Med vad. har du några tips?
Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 10:07   #5
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Jag färgar med Zenits ullfärg.Man kan färga med en färg eller blanda färgerna.Jag tycker det blir vackrare med flera färger tillsammamn jag gör så här.
Fyller en gryta med ull och vatten värmer till 60 grader. Duttar i färgerna ovanpå ullen färgen skjunker ner till botten och all ull blir färgad.
Jag använder grundfärgerna gul,blå och röd.

Senast redigerad av virkvarns den 2007-03-09 klockan 10:14.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 10:30   #6
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
tack för det tipset. En kompis och jag satt och funderade hur man gör. detta ska provas.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons