Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-15, 12:11   #1
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Sterlingsilver

Kan någon berätta för mig vad jag får om jag skulle köpa något i "sterlingsilver".
Är detta av sämre kvalité än "vanligt" silver?
Billigare el dyrare?

Väldigt nyfiken.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 12:56   #2
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Hittat på viktopedia
Sterlingsilver har en betydande nackdel som färdig vara. Det är mjukt och klarar inte större belastning, innan det deformeras. Sedan länge använder man sig av en annan renhet, s k verksilver 83 % (830/1000) silver och 17 % (170/1000) koppar, för föremål som kräver högre seghet och/eller belastningshållfasthet, t ex vid tillverkning av matbestick och ljusstakar. Sterlingsilvret har fördelen att det har högre smidbarhet och smälttemperatur än verksilver, samt att det inte missfärgas lika snabbt som verksilver. Färdiga föremål tillverkade av verksilver försilvras oftast för att bättre motstå missfärgning. Sterlingsilver däremot ofta endast vitkokas, eller poleras.

Man säger ofta i dagligt tal att silvret oxideras, men det är oegentligt. Den svarta eller blåsvarta beläggning som bildas efter en tids exponering i luft utgörs av sulfider p g a luftens innehåll av svavel. Detta manifesteras också vid putsning av silver med silverputsmedel, som innehåller ämnen som kemiskt omvandlar silversulfid. Vid putsningen känns en tydlig lukt av vätesulfid (svavelväte), ungefär som ruttna ägg.
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 12:57   #3
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Silver (latinskt namn Argentum) är ett atomslag och ett metalliskt grundämne som tillhör gruppen ädelmetaller, och gruppen myntmetaller.

Metallen används förutom till smycken även till elektriska ledare där mycket höga krav på låg resistans krävs, exempelvis till inneslutning av supraledande material i de största elektromagneterna. Tanken är att om kylningen av supraledaren fallererar så att supraledningen upphör, så ska de mycket stora strömmar det är frågan om kunna gå genom silvret istället utan att ge så höga temperaturer att ledarna smälter. Detta eftersom silver lär ha den lägsta resistansen av alla icke-supraledande ämnen vid tänkbara temperaturer.

Silver är även godkänt som färgämne i livsmedel, med E-nummer E 174.

Den kemiska beteckningen Ag kommer av argentum, det latinska ordet för silver (betyder även pengar).
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 18:16   #4
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Sterlingsilver är "vanligt" smyckessilver (den typen av blandning mellan silver och koppar som är vanligast i smycken, jag brukar även kalla det för 925silver [925 delar silver 75 delar koppar]).
Det är på inget sätt sämre än vanligt silver då den lilla del koppar som finns med måste finnas med för att stabilisera det annars mjuka materialet.

Beroende på vad su ska använda silvret till så rekommenderas olika sorter, till smycken är sterling vanligast (kolla bara i smyckesaffärer, vad jag vet så är alla smycken sterling som säljs i Sverige [om inte annat anges]) och i bestick och bruksföremål så ska andelen silver vara mindre för att det inte ska nötas ut och förlora sin form så snabbt.

Det var ett tag sen jag var riktigt duktig på vad som är vad gällande smyckesmetaller och stenar så det kan hända att några av sakerna förändrats (men jag är bombsäker på att sterling fortfarande är nr 1 i silversmycken).

/Sara
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons