Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-10, 21:59   #1
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Barnbarn

Så härligt med barnbarn! Idag har jag haft mina barnbarn här, ungar är härliga.

Äldste 14 år sitter gärna vid datorn förstås, men vill även att mormor eller morfar ska sitta med även om dom gamla inte fattar så mycket av det som rör sig på skärmen när det gäller spel av olika slag.
Att vara med morfar i snickarverkstaden är nog ännu roligare ändå. Svarva och borra och hyvla och spika och skruva av alla små och stora brädlappar som morfar sparat för ändamålet.

Lillasyster 10 år älskar att pyssla med allt mellan himmel och jord. Hon är stor nog att få gå och rekognosera själv i mormors butik och gömmor för att hitta pärlor och modelllera och tyger och band och garn och papper och färger och penslar, "oj vad mycket saker du har mormor"

Bonusbroder 10 år älskar mjukdjur av alla slag, vill gärna sy små kläder till dom, vilket mormor gärna hjälper till med. Tycker även mycket om datorspel för att inte tala om snickarverkstaden!

Bröderna 8 år och 4 år älskar att springa runt och jaga fotbollen, spela badminton, hoppa och studsa på alla möjliga sätt, gunga, men mormor och morfar ska helst vara med förstås. Dom gamla blir fortare trött än bröderna. Konstigt?

Småbarnen på 2 år och på 4 månader tar det lite lugnare, vill gärna gosa och alla som vill ha blöta pussar får hur många som helst. Baby blir trött ibland och vill ha mammas tutte och sova en stund, medans 2-åring tycker att "det är väl onödigt, leka istället"!

När det vankas mormors våfflor med bär och vispgrädde så pratas det datorspel och skola och kompisar och frisyrer och kläder och mat och om livet i allmänhet. Alla åldrar deltar i samtalet även om det kan vara lite svårt att förstå talet hos Baby, men Baby uttalar sig trots det.

Lite fika på eftermiddan sitter alltid rätt i alla munnar, stora som små, och en "god bok" emellanåt är heller aldrig fel.

Ibland måste dock mormor "ryta till" när allt verkar ha gått överstyr och både glädjen och bollarna står högt i tak. Då lugnar sig dom flesta, men kanske dom med alltför mycket spring i benen, behöver en eller två "rytningar" extra för att inse att det finns gränser också för vad som är tillåtet och inte, särskilt inomhus.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-07-10 klockan 22:08.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 22:22   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Du har haft fullt hus hör jag! Och jag är imponerad över att du har överlevt dagen med sinnena och krafterna i behåll!

Vilket konsttycke att "hänga med" i alla deras liv - underbart för alla parter!!

Jag har fullt upp med båda mina tonåringar - och deras kompisar... Och att hänga med i svängarna här :-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 07:13   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Vad rik du är...

Kärlek är väl ändå vårdens största rikedom.
och att ha barnbarn som vill vara hos enoch som dessutom bjuder in er i leken , härligt!!!

Att ha alla dessa småknattar om kring som lyser upp av att ha morföräldrar det är rikedom det....

Jag har en dotter och hon är min förmögenhet brukar jag säga...
ena dagen som en kelen kattunge som gärna kruper upp i knät, andra dagen värdens bästa shopping kompis. den 3 en riktig assistent för att den fjärde förbytas till ett purket orosmoln, men som snabbt spricker upp i solsken...

man är aldrig fattig när någon väljer att vara vid ens sidan vare sig det är den äkta hälften, barn eller banbarn eller en fyrbent följeslagare

kram Annie som önskar du fick en skööön sömn, för det e jobbigt med barn
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 07:23   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Som min mor säger - barnbarn är livets efterrätt.

Jag har nog några år kvar tills jag får några.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 17:55   #5
pimmi pimmi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 42
Javisst är barnbarn underbara!!
Har precis lagt in en liten bonad som jag sytt just för detta ämne...
pimmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 21:41   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Ja, jag känner mig rik med mina små, men även med dom stora barnen egentligen. Som igår bland det sista vi gjorde innan vi skulle skiljas, vi klämde ihop oss allihopa i hörnsoffan i vardagsrummet och sonen vår fick ta kort av hela bunten. Med självutlösare på kameran kunde han själv kila iväg och ta plats han också bredvid sin fru. Jag tittade på alla, på var och en från min egen plats på ena armstödet i soffan och kände en värme i hjärtat när jag såg alla glada ansikten. Det slog mig; så stor vår familj har blivit! Först bara min man och jag och nu får vi inte riktigt plats alla i hörnsoffan ens.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 23:17   #7
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Haha, vad härligt det verkar vara att ha barn. Kan knabt vänta med att skaffa egna när jag läser det här. Men jag har väl några år kvar. Är ju bara 21 än så länge. ^.^
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons