Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-21, 14:15   #1
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Sticka sen tova i tvättmaskin.

Hej
Hoppas på hjälp till en väninna som söker mönster på stickat, som sen skall tovas i tvättmaskin ? Eventuellt tidningar eller annat.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:22   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Här kan du skriva in "filta" i sökrutan så får du tretton napp, de flesta är väskor.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 23:50   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Det finns gratis mönster på sockar/tofflor på http://www.jarbo.se/
Jag har nyss stickat ett par, men inte hunnit köra dem i tvättmaskinen ännu så jag kan inte säga om det blir lyckat

Tillägg: Deras gratismönster finns ofta tryckta på papper där deras garn säljs, t ex på min lokala ica-butik
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 07:48   #4
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Tack för hjälpen, har kopierat lite av deres material och skickat till henne ( snailmail) så jag hoppas det är detta hon är intresserad av. Är lite osäker själv, då jag inte var helt säker vad hon menade.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 08:19   #5
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Marie, den sidan med jarbo passade henne . Skrev ut allt från den och hon blev jätteglad.
Tack till Er båda.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 10:25   #6
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Va bra att jag kunde vara till hjälp! :-)

Jag har tvättat mina sockar (90493-A) nu och de ser bra ut på alla sätt utom att de fortfarande är väldigt mycket för stora, så experimentet fortsätter nästa gång jag har tillgång till tvättstugan...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 14:23   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du kan tvätta för hand och gnugga det är mycket effektivare filtmetod om du har något litet att filta och så ser du hur det blir. Bäst är med ett tvåltvättmedel.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 14:49   #8
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jo, jag har handtovat en del saker förut, bl a ett par vantar som jag lagt upp bilder på här på sysidan... men maskintovning är liksom spännande att testa det med, och har jag nu följt ett mönster för maskintovning så ska här maskintovas!
Däremot skulle jag inte våga mig på att maskintova nånting jag knåpat ihop på egenhand ifall jag inte testat det med samma garn förr eller det är en sak där storleken inte är viktig... t ex en väska.

Lilla Lovikka ska enl uppgift från tillverkarna krympa ca 40% vid maskintovning i 40 grader, och mina sockar har en en bit kvar till det. Förmodligen har de räknat på en vanlig hushållsstvättmaskin, och jag bor i hyreslägenhet med en tvättstuga som har jättestora maskiner och så var jag feg och packade inte i mer än sockarna, ett par svarta jeans och en missfärgad handduk.
Nu när jag vet att sockarna varken färgar av sig eller luddar ska jag packa maskinen full och se om jag inte får ihop dem bättre
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons