Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-23, 10:49   #1
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Mönsterkonstruktion herrbyxa

Hej!
Jag håller på och ska sy ett par lackbyxor till en kille som har en ganska "putig/tjejig" rumpa, alltså det är ganska mycket form på den, och jag får inte alls till mönstret över stussen.. Dom ska ju vara tighta, men det ska ju inte vara korvskinn.

Vart på mönstret ska jag lägga till för att det helt enkelt ska bli mer plats runt stussen, utan att lårvidden ökas för mycket??

Jag har även problem med grenen fram, det blir helt enkelt för mycket veck för att det ska se snyggt ut (för lite plats för paketet antar jag), hur fixar jag det? Bifogar en länk till ett par byxor som jag tycker visar skrevproblemet ganska tydligt.

Kanske ska nämna att det är ett grundmönster på herrbyxa från Öhmans mönsterkonstruktionsbok jag utgått ifrån.

http://www.grandpa.se/sv/product/266...inny-black-raw
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 18:33   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag som brukar kalla putstjärtar för pojkstjärt, men det är förstås då de sitter på flickor
Öhmans herrbyxmönster är för en klassisk byxdesign, dvs högt upp i midjan med generös vidd och tänkt att hänga relativt fritt från stussvidden. Jag antar att du är ute efter en modell som är mera i jeansstil, dvs lägre skuren och lite mera kroppsnära. Då kan du inte komma så enkelt fram med grundbyxmönstret.
Här finns ett gammalt inlägg som kommenterar "jeans adaptation" med sänkning av midjan, men det är den svåra vägen.
Mitt förslag är att
- du tar ett par jeans som killen passar i,
- vänder den ut-och-in
- stoppar ena benet in i det andra och studerar grenlinjen som då syns väl.
Mät upp längden fram och längden bak från inre sidsömmen i grenen. Mät naturligtvis också bredden tvärs över på några ställen. Har du möjlighet, välj att börja med ett jeansliknande mönster och anpassa det.
Man kan rita av en byxa ganska lätt på det viset. Om du sedan vill göra anpassning i ditt mönster eller hellre tar ett billigt tyg och provsyr en jeansliknande byxa som du kan prova in, det är väl en smaksak.
Det här med veckning fram har inte så mycket med paketet att göra som hur mycket tyg det är som ska flyttas in i kroppsvecket som bildas av ljumskvecken när du sätter dig/böjer dig framåt. Jämför med en snäv kjol. Sätter du dig i en sådan blir linjen baktill 5-10 cm längre och då flyttas tyget alltså bakåt för att räcka till. Fållkanten åker upp, både fram och bak för sidsömmen måste följa med. Det samlas alltså tyg på framsidan. I en vidare kjol märker man aldrig detta eftersom sidsömmen kan slacka, röra sig sidledes istället för att krypa upp längs lårets yttersida. Byxor fungerar som en snäv pennkjol. Därför, sitter det snävt över baken blir det mycket veck fram vid böjning och med vissa tyger blir det mycket veckat även sedan man rest sig till stående.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 20:23   #3
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Sorry, fel av mig, jag utgår från grundmönstret, men ritat efter "jeans-modellen" i boken

Ska ta och mäta ett par passande byxor, och se om jag blir klokare. Kruxet är att jag behöver inte sänka byxan nått, snarare höja (vilket jag redan gjort som sjutton tycker jag..), då halva rumpan åker fram när han sätter sig :P

Att det blir veck när han sitter är inget som bekymrar, snarare när han står rakt upp och ner, så blir det massor av veck från blixtlåset ut mot sidsömmen, på båda sidor av blixtlåset. Vilket jag tycker att det beror på för lite tyg. Men får klura vidare! Tack för hjälpen!
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 22:00   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Då har du en för kort grensöm bak. Det är den som drar ner byxlinningen och typiskt också skapar ett gap bak och inskärning fram i midjan. Det hjälper inte att höja så länge du inte förlänger grensömmen. Öhman sidan 19 illustrerar byxhöjdsökningen men om problemet med att byxan dras ner bak beror på att grensömmen är för kort och att vidden på bakstycket är för liten så att framstycket dras bakåt och du får spänningsvecken fram så kan du höja hur mycket som helst utan att lösa det. Problemet finns nedanför höftlinjen. Ändringen är lita kontraintuitiv om man tittar på en mönsterbild. Jag får alltid en första impuls att ändringen ska ske i motsatta riktningar för utökning respektive minskning. Här är en bild på bägge. Utökningen görs genom både "uppklipp" och att linjen och grenspetsen förskjuts, till vänster, i bilden till vänster. På det här viset ökas byxans baksöm upptill och i grenen utan att sidsömmen förlängs.
Men det kanske är så här du redan gjort och då vet jag faktiskt inte vad man kan föreslå förutom att använda dig av draperingsteknik för att ta fram ett mönster.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 23:05   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag brukar mäta från mitt fram där jag vill att byxan
skall börja till mitt bak där jag vill att byxan ska sluta.

På detta sätt får jag fram grenens totala längd. Sedan
kollar jag hur långt det är till mitten. Då vet jag
grenlängden för fram- respektive baktstycket och justerar
den med att öppna upp mönstret enl ovan. Kom ihåg att ta
hänsyn till byxlinnen.

Vet inte vad de andra skrivit, de kanske har sagt samma
sak.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2012-10-23 klockan 23:24.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 12:52   #6
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Marie: Åh, där kan nog vara lösningen! Inte haft en aning om att man skulle kunna göra så *skyller på min bristfälliga mönsterkonstruktionskurs som mest handlade om jackor* men, det ska jag testa på direkten!

Gumpan: Tack för tipset, ska dubbelkolla det måttet + göra ändringen som marie's bild på grensömmen visar, så borde det lösa sej!

Tack för hjälpen, jag återkommer med resultatet sen
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons