Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-01, 12:36   #1
krezon krezon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 6
Tips någon?

Hej!

Jag är ju helt ny i detta med maskinstickning och nu håller jag på och testar att sticka en mössa som kommer att se ut som hej kom och hjälp mig! Men strunt i det, jag övar som sagt! Nu till problemet.... Vid varje vändning med släden så får jag öglor i kanten på stickningen. Detta beror på att trådledaren inte spänner upp tråden så jag måste göra det för hand varje vända... Vad beror detta på? Är det för att jag har handrullade nystan eller är det en dålig konstruktion? Man kan ju inte spänna trådspänningen på trådledaren Det är en gammal knittax automatic jag har...
krezon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 20:58   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Den vanligaste anledningen till att det blir öglor i kanten är att man för släden för långt förbi sista maskan. När man sen vänder släden och för tillbaka den går garnet tillbaka och då händer det att trådledaren inte kan hålla garnet spänt. Så testa med att bara föra släden någon cm bortanför sista maskan.

Jag har ingen knittax så jag vet inte om man kan dra åt trådspänningen på garnledaren. Det kan man göra på både Brother och Silver Reed.

Sen finns ju möjligheten att den är trasig förstås, men första grejen att prova är att inte dra släden så långt förbi.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 14:21   #3
krezon krezon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 6
Jag har testat det där med släden men det är inte det som är problemet utan garnet ligger i en behållare och från den är det bara öglor som garnet träds igenom. Det är meningen att garnledaren ska fjädra emot hela tiden vilket den gör på själva stickningen men så fort den kommer förbi själva stickningen så är det ju inget motstånd så antennen har redan fjädrat upp och då blir det en ögla om jag inte drar tillbaka garnet innan jag stickar nästa varv. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta..
krezon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 15:00   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Just ja,set är så den maskinen ser ut. Då får du nog helt enkelt göra som på den ännu enklare bonden, och helt enkelt fånga upp garnet med handen själv i vändningen.

kanske någon som har samma typ av maskin kan ge dig ett bättre svar.
hälningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 16:47   #5
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Jag har en sådan maskin och den fungerar mycket bra, har du trätt tråden rätt så att den ligger rätt i spåret för att sträcka den tillräckligt, kolla noga så att garnet går från nystanet upp igenom spännaren och sedan ut till ögglan på ståltråden så att den blir böjd ordentligt, då skall det inte vara något problem med lösa öglor, det går inte att sträcka den mer eller mindre, kolla så att garnet ligger under platinahaken också.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons