Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-28, 09:34   #1
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
ang att ta över en befintlig tygaffär!!!

Jag har fått chansen att få köpa en befintlig tygaffär, det har varit min dröm i några år nu =) Hon vill ha omkring 1 miljon. Har inte fått de exakta siffrorna än. Jag vet inte om jag vill ha så mycket i lån från början! Men om jag bara köper en del av lagret, så blir det ju så att jag troligtvis kommer behöva komplettera i framtiden...

Så är det någon därute som har några råd??
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 09:50   #2
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Åh va roligt! Jag har inga råd till dig, men önskar dig all lycka till! Jag har samma dröm som du, får se om min går i uppfyllelse.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 10:09   #3
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Åh vad kul! Jag har tyvärr inga goda råd men önskar dig lycka till. Hoppas att det går bra.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 10:23   #4
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
tack så mycket!! ja jag ser ju chansen nu att förverkliga min dröm =)
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 10:24   #5
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Å, va kul. Jag var på väg att göra samma sak för några år sedan. Tanten tjatade verkligen på mig att köpa hennes affär. Jag bodde 35 mil därifrån och velade. När vi bestämt oss för att flytta, dog tanten och hennes son sålde alla tyger till en lumpbod...Å jag hann inte med.
Jag önskar dig verkligen Lycka till. Är det en dröm - gör ett försök! Kanske du har nån att slå dig ihop med?
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 10:36   #6
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
Åh det var verkligen tråkigt att höra. Jag har tyvärr ingen att köpa tillsammans med.
Hur ofta får man en sån här chans i livet?? Men Jag tycker det är rätt mycket pengar. Men jag funderar på att typ bara köpa halva lagret. Det är där jag har så svårt för att bestämma mig... *pust*
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:03   #7
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
är det någon som vet vad banken har för krav för att få låna??
Jag får inte tag på någon på banken.
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:11   #8
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
Du måste nog ha hennes senaste bokslut så du ser om omsättningen har varit bra dvs affären har gått med vinst.

Vet du anledningen till att hon säljer sin rörelse?

Banken kräver att du har gjort upp en budget och en plan för hur du ska fortsätta att driva butiken.

Har du ev. tillgång till ett starta eget bidrag?

Ta kontakt med tex. ALMI på din ort så får du hjälp med hur du ska gå tillväga och de tittar även på om det är realistiskt att driva butiken vidare.

Lite tips och ett Lycka till!
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:34   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Vad består lagret av? Är det tyger du kan sälja nu eller sånt du rätt omgående måste slumpa bort för det är fjolårets kollektion, isåfall skulle jag vara försiktig med att köpa lagret. Det du kan köpa är ju stapelvaror såsom tråd, nålar m.m tillbehör men tyger är ju säsongsvaror så tänkt dig för. Lycka till hur du än gör? Priset beror ju precis som i tidigare svar på vad hon haft för omsättning osv. Be banken om hjälp.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:35   #10
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
tack så mycket för tipsen..

Hon slutar pga av att hon har varit sjuk. Och att hon har en gammal arbetsskada som har blossat upp igen.

Jag har inget starta eget bidrag.

Som sagt jag fundrar på att bara köpa delar av lagret, för jag vill utöka med quilttyger och quilttillbehör. Och öppna en webbutik inom detta!

Hur gör man upp en budget lättast, och vad är viktigt att ta med???
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:39   #11
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
jag har funderat på att köpa upp "grund" tygerna och alla tillbehör. För jag tycker att 1 miljon är rätt mycket.

Grundtyger= sånt som inte är säsongsbaserat.
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:53   #12
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
Det finns ju mycket tips om du GOGGLAR på "starta eget" hittade tex. de här:

http://images.google.se/images?q=mir...mages&ct=title

http://www.nutek.se/sb/d/279

http://www.infoteket.se/starta_eget/

http://www.skatteverket.se/fordigsom...880003710.html

Som sagt sök på nätet och sök om hjälp på din ort ocm du inte har ekonomiska kunskaper.

Det är mycket pengar det handlar om och kanske behöver du låna mera för att starta upp, det tillkommer alltid en massa utgifter som man kanske inte alltid räknar med.
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:59   #13
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
tack så mycket för alla goda råd. Jag har iaf bestämt mig för att det bara blir alla grundtyger, grundfärger och alla sybehör =)
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 13:24   #14
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Åååh, vad roligt det låter!!

Men tänk på detta INNAN du gör någonting:

1. Prata med din bank först. Dom kan ge dig råd gällande pris på rörelsen och ge dig ekonomisk information så att du vet innan vad det är du ev. ska köpa. Alla banker har folk som kan sånt här och är en viktig partner när man driver företag. Får du ingen hjälp på din vanliga bank så ska du inte vara rädd för att kontakta flera....!!

2. Prata med nyföretagarcentrum!! Alla råd hos dom är gratis och dom kan hjälpa dig med att göra en budget.

Jag tycker att 1 miljon låter ruskigt mycket så tänk dig för mer än en gång innan du genomför detta.

Att driva företag är fantastiskt roligt men man får inte glömma att det finns många risker och fallgropar så därför måste man vara påläst och VÄL förberedd. Ditt livs affär/äventyr kan lätt bli det motsatta om man har för bråttom och inte tagit fram tillräckligt mycket fakta. Bara för att säljaren vill ha 1 miljon så betyder inte det att det är en relevant summa men det hjälper banken till med.

LYCKA TILL!! Och var inte rädd för att försöka!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 14:21   #15
Norrbyn Norrbyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 29
Köp inte på dig för stort gammalt lager du kommer ändå att vilja kompletera med tyger du tycker om.Sen vill vi ju alltid ha nya tyger som kund ,inte se det gamla som funnits i butiken innan.
Modet svänger ju kvickt.
Norrbyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons