Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-04-15, 10:16   #1
cke8 cke8 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 2
Symaskinsfråga igen!

Ska nu slå till och köpa mig en symaskin som ska hålla till mig resten av livet. Jag har inga krav på brodyrsömn utan vill ha det vanliga plus att jag ska kunna sy elactiska sömmar. Har tittat på Husqvarna, Elna eller Janome. Just nu lutar det åt Janome men jag känner mig ändå lite tveksam eftersom jag inte alls är bekant med märket men jag har ändå förstått att det är ett stort märke. Vad ska jag välja - vill ha kvalité men till ett rimligt pris! Janome kostar 3000:-, Elna kostar 4000:- och Husqvarna 5000:-. Tacksam för tips och Era erfarenheter.
cke8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 12:05   #2
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Märkesmaskiner..

Hej Cecilia.

det finns många märken att välja på, helst om du vi ha en billigare modell.

Tänk på att en Janome eller Elna i prisläget 3 - 4000kr nog inte är deras egna symaskiner. (som dom flesta i det prisläget).

Janome av eget märke kommer från Japan och kostar betydligt mycket mer...det gäller även Elna som kommer från Schweiz, båda får du normalt ge över 10.000kr om dom ska vara deras egna produkter.

Dom billigare modellerna är tillverkade i Taiwan och har en lägre standard i sin konstruktion och kvallitet.

Husqvarna maskinen för 5000kr är Svensk tillverkad och håller en mycket hög klass, fast även där finns det ännu bättre modeller för ca. 7000kr och uppåt.

Husqvarnas Huskystar (2 - 4000kr) är från Taiwan och håller även dom en lägre standard och kvallitet än dom Svensktillverkade modellerna från ca. 5000 kr.

Ska du köpa Kvallitet och har tänkt dig att ha den under lång tid bör du nog inte välja en billig modell runt 3000kr, du kommer nog bara att bli besviken

Hälsningar:
Jan Lindström
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 13:06   #3
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Välja symaskin

Hej, jag rekommenderar dig att välja en Pfaff eller Husqvarna då du lätt kan få tag på reservdelar samt tillbehör. Du har ju tänkt att ha maskinen länge och Husqvarna kommer nog att finnas i Sverige för all framtid. Väljer du ex. Janome så kolla att du kan få service, reservdelar och tillbehör i din närhet vid behov. Och välj inte en för billig maskin. Det som är bra att ha på maskinen är antingen justerbart pressarfot-tryck vid tjocka tyger eller en som automatiskt anpassar sig. Sen ska du kunna ställa nålen i vänster respektive högerposition för ex blixtlås. Kunna välja på några stretchsömmar och kanske även några dekorsömmar. Trestegs-sicksack är en funktion jag gillar. Jag änvänder den till att fålla och till stretchiga sömmar. Snygg också. Backmatning är nästan nödvändigt. Men framförallt provsy i butikerna och jämför. Ja det var mina råd.
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 11:31   #4
Ammi Ammi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 16
Thumbs up symaskin

Har du tittat på Huqvarna Viking 535 Lily? Jag har den och är helnöjd, lätt att använda på alla sätt, lycka till
Ammi
Ammi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 13:04   #5
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Janome är bra

Hej!

Jag hade förut en billig Janome för ca 4000 kr och den är helt ok. T.o.m. mer än helt ok. Stark motor och bra gång. På min enkla maskin fanns det 14 olika sömmar inkl elastisk söm och två sorters knappnål.

Men visst får du mer för pengarna om du går upp lite i pris eller så köp begagnat. Det finns gott om inbytesmaskiner hos handlarna för att kunderna har bytt upp sig. Begagnat tar dessutom plats och ger små mariginaler så luska lite mer. Du kanske kan få något riktigt bra för samma pengar.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 22:14   #6
Jessica Jessica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Symaskinsköp?

Hej
Jag har en Husqvarna Rose hemma som jag använder ganska mycket. Nu i veckan var jag tvungen att laga en sak på jobbet med gruppbostadens symaskin, där finns en enkel Husqvarna Classica och det märktes att det var några prisklasser emellan dessa två symaskiner.
Så mitt råd till dig är att välj hellre en dyrare begagnad maskin än en billig ny. Sist jag var till Symaskinsgrottan i Täby Centrum hade dom begagnade Husqvarna Optima för strax över 4000 kronor.
Lycka till!
Jessica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 22:24   #7
Jessica Jessica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Symaskinsköp en gång till!!

Jag såg i annonserna att någon vill sälja sin Husqvarna Lily 555 för 6000 kronor
Kolla in annonsen
Jessica
Jessica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 19:38   #8
DalmaTina DalmaTina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 13
Janome!!

Jag är inne på min fjärde symaskin - en Janome QC 6260 som är fantastiskt bra. Men den kostar ca 8 500:- Av de maskiner jag har haft Singer, Bernina och Janome är detta min absoluta favorit.
Hade innan denna en Janome 419, en superbra basmaskin kostar ca 3500:- Den kan jag rekommendera för husbehovssömnad.
Anledningen till att jag bytte var att jag ville ha en mer avancerad maskin.

Inger
DalmaTina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 14:01   #9
cke8 cke8 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 2
Tack!

Tack alla ni som svarat!

Har nu varit runt lite och det börjar luta åt en Janome 2220 (motsvarande Easy Jeans fast annan färg) för 5000:-. Tror ni jag gör klokt i att slå till?!? Så velig och så svårt att bestämma mig!!!
cke8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 16:31   #10
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag tror det blir bra

Janome är bra.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons