Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-02, 19:57   #1
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
Nålar till Janome overlock?

Någon som vet vad det är för nålar som Janomes overlock-maskiner egentligen behöver? På maskinen och i instruktionsboken står HA-1 SP. Det medföljser sådana nålar i storlekarna 11-14. Men är dessa ball-point eller inte? Eftersom mitt senaste syprojekt i sweatshirttyg blev allt annat än lyckat (tyget gick upp trots ball-point nål) med min vanliga Husqvarna är jag nu extremt nojig.

Instruktionsboken är lite tvetydig på ball-point-fronten. På norska (manualen står på norska, svenska och danska) står "ball point" inom parentes men inte på svenska och danska. Sen står det dessutom att maksinen använder standardsynålar...vad det nu betyder eftersom det på janomes egna hemsida finns overlock-nålar. När jag köpte maskinen sade de i butiken att nålarna ska vara anpassade för allt, d v s både vävda och stickade tyger. Kan det verkligen vara så? Är det HELT säkert att dessa inte kommer att ha sönder mitt tyg nu?

Blah! Ser att jag har postat detta i "symaskinsforumet" och inte i overlock...kanske någon snäll själ kan flytta tråden?
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 20:30   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag antar att du har en vanlig overlock och inte en covermaskin...
I så fall använder du vanliga standardnålar när du syr i vävda stumma tyger. Och du använder stretchnålar, ballpoint när du syr i stickade tyger.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 20:48   #3
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
Vilka nålar är det de INTe vill att jag ska använda eftersom det står "Use only HA-1SP needle #11-14" på maskinen? (Jepp en vanlig Janome overlock: 990D)

Testade på en liten tygbit av mitt sweatshirttyg. Verkar slita upp ordentliga maskor. Så de medföljande nålarna var inte bra för stickat ändå.

Jag har ball-point-nålar, men endast för vanlig symaskin. Vad jag har förstått ska man ju inte använda vanlig symaskinsnål till overlock eftersom overlock kräver en nål som är anpassad för den högre hastigheten.

Jaja, får nog vänta till all helg är över så att jag kan gå till en butik och köpa nya nålar till min overlock då... även om ballpoint inte verkar innebära någon som helst garanti för hela klädesplagg. *mummel*
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 20:53   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det funkar alldeles utmärkt med vanliga symaskinsnålar avsedda för stretchtyger. Covermaskinerna behöver specialnålar som heter EL nålar. Så du kan lugnt använda dig av vanliga symaskinsnålar
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 21:10   #5
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
Hmm det var ju konstigt...
För på s. 24 (om du klickar på andra bilden för "här kan du läsa symagasinet") http://janome.se/prestashop/product.php?id_product=5702

Så står det i princip bara två nålar som är till för overlock. Dessa två ska funka till alla tyger. Men bevisligen så funkar det inte på mitt tyg
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 21:20   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Använder du vanliga nålar, som man gör i del overlockar, så slits dom ganska fort på grund av den högre hastigheten. Därför behöver man byta ofta. Har en känsla av att stretchnålen också är lite lite svagare än vanliga nålar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 21:35   #7
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
Undrar vilka nålar de INTE vill att jag ska använda? Är HA-1SP bara en asiatisk benämning på vanliga symaskinsnålar? (Hittade en tråd på ett brittisk forum där de säger att HA-1SP är en asiatisk benämning) Eller är det en asiatisk benämning på EL nålar? Eller finns det ytterligare overlock-nålar? *helt förvirrad*
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 21:46   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kikade in på The sewingforum, är med där oxå

Om jag fattade det hela rätt så är benämningen asiatisk och motsvarar 130/705EL eller H705/705EL som är speciella overlock/coverlock nål men det står oxå att dom allra flesta overlockar funkar bra med vanliga symaskinsnålar typ 130/705H.

Vill du vara på den säkra sidan, köp EL nålarna..Ta med benämningen till syaffären så får du rätt sort.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 22:01   #9
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
sextiosexan, då tittade du och jag på samma tråd i samma forum

Problemet är att jag har 7 sprillans nya nålar som kom med maskinen när jag köpte den. Nu när det är långhelg = inga butiker är öppna har jag äntligen tid att sy. I butiken där jag köpte maskinen frågade jag om nålarna och fick till svar att de funkar på allt, vilket jag tycker lät konstigt. Men samma sak står ju här http://schmetzneedles.co.uk/SchmetzDomestic.html under "overlock needles" för HA-SP1 och Janomes egna hemsida har två overlocknålar som ska vara till alla tyger.

Nu testsydde jag med maskinen för första gången. Det gjore jag i mitt sweatshirttyg. Det blev stora maskor. Definitivt värre än när jag sydde på min "vanliga" maskin med (helt nya) ballpoint. På min vanliga maskin med ballpoint blev det "bara" några hål lite sporadiskt i ett av tygerna.

Det är sjukt frustrerande - för det verkar som att ingen har samma problem som jag .

Så jag får väl ta och vänta till helgerna är slut och masa mig iväg till butiken där jag köpte maskinen tillsammans med tygbitar och be dem hitta en bättre nål. Fast då vete gudarna när tiden finns för att sy igen *snyft*.
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 22:17   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det är oxå ett väldigt bra syforum.

Men vad tråkigt att det inte funkar när du har tid att sy Nålarna som skickades med borde verkligen passa.
Har du kollat så du satt i nålarna rätt?
Hm, vet iofs inte om man kan sätta i dom fel.
Testa att byt nålarna mot nya av dom som följde med, provsy på nån skräpbit.
Testa med ett annat typ av tyg, se om det funkar bättre, kanske är det nån annan inställning som spökar.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 22:23   #11
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
Nålarna satt i när jag packade upp maskinen och det var inte mer high-tech än på en vanlig symaskin... Kanske ska gå ner i storlek på nål från no 14 till no 11? Fast jag tycker iof inte att sweatshirttyg kan klassas som no 11:s "light fabric".
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 22:28   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det tycker inte jag heller men kan vara värt att prova. Kan oxå vara så att nån nål fått sig en törn under transporten och blivit skadad, behövs så lite för att det ska repa upp maskor.
Testa och byt nålarna så håller jag tummarna att du får sy i helgen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 23:06   #13
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag har en Janome Mylock och syr så gott som alltid (när det gäller stretchiga tyger) med Schmetz stretchnål grovlek 75. Det fungerar alldeles utmärkt och tyget går inte sönder. Jag brukar ta det lite lugnt vid tjocka sömmar, särskilt om det är velour eller annat tjockare tyg, men än så länge har ingen nål gått sönder.

Har du handlat hos Bibbis textil någon gång? När jag läste hennes senaste nyhetsbrev så skrev hon om en ny (?) sorts EL-nål som verkade intressant...

Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 21:44   #14
Xenia Xenia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 21
Memmel, står det uttryckligen på din maskin att det är HA-1 SP som ska användas? För om jag har fattat det hela rätt är det ju speciella serger-nålar som avses.

Nej, jag har inte handlat på Bibbis textil. Hade faktiskt hoppats på att hon skulle kika in i trådn och ge lite vägledning ;-).

En till fråga till församlingen: Kan man använda vanlig sytråd till overlock? Såsom jag har förstått det hela är overlocktrådar smalare än vanlig sytråd och därför bör overlock inte användas till vanlig sömnad. Men funkar det omvända?
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:53   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan mycket väl använda vanlig sytråd overlocken. Även broderitråd och effekttråd. Men det brukar fungera med bra billigare tråd.
Bibbis DorTack är utmärkt i overlocken. Börja gärna och köp dom små 1000 meterrullarna. Se vilka färger som du använder. Färger som du använder mycket av köper du större rullar av.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons