Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-10-24, 12:55   #1
Bling Bling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Trycka foto på tyg

Jag vill föra över ett fotografi till tyg. Fotot skall vara ca 1.5 gånger 2 meter. Tyget skall bli ett fodral till en resårmadrass. Denna madrass skall vara gästsäng när jag har besök. När jag inte har besök skall den vara ett stort, tjockt fotografi som hänger på väggen.

Vilka sätt finns att få över fotografiet på tyget?

Tack för svar!!
Bling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:04   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Med tanke på storleken

Stryka på ark och ett bildbehandlingsprogram som hanterar poster skulle lösa det. Då får du ut flera ark som du beskär och fogar samman samt stryker på.

Men att ha det som madrass skulle jag inte förorda direkt. Möjligen på ett löstagbart överdrag till madrassen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:21   #3
Bling Bling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Hej Delfintua, tack för ditt svar!
Har du testat någon gång att foga samman en bild av flera ark? Jag undrar hur bra fogarna blir.

Varför blir det olämpligt att ha som madrass? Tål inte trycket slitaget, eller blir trycket för tätt så det inte andas?

Är det någon som vet om någon firma som kan göra hela trycket utan fogar på tyget?

kram och tack
Bling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:32   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
De olika strykapå varianterna jag testat tror jag inte skulle klara att sovas på om och om igen. Lite för känsliga.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:35   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Bling skrev: Visa inlägg
Hej Delfintua, tack för ditt svar!
Har du testat någon gång att foga samman en bild av flera ark? Jag undrar hur bra fogarna blir.

Varför blir det olämpligt att ha som madrass? Tål inte trycket slitaget, eller blir trycket för tätt så det inte andas?

Är det någon som vet om någon firma som kan göra hela trycket utan fogar på tyget?

kram och tack
Jag har skrivit ut jättestora bilder med hjälp av poster. Funkar jättebra och för varje bild blir det en sammanfogningspunkt. Är man noga så märks inte fogarna.

Slitaget är nog dilemmat med en madrass och stryka på ark. har du funderat på screentryck istället.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:37   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Har ingen aning om var du bor men det finns ju många tryckerier i vårt avlånga land.
http://www.rink.se
http://www.intime.se/
är några expempel.
Sök annars på typ eniro efter reklam annonsbyrå
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 14:16   #7
MariaGBG MariaGBG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 44
Jag har gjort ett jättestort tryck på örngott och påslakan. Försökte först sammanfoga mindre bilder, men det blev inte bra. Lämnade då in till ett tryckeri istället och det blev hundra gånger snyggare och kostade inte mer än alla de där mindre papprena man skriver ut på.. Det höll ganska bra i tvätt sedan, men visst slitage får man ju alltid räkna med.
Måste slå ett slag för "tyget" som man kan skriva ut bilder på som finns hos Swelogent. Det är som ett vitt tyg med papper på baksidan. Funkar precis som ett vanligt papper i skrivaren. När man har skrivit ut sin bild är det bara att ta bort pappret och så har man ett snyggt tryck man kan sy på!
Lycka till!
MariaGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 14:46   #8
Bling Bling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Screentryck kanske är en lämplig variant i mitt fall! Jag är en fullkomlig novis och fick börja med att titta på Wikipedia vad det är för något.

Då måste jag lära mig mer om det. Kan ni rekommendera nån sida där jag kan förkovra mig? Var får jag tag i silkes-, eller polyesterväven? Hur skapas mönstret fotografiskt? Då kanske det är möjligt att göra ett detaljrikt tryck?


Maria, vad bra med nån som testat även detta!
Vilket tryckeri använde du?
Vad kostade det?
På vilket sätt har trycket slitits, har det börjat lossna eller har det försvagats i färgstyrka?
Jag bor i stockholm. Skulle vara jättefint om någon kan rekommendera tryckeri härikring. Allra helst om ni testat att få tryck på tyg hos dem.


Jag hade tänkt använda något lite grövre tyg. Jeanstyg eller liknande. Vill ni avråda från det för någon av metoderna? Eller rekommendera annat tyg. Jag har tänkt mig någon ljus färg.

Tack för alla råd!
Bling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 15:23   #9
MariaGBG MariaGBG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 44
Kommer inte ihåg vad tryckeriet hette (ligger dessutom i Göteborg), men jag bara gick till första bästa och de kunde hjälpa mig. Kommer heller inte ihåg exakt vad det kostade, tror det var 200-300 för båda trycken men det var ca 5 år sedan.
Först blektes färgerna i trycket och efter ett tag blev det "veck" som inte gick att stryka bort. Men som sagt, det höll sig riktigt fint ett bra tag och lakan sliter man på en hel del!
MariaGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 17:04   #10
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Kontakta ett företag som trycker stora stickers till fordonsdekor. De kan nämligen trycka på stora transferpapper också.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
foto, fotografi, personligt, tryck, trycka

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons