Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-12, 12:00   #1
lillabjörn lillabjörn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 3
Question Overlock eller Cover pro? HJÄLP!

Jag har sytt ett tag på min vanliga Pfaff och är nu i startgroparna för att köpa en ny maskin, för att få bättre kvalitet på sömmar och kläder. Men det är en djungel och jag vet inte vad jag ska satsa på.
Jag syr mycket barnkläder - dvs i elastiska material och har förstått att Cover Pro är mycket bra för detta ändamål. Men de flesta verkar ju ändå "börja" med en vanlig overlockmaskin. Vad förlorar jag om jag inte skaffar en overlock utan bara en cover pro (kanske en riktigt dum fråga men jag vet verkligen inte!).
Snälla hjälp!
lillabjörn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 12:03   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Coverpron skär inte tyget. Den används framför allt till att fålla och kanske sy dekorationsstickningar. Jag har en overlock och en coverpro och jag använder overlocken mycket mycket mer än coverpron.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 12:05   #3
lillabjörn lillabjörn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 3
Ah,
jag hade förstått det som att cover pron syr riktigt rejäla sömmar (som på köpekläder), men man kan kanske åstadkomma tillräckligt hållbara sömmar på overlocken? Även i elastiska material som trikå?
lillabjörn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 12:19   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Coverpron gör jättefina sömmar men bara kedjesöm och täcksöm. Om du ska skära, sy ihop och kasta sömmen samtidigt behöver du en overlock. Både coverpron och overlocken gör syr sömmar som man ser på köpekläder men coverpron är en väldigt specialicerad maskin i och med att den bara syr kedjesöm och täcksöm. Den har ingen kniv.

Det finns overlockmaskiner som gör även det som coverpron gör, s.k. kombinationsmaskiner. Om man ska ha en sådan eller en enklare overlock och komplettera med en coverpro är en smaksak. Jag tror att det finns flera trådar i ämnet "Ska jag ha en kombinationsmaskin eller en overlock och en coverpro?"

Att lägga sina pengar på en coverpro utan att ha en overlock tycker jag är knasigt men det går säkert att hitta argument för det också.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 12:21   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har en vanlig symaskin, en overlock och en coverpro. Symaskinen och overlocken skulle jag inte klara mig utan. Coverpron använder jag en hel del men jag skulle klara mig utan den.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons