Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-03, 09:23   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Julkalender som inte borde finnas

En julkalender man önskar inte fanns eller behövdes!
Problemet blir ju nästan alltid aktuellt i juletider som är familjehögtider och gjädje. Men tyvärr inte för alla!

Man blir ledsen av det.
http://www.stadsmissionenjul.se/lyssna.php?dec=01
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 20:24   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag hoppas att ni 149 som tittat i tråden även tittat på länken.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 21:10   #3
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Ja sådana julkalendrar borde verkligen inte finnas.

Bra att du länkade till denna kalender, det känndes inte specielt kul att höra dessa korta men gripande öden. Men jag tror att vi mitt i all vår välfärd, måste stanna upp ibland och tänka efter.

Detta gav i alla fall mig en tankeställare, och en förnyad glädje över det vi har.

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 21:28   #4
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Unhappy

Har lyssnat på denna kalender. Det är grymma öden människan hamnat i. Har många gånger tyckt att samhället borde ställa upp på de utslagna istället för att skicka så mycket pengar utomlands.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 07:24   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag håller med dig lillalvan.... det går på tok för mycket pengar utomlands när dom behövs här hemma. Vi skulle i detta välfärdsamhälle inte behöva se en enda uteliggare. Det är stor skandal!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 19:03   #6
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Jag stödjer Stadsmissionen sedan 2 år tillbaka varje jul. Förra året köpte jag en jättefin pläd (det vart en julklapp åt mig själv), och i år har jag SMSát in ett bidrag. Inte mycket pengar, men "många bäckar små". Tänk om alla SMSáde in 50 kr, vad mycket det skulle bli i slutändan. Och vad får du för 50 kr?!

SMSá du med vettja. Ge det som en julklapp åt dig själv!!! Nummret står på Stadsmissionens hemsida.

Önskar bara jag kunde göra mera för dessa människor. Skandal att de inte ska ha tak över huvudet, och mat i magen. Och som samhället ser ut idag, tror jag uteliggare kommer bli fler, tyvärr...
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 22:13   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det här samhället är inte för oss. Det är för penningmagnaten och vem äter pengar. Hoppas dom tuggar i sig och får näringsbrist. Jag har aldrig blivit mätt av att äta en tusenlapp. Inte kan jag bädda in mig i en tuselapp heller för den är för liten. Tror det fodras mer medkänsla för att få nån rätsida på det hela. Herregud vart är vi på väg!

Förr så gick de fattiga och gjorde hantverk och fick mat och husrum som betalning, nu då? Nu får dom inget och vad gör vi....

Kanske inte hör hemma i detta forum men jag blir lite upprörd. Det kan ju i slutändan handla om mig själv. Det vet man inte från dag 1 till 2. Man vet aldrig vad ödet har i beredskap.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 22:52   #8
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
tyvärr verkar det som om folk kommer på sig själv att de ej gjort not under året o sedan till jul så försöker de gott göra de ta.Synd bara att det är jul en ggr om året!!
själv frivilligarbetar jag 1 ggr i veckan med att ge de hemlösa mat o kläder.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 01:44   #9
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
På vår återvinningsstation kan man både lämna in saker, och köpa saker, hos Stadsmissionen. Om ni visste hur mkt lättare det är att rensa i röran om man vet att det man slänger går till loppisen på SM. Där kan mitt "skräp" göra någon annan glad OCH pengarna de får in går till behövande. Numera rensar jag med glädje och får ofta med mig andra, nya, loppisfynd hem istället. På så sätt hjälper man till hela året, inte bara till jul!
Men visst känns det extra nyttigt att ge dem en slant såhärårs när en annan sitter i sin soffa och myser....
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 08:29   #10
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
artesaan, var det mig du menade?! Visst kan en gång per år låta lite, men som jag skrev, "många bäckar små". Skulle ALLA i hela Sverige tex SMS in detta bidrag nu till jul så skulle det bli ganska mycket pengar i slutänden. Nu finns det ifs många olika behövande i vårt land, och jag skänker inte bara dit utan till andra som tex Cancerfonden. Cancerforskningen står mig varmt om hjärtat då jag miste min mamma i cancer, plus att pappa haft det 2 ggr. Jag är arbetslös, så mina pengar ska dessutom räcka till mycket, emna det känns iaf skönt att kunna ge det jag kan.

Tyvärr så har vi inte Stadsmissionen i den lilla stad jag bor i, däremot RK, och dit brukar jag liksom Jo_1 skänka kläder och annat då och då. Kanske det inte blir 1 gång i veckan nu, och hade vi också haft Stadsmissionen här så hade jag mer än gärna jobbat där flera gånger i vecka (givetvis frivilligt) för att hjälpa de hemlös med mat, husrum och rena kläder.

Ha en underbar 3:e advent allesammans. Vi kanske kan tända det 3:e ljuset med tanke till dessa människor runt om i världen som skulle behöva vår hjälp.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 10:10   #11
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Engla, jag tycker inte att du ska ta åt dig av "en gång per år"-kommentaren! Du gör det väldigt många människor inte ens gör till jul, dvs skänker pengar!
Jag tror att de som får pengarna blir glada oavsett när de kommer och om de dessutom kring jul kan få en extra slant eller en god jultallrik, så värmer det nog mer än en Ipod t ex.
Alla har vi olika saker som står oss varmt om hjärtat, för min det är det forskning om bröstcancer som är mest aktuellt. Alla kan inte ge till allaorganisationer, men alla kan ge nåt till någon.
Ha en go advent!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 10:30   #12
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
På mitt förra jobb fick vi ofta en massa överblivna baugetter från företaget brevid. Dom brukade min förra chef ta med och dela ut bland dom hemlösa vid stationen.För många av dom var det dagens första mål.Både jag och min man brukar hjälpa hemlösa när vi kan.När jag jobbade i Malmö och väntade vid värnhem hände det att jag dela med mig av ciggen ibland. Jag fick bra kontakt med dom. kände många av dom vid namn. Dom kom aldrig själv och trängde sig på utan lät mig ta första steget. Ofta tog jag en kopp kaffe där, men om jag inte hade hunnit dricka det när bussen kom, så lämnade jag över den till en av dom som jag brukar prata med, i stället för att kasta ut det. Han var rörd till tårar den första gången, då han förklarade att det var hans första kopp kaffe på en hel vecka. Dessutom värmde det gott då det var mitt i vintern. Jag har lätt för att sätta mig in i både hur det är att vara röksugen och att frysa, därför kändes det självklart för mig att ge det till dom.
Vet att det är oerhört lätt att hamna i deras situation. Mitt förra jobb konkursdrabbades och ägaren gav mig bara fickpengar, men hävdade att jag hade fått full lön. Socialen vägrade tro att jag inte hade fått pengar så dom vägrade hjälpa mig ekonomiskt. Jag fick brev från kronofogden att jag hade tre veckor på mig att lämna lägenheten.Jag träffade min man i samma veva. När han fick reda på dilemmat så sa han åt mig att flytta sakerna till honom. Han räddade mig ifrån att bli hemlös i sista stund. boken som min man skrev skulle också bli en hjälp för hemlösa. Det skulle gå en summa per bok. Skulle också ha tryckts en uppföljare. Tyvärr har det inte funnits något större intresse för första boken. Det är bara tre personer som köpt den så han har gett upp tanken.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 11:02   #13
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
På mitt förra jobb fick vi ofta en massa överblivna baugetter från företaget brevid. Dom brukade min förra chef ta med och dela ut bland dom hemlösa vid stationen.För många av dom var det dagens första mål.Både jag och min man brukar hjälpa hemlösa när vi kan.När jag jobbade i Malmö och väntade vid värnhem hände det att jag dela med mig av ciggen ibland. Jag fick bra kontakt med dom. kände många av dom vid namn. Dom kom aldrig själv och trängde sig på utan lät mig ta första steget. Ofta tog jag en kopp kaffe där, men om jag inte hade hunnit dricka det när bussen kom, så lämnade jag över den till en av dom som jag brukar prata med, i stället för att kasta ut det. Han var rörd till tårar den första gången, då han förklarade att det var hans första kopp kaffe på en hel vecka. Dessutom värmde det gott då det var mitt i vintern. Jag har lätt för att sätta mig in i både hur det är att vara röksugen och att frysa, därför kändes det självklart för mig att ge det till dom.
Vet att det är oerhört lätt att hamna i deras situation. Mitt förra jobb konkursdrabbades och ägaren gav mig bara fickpengar, men hävdade att jag hade fått full lön. Socialen vägrade tro att jag inte hade fått pengar så dom vägrade hjälpa mig ekonomiskt. Jag fick brev från kronofogden att jag hade tre veckor på mig att lämna lägenheten.Jag träffade min man i samma veva. När han fick reda på dilemmat så sa han åt mig att flytta sakerna till honom. Han räddade mig ifrån att bli hemlös i sista stund. boken som min man skrev skulle också bli en hjälp för hemlösa. Det skulle gå en summa per bok. Skulle också ha tryckts en uppföljare. Tyvärr har det inte funnits något större intresse för första boken. Det är bara tre personer som köpt den så han har gett upp tanken.
Å vilken gripande berättelse, och den är dessutom sann. Detta händer varje dag, och det finns inget som säger att vi alla kan bli drabbade. Detsamma gäller sjukdom av olika slag, som kan i sin tur kan leda till att vi blir arbetslösa, utstötta i samhället, och hemlösa. Och jag vet. Socialen har man inte mycket hjälp av, de tycker man skulle ha sparat då man hade lön... Vet för jag har själv behövt gå dig och vänt mig "ut och invändig", blottat mig och suttit där och gråtit då jag inte haft pengar till mat åt barnen. Allt detta pga sjukdom jag själv inte rådde på. Saker som Jag inte skämms för att berätta. När man är liten och svag, och tror att vi lever i ett så tryggt samhälle - då får man verkligen upp ögonen. Här är inte tryggt, inte alltid.

Fina gester av dig att dela med dig. Så skulle alla vara. Tänk att kunna bli glad över någons ouppdruckna kaffe, eller cigarettfimp?! Ja, men så är verkligeheten för många.

Vi måste få upp ögonen för de våra, de som lever här i Sverige,och inte bara utomlands.

Kram på dig, och hoppas hoppas boken en dag blir utgiven. Då ska jag köpa den!
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 11:07   #14
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Jo_1 skrev: Visa inlägg
Engla, jag tycker inte att du ska ta åt dig av "en gång per år"-kommentaren! Du gör det väldigt många människor inte ens gör till jul, dvs skänker pengar!
Jag tror att de som får pengarna blir glada oavsett när de kommer och om de dessutom kring jul kan få en extra slant eller en god jultallrik, så värmer det nog mer än en Ipod t ex.
Alla har vi olika saker som står oss varmt om hjärtat, för min det är det forskning om bröstcancer som är mest aktuellt. Alla kan inte ge till allaorganisationer, men alla kan ge nåt till någon.
Ha en go advent!

Tack, och kram på dig!
Ha en go advent du med.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 11:20   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nog är det många levnadsöden man kan fundera över och man vet inte som sagt om man själv kan drabbas i morgon dag. Satt en gång på en uteservering och en uteliggare gick från bord till bord. Han kom till mitt bord och jag grävde i fickorna efter vad jag hade och fiskade upp en tjuga. Inte alls mycket pengar för mig men för honom en guldklimp för han hade ju inget. Han blev så glad att jag fick en puss . Den jag hade med mig började härja om att varför skulle du ge honom pengar, det går ju bara till sprit och vilken äcklig puss (det tyckte inte jag). Men vadå.... nåt kul kan dom väl få. Sprit, tobak eller en macka. Mig spelade det ingen roll vart pengarna gick han fick avgöra själv.

Tror vi blundar för mycket över vilket samhälle vi har och hur många hemlösa det egentligen finns. Bara i mitt lilla samhälle har jag hört en siffra på 300 stycken. Så kan man ju undra en annan sak...
Det fanns ett helt bostadsområde med hyreshus (minns inte vart) som bara jämnades med marken?
Märkligt när så många saknar tak över huvudet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons