Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-30, 02:15   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Lolita-/gothicmönster

Nu provar jag här. Är ute efter lolita mönster, o kanske lite gothic, är det någon här som har o kan sälja till mig, eller kanske rita av något mönster? är ute efter kjolar, toppar och klänningar inom lolita, är desperat, måste få tag på någon som säljer, eller en svensk sida på internet där man kan beställa? Snälla hjälp mig någon!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 08:08   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Den här frågan har varit uppe flera gånger förut, pröva forumets sökfunktion. Det generella tipset är att kolla färdiga mönster och inte snöa in på svart/vitt och små förkläden utan att du måste kunne ta en rosa prinsessklänning med lång kjol och SE hur du kan använda det mönstret, korta kjolen, byta tyg/färger, lägga till dekorationer efter eget huvud et.c. Kolla lite japanska sidor typ http://www.boz.ne.jp/ och jämför med Buttericks, Mc Calls, Burda, Vogue et.c om du inte är så bra på tillskärning själv. En klassisk "prinsessklänning" kan du komma långt med.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 12:06   #3
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
För alla helgon-användare så kan jag säga att det finns en diskussion med länktips om många fina mönster man kan rita upp själv.

För de som inte har helgon kan jag tipsa om http://www.avantgauche.co.uk/ de har scans från alla GR-tidningarna på massor av länkar som kan inspirera (+några mönster om jag inte minns fel)
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-01, 10:42   #4
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
tackar för alla tips jag fått!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 21:50   #5
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Vilket material sys lolita-kläder i?

Vet att jag skrivit om lolita innan, men kom på en fråga till, vilket material ska man sy dessa vackra kläder i?
Något speciellt eller typ av det man har?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 07:55   #6
Mewz Mewz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 2
Du syr helt enkelt i det tyget du gillar. Som jag ser det är det att låta inspirationen flöda

Det som finns "färdigt" uta att köpa är rätt ofta sytt i bomull
Mewz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 07:57   #7
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tror många använder bomullstyger, kanske med lite syntet i för att de inte ska bli så skrynkliga. Bomullssammet har jag sett användas. Har du fundering på något tyg?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 13:13   #8
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
ne jag har inte tänkt ut riktigt ännu, ville bara mest veta om de va mer än bomulls tyger... jag har en del bomullstyger, men tänkte att man kanske kunde använda annat också, dock inget speciellt jag tänkte på... =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 15:47   #9
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Tänk bomull!
Bra bomullstyger är underbart att sy i och du får ett mycket vackrare resultat. Om tyget innehåller en mindre mängd syntet så är det inget att oroa sig över, det brukar folk inte märka.
Alla mina plagg är sydda helt i bomull (förutom vissa applikationer och dekorationer), det för att få ett vackrare intryck och att det blir lättare att stryka sedan .
Risken med syntettyger är den att plagget/plaggen får ett "billigt" utseende (lite surt när man jobbat med plagget i 10-tals timmar och resultatet blir dåligt pg a tygvalet , då är man inte glad)
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 17:55   #10
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
jag håller med om att bomull nog är det bästa valet, det är inte så dyrt och det blir bra resultat. vill man lägga ner mer pengar på plaggen är sammet ett tyg som passar bra till stilen, men det kan vara knepigt att sy i. andra lyxiga tyger som kan passa är siden och vissa brokader.
sen beror det helt enkelt på tycke och smak, och vilken stil man vill att kläderna ska ha.
en varning dock, akta dig för satin! (sånt material som "siden"pyjamasar är gjorda av) jag tror aldrig jag sett ett lolita plagg av satin som inte sett billigt och oproffsigt ut. (jag har en korsett av satin i mitt galleri och jag kan ju säga att hade jag gjort den idag hade jag aldrig valt det materialet.)

ett jättebra ställe för inspiration är www.lolitasnap.com , där kan du få massor av råd och tips om lolitakläder!
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 19:57   #11
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Lolita

Alltså, jag gör ett försök till.
Är ute efter lolita mönster. Har fått olika, bra, tips på sidor man kan beställa tidningar o böcker (bibles) o de har jag gjort, men de kostar ju ganska mycket, o det kommer ta tid innan jag samlat ihop mig det jag behöver.
Dock har jag inget mönster på någon/några snygga klänningar, o undrar om någon kunde vara så vänlig o rita av ett mönster o sälja?? Givetvis betalar jag ju för det!
Snälla hör av er i så fall! Är i stort behov av det, då jag vill sy till mig själv!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 20:42   #12
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Du har inte provat leta efter ngt "vanligt" enkelt klännings/kjol mönster, de ju bara pynta till de med volanger och spets och likande.
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 13:37   #13
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
saken är ju den att när man väl får hem mönstrerna så märker man att:

1. mönsterna är jättesmå, de är gjorda för små japaner liksom

2. det är ingenting speciellt med mönstrerna i sig, utan det är grundmönster med variationer.


köp ett vanligt mönster till en klänning med prinsessskärning, då har du i princip de mönsterdelar du behöver, och det är bara att rita om dom lite som att göra kjolsdelen vidare och ärmarna till puffärmar.

GLB och GS är jätteroliga att ha och titta i och få inspiration. och de är också bra att ha för att se hur mönstrerna ska se ut, men mönstrerna man får med är inte så jätteviktiga. utan de är ganska så valiga
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 13:53   #14
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
som learningtofly och syfilisbakterie säger så behöver det inte vara särskilt speciella mönster, de t gäller bara att ha lite fantasi och inte haka upp sig på hur möstret ser ut på bilden, det går som sagt att använda vilka tyger och dekorationer man vill. bara som ett exempel kan man ta den här maskeradklänningen:

http://www.burdamode.com/2768_Woman%...6174,enEN.html

den är ju defenitivt inte lolita, men bara genom att ändra ärmarna till tex. korta puffärmar, korta av kjolen till lämplig längd, och dekorera med spets så skulle den passa alldeles utmärkt.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 10:51   #15
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Oki, det gick inte att se bilden.. men visst, som andra med har skrivit så givetvis kan andra mönster vara bra som man kan göra om, men jag har inget bra mönster att utgå ifrån liksom. Söker någon som har något bra basmönster liksom som är enkel att göra om..
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons