Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-29, 18:46   #1
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Väldigt tunna garner

När jag stickar med väldigt tunna garner på min standardstickare blir ett antal maskor i början och slutet ostickade. Garnet ligger över nålen och förra varvets maska ligger fortfarande kvar. Jag satte på rejält med vikter men det hjälpte inte. Gör en finstickare också så eller är det lättare att sticka med tunna garner på en maskin med 3,6 mm mellan nålarna?
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 19:22   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Har du väldigt tunna industrigarner kan en finstickare med 3,6 mm mellan nålarna fungera bättre. Ingen maskin klarar alla garntjocklekar.

Ett tips kan vara att ta två trådar av det tunna garnet samtidigt. Då brukar det bli hanterbart.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 21:36   #3
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag har provat både två och tre trådar och det går bra, men jag vill kunna sticka med tunnt garn också. Maskorna blev ganska lagom stora på maskspänning 0, men som sagt, det gick inte bra att sticka. Det var därför jag undrade om det krånglar mindre på en finstickare eller måste man vara väldigt skicklig för att kunna sticka med tunna garner.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 21:41   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det är alltid svårare att sticka med garn som är i utkanten av vad maskinen klarar av. Mer tyngd hade du ju redan hängt på. Häng på lite till och se vad som händer.
Annars är det nog så att du får börja spana efter en finstickare.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 21:57   #5
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ja, nog har jag lust alltid. Men man ser ju aldrig någon sådan till salu. En ny Silver Reed SK-270 verkar nog lite väl dyrt för en hobby.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 22:12   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Men det händer att det dykar upp någon ibland! Spana på. Ser jag någon lovar jag att tipsa dig!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 22:17   #7
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Va bra! Tack så mycket.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 16:40   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag har nu testat och lärt mig lite mer om hur mina två maskiner funkar med fina garner. Den ena ville nämligen inte heller sticka de första varven. Jag kröp tätt intill och kollade var som faktiskt hände och insåg att de stickede raderna blir så små att de inte når avstrykaren och därmed följde med nålarna ut när jag försökte sticka nästa varv. Den enda lösningen jag kommit på är att först sticka några varv i ett tjockare restgarn och sen byta till det tunna.

Nu har du ju alldeles säkert inte en Passap Automatic, men tricket är att kolla riktigt nog vad som faktiskt händer.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 18:03   #9
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Det verkar som att garnet helt enkelt är för tunnt för en Brother standardmaskin. Maskan blir för trång för att komma över nåltungan om man inte har jättemycket vikter på. Om man stickar med så tunnt garn, blir det märken efter tyngderna, som tydligen helst bör sitta på uppläggningskammen då.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 22:40   #10
avslutad160623 avslutad160623 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 4
Smile Garnspännaren

Citat:
Bibson skrev: Visa inlägg
Jag har provat både två och tre trådar och det går bra, men jag vill kunna sticka med tunnt garn också. Maskorna blev ganska lagom stora på maskspänning 0, men som sagt, det gick inte bra att sticka. Det var därför jag undrade om det krånglar mindre på en finstickare eller måste man vara väldigt skicklig för att kunna sticka med tunna garner.
Ett annat tips är att du spänner garnet i handen alltså det som går mellan släden och yttersta delen på garn"fjädern", garnspännaren. Det är svårt att få rätt spänst med garnspännaren när man stickar väldigt tunna garner, men så här gör jag av rena vana numera på min sk280. Testa i alla fall.
avslutad160623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 00:07   #11
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Det ska jag göra. Tack för tipset. Men i morron kommer det amerikafrämmande, så det blir nog inget experimenterande på några dagar. Och jag som har klippt till ett rosenmönster efter dina vantar och hade tänkt prova i morron. Dom skulle komma på lördag, var det bestämt. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. (Stickningen alltså.)
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 15:32   #12
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag kunde inte låta bli att prova ditt tips, Eva, fast det var mitt i natten. Men det bar sig inte för hand för mej att hålla i garnet när jag stickade. Jag provade inte det allra tunnaste utan ett något tunnare än redgarn och då är det bara den sista nålen, som inte stickas klart. Då hade jag hela kammen full av vikter.

Jag måste nog träna en del på att klippa hålkort. Det såg ut som rosor men det blev en massa lösa maskor, precis som när jag stickar för hand. När jag använder färdiga hålkort blir det inte så. Konstigt. Du hade gjort ett par svarta vantar med så himla fina rosor.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 16:27   #13
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det man får tänka på är att inte ha för långa mellanrum mellan mönstergarnets maskor på ett varv. När man maskinstickar blir också dessa långa tåtar utsträckta så att de märks mer än när du stickar samma mönster på maskin.

Om du tittar på dina färdigklippta hålkort och räknar hur många maskor det som längst är mellan hålen så ser du säkert att det inte så många. Om du sen tittar på min blogg, så ser du att i Ronnerosmönstret jag har gjort har jag stoppat in små "lusar" just av den anledningen.

En annan sak det är lätt att glömma när man gör mönster för maskinstickning är om det finns enfärgade varv mellan mönsterbårder. Dessa måste då vara ett jämt antal så att man börjar sticka med mönsterfärgen i samma kant som där man slutade. Sånt behöver man inte alls tänka på när man handstickar, men gör du inte det vid maskinstickning får du mönstergarnet hängande ett helt varv.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 22:02   #14
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ja, just det. Precis så blev det. För långt emellan och även ett helt varv hängande.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 22:04   #15
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Det är ju jättesvårt att göra egna mönster. Väldigt mycket att tänka på. Och jag fattar inte riktigt hur man ska placera hålkortet för att börja på rätt ställe.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons