Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-03, 17:08   #1
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Hur stickar jag med rundsticka?

Har inte förstått hur man gör, förklaring någon? Och: vad -brukar- man sticka med rundstickor?

/s
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 17:56   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Så här står det hos garntjänst:

Raka eller runda stickor?
Det finns raka stickor, rundstickor och strumpstickor. Raka används när man stickar platta stycken som sedan sys ihop. Rundstickor används när man vill ha tubliknande stycken som bildar hela plagget. Strumpstickor används när man vill sticka en "liten" tub, typ strumpskaft, ärmmuddar eller halskanter.

Länk: http://www.garnstudio.com/lang/se/sk...rikk_index.php
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 18:13   #3
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Ok, tack!

Var nämligen så att jag trodde att jag skulle ha en rundsticka, (när jag egentligen skulle ha en strumpsticka) när jag köpte garn och stickor till en beskrivning på ett par vantar. Antar att jag måste skaffa mig strumpstickor istället, kan väl vara lite svårt att sticka en vante med en rundsticka.
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 18:50   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror att man kan sticka sockor o vantar med rundsticka om man kör med två rundstickor? Men det är lite överkurs för mig så jag kanske bara gissar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 19:19   #5
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Det finns korta rundstickor också som man kan sticka sockar på i alla fall.. har jag hört, har inte sett några själv eller så. Tror att de är 20 cm eller något, har för mig att jag sett dem på någon hemsida.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 20:53   #6
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Och så kan man ju sticka platta saker på rundsticka om man vill. Jag använder aldrig sk jumperstickor (raka, långa stickor med plupp i ena änden) längre. Istället stickar jag fram och tillbaka på rundsticka tycker att det är mycket mer vilsamt för kroppen och så behöver man inte lika mycket svängrum så man kan sticka på bussen eller i en trång soffa utan att peta på folk.

Men till smala rör/tuber som vantar och sockor tycker jag att det är enklast med strumpstickor... har provat att sticka med rundsticka (finns ett par olika metoder bla magic loop) men jag tycker nog ändå att strumpstickor är smidigast.

/ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 21:27   #7
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
oh, tack för svaren!

får väl spara rundstickan till ett senare projekt och ta och skaffa mig stickorna jag borde köpt från början!

testade faktiskt att sticka en bit med rundstickan (innan jag kom på att det var fel sticka), och insåg att det var väldigt behagligt att sticka med. så jag kan förstå varför du övergått till dem. tycker också att jumperstickor är klumpiga, får ofta ont i underarmen när jag stickar med dem, beror väl på hur jag sitter.. Aja, tack för era svar och sov så gott!

/sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 21:34   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag å andra sidan tycker att rundstickor är åbäkiga.. Jag föredrar de kortare stickorna. (längd ungefär som strumpstickor men med ploppar på) Men så stickar jag mest små saker!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 08:07   #9
MariaSlattman MariaSlattman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 27
Citat:
ichigo skrev:
Jag å andra sidan tycker att rundstickor är åbäkiga.. Jag föredrar de kortare stickorna. (längd ungefär som strumpstickor men med ploppar på) Men så stickar jag mest små saker!
Då har du inte användt Addis rundstickor. Det är verkligen inte åbäkiga utan helt enkelt underbara att sticka med. Jag stickar alltid med rundstickor oh om jag någon gång måste använda raka så är det i så fall dominostickor.
MariaSlattman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 10:10   #10
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Vad är dominostickor? (väldigt ny i stickvärlden)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 11:48   #11
MariaSlattman MariaSlattman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 27
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
Vad är dominostickor? (väldigt ny i stickvärlden)
Det är korta jumperstickor, ca 20 cm. Mycket praktiskt när man skall sticka små saker som t.ex. halsdukar. De brukar även kallas barnstickor ibland.
MariaSlattman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 14:11   #12
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Själv brukar jag alltid använda rundstickor, även när jag stickar fram och tillbaka eftersom belastningen på axlarna blir mindre då.

Begreppet dominostickor har att göra med dominostickning, en teknik som går ut på att man stickar lappar som sedan sammanfogas. Eftersom lapparna är små behöver man inte så långa stickor.Finns bl a en bok som heter Dominostickning.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons