Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-17, 21:25   #1
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
ny knyppeldyna

Jag har alltid velat knyppla . Idag har jag köpt en knyppeldyna med tillbehör spolar + garn.
Jag gav bara 250 kr.
Jättebilligt.Så nu ska jag lära mig knyppla.
Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 21:40   #2
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
grattis!! det är jättekul att knyppla, När man väl börjat vill man inte sluta.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 23:31   #3
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Min knyppeldyna är undanställd. Jag har ett barn på 1,5 år...
Men det är verkligen jättekul! Jag gick en kurs först, men när man väl lärt sig grunderna är det inte svårt att fortsätta utvecklas på egen hand!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 07:19   #4
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
tack för grattis mailen

Tack för grattismailen!
Jag väntar ivrigt på att lära mig.Tyvärr måste det vänta lite. Jag väver just nu en silkessjal.
Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 09:04   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Grattis till fyndet, hoppas du har kommit igång med den.

Knyppla är ren meditation
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 12:43   #6
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Citat:
tyskland skrev: Visa inlägg
Jag har alltid velat knyppla . Idag har jag köpt en knyppeldyna med tillbehör spolar + garn.
Jag gav bara 250 kr.
Jättebilligt.Så nu ska jag lära mig knyppla.
Tyskland

åh avis jag blir, vill också lära mig knyppla men ingen jag känner kan det och det finns inga kurser här
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 23:23   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också en knyppeldyna jag köpt för 20 kr nån gång, men den saknar delar.. är bara dyna och "rullen" i dynan.. ingen stopp för rullen.. och inga hmm vad heter de, heter bobbins på engelska. Ville lära mig, försökte låna böcker från bibblan, men i alla böcker så stod det hur man ska korsa osv, men ingentstans står det hur man ska börja, hur man fäster trådarna i början alltså, haha! Om man bara viker trådarna två och två och nålar fast dem, eller tar ihop alla trådar och knyter ihop dem, eller ja finns ju olika sätt om man tänker... Sjukt, eller hur. De gamla böcker känns som om de förutsätter att man knypplat i skolan. Och jag har inte ens sett någon knyppla. Så dynan står nu i förrådet..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 18:43   #8
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Stoppet du pratar om är bara en kil som man trycker ner vid sidan av rullen, så det är inga problem att tillverka en sådan själv av en träbit!
Knyppelpinnar går att köpa, kolla på tradera för begagnade, de brukar inte kosta så mycket!
När jag börjar en knyppling så lägger jag bara trådarna om respektive första nål, det blir snyggast så!
Men det är förståss meckigare, så om man t ex gör en spets där inte första delen behöver synas så kan man göra en ögla runt nålen i stället, då drar sig inte trådarna!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 02:39   #9
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
En bok som jag hadde när jag gick på komvux och blandt annat lärde mig knyppla heter Knyppla och är skriven av Sally Johanson.
Den tycker jag är bra, men kan du gå en kurs, är det kanske lite lättare att förstå hur man gör.
Lycka till med knypplandet.

Oddny
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 10:49   #10
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Jag har oxå knyppeldyna, gick kurs för många år sedan. Vi satte trådarna om nålar när vi började arbetet. Det är skånsk knyppling jag gör. Men det är ett tag sen jag höll på med det, tiden räcker liksom inte till. Jag har en bok som heter i knypplinghörnan eller nåt liknande, har den inte här så jag kan kolla, men kan leta upp den om du vill veta.
Lycka till
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 14:52   #11
Jinne Jinne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 2
Skojjigt

Jag tycker att det är jätte skojjigt att knyppla. När man väl har lärt sig grunderna så går resten jätte fort Jag håller på att knyppla i slöjden i skolan. Jag hittade en bok om knyppling i syslöjdens bokhylla skriven av Sally Johansson. En väldigt bra bok om man vill lära sig att knyppla.
Men var kan man egentligen köpa en knyppeldyna billigt? det skulle vara roligt att ha en hemma också.
Jinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 17:13   #12
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Citat:
Jinne skrev: Visa inlägg
Men var kan man egentligen köpa en knyppeldyna billigt? det skulle vara roligt att ha en hemma också.
jag såg att det fanns här: http://www.allaannonser.se/saeljes/s...yppeldyna.html och säkert finns det nån på blocket också. Alternativ att köpa ny, men då kostar det nog lite mer - http://www.svenskaspetsar.se

Jag skulle också gärna lära mig knyppla, men jag har en sjövild 3-åring som drar i varenda tråd han får tag i så jag har nog med att få sticka i lugn och ro...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 19:27   #13
Jinne Jinne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 2
Citat:
Neferu skrev: Visa inlägg
jag såg att det fanns här: http://www.allaannonser.se/saeljes/s...yppeldyna.html och säkert finns det nån på blocket också. Alternativ att köpa ny, men då kostar det nog lite mer - http://www.svenskaspetsar.se

Jag skulle också gärna lära mig knyppla, men jag har en sjövild 3-åring som drar i varenda tråd han får tag i så jag har nog med att få sticka i lugn och ro...
Tackar så mycket
Jinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons