Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-04, 11:03   #1
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
Question Sicksacksöm

Hej!

Jag syr mycket i velour och andra trikåtyger. Eftersom jag har en gammal maskin (Husqvarnarna 2000) syr jag liten sicksack istället för raksöm när jag syr ihop plaggen. (1, 5 och 1,5 som iställning på maskinen) Måste jag då sicksacka runt plaggen ändå innan jag syr ihop dem?

Tacksam för hjälp. Kan tjäna massa tid i så fall.....


Mvh/
Petra
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-04, 11:22   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
De flesta trikåer repar inte upp sig, så du behöver med största sannolikhet inte kasta kanterna med sicksack.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-04, 13:14   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Re: sicksacksöm

Citat:
petrakahn skrev:
Hej!

Jag syr mycket i velour och andra trikåtyger. Eftersom jag har en gammal maskin (Husqvarnarna 2000) syr jag liten sicksack istället för raksöm när jag syr ihop plaggen. (1, 5 och 1,5 som iställning på maskinen) Måste jag då sicksacka runt plaggen ändå innan jag syr ihop dem?

Tacksam för hjälp. Kan tjäna massa tid i så fall.....


Mvh/
Petra

Jag har också en gammal husqvarna 2000 (modell 6440). Tycker du att det fungerar bra att sy i trikå med din maskin? jag har nån slags overlocksöm som ser ut ungefär //__//__//_ och det funkar väl sådär... Har funderat på att köpa en overlock, men kanske skulle testa liten sicksack först!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-04, 22:47   #4
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
När jag köpte min 2000/6450 var det en av de relativt nya stygnen, det som tillis så bra beskrev med //_//_. Då, 1976 var ju den första vågen med velor och den sömmen som hette bindsöm var oskattbar. Jag hade svårt i början med att det ena lagret "försvann" under och jag bara sydde i ett lager samt att det kändes ovant att sy så nära tygets kant. Jag sydde med sömsmån och klippte sen istället. Tidsödande! Men som med mycket är det övning som ger vana. Nu syr jag direkt vid klippkanten och naturligtvis skulle jag vilja ha en overlcok, men än så länge funkar det! Hoppas du har den inställningen, de blåa markeringarna på rattarna när du har A-sömbildaren i bakpå, så kan du ju jämföra med nuvarande! Mvh René
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 21:44   #5
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
På min gamla H 2000 som jag fick 1975 finns en "overlocksöm", sömväljaren B, den är blå till vänster. Den använde jag till trikå/jerseysömnad innan jag köpte min första riktiga overlock. /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 08:20   #6
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
mer om velour sömnad

Hej!
Jag har sytt med inställningen 1,5 och 1, 5 med vanlig sicksack söm på velour - det fungerar bra och drar inte. Jag är ingen fena på att sy så det kan säkert bli snyggare på annat sätt. Jag har dock inte testat overlock (_//_)varianten som ni beskriver. Det verkar vara två olika inställningar en säger sömväljare B en annan sömväljare A . Vilken iställning ska jag ha på stygnbredd och stygnlängd när jag väljer dessa "overlock" sömmar?

Tack för hjälpen.

/Petra
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 09:24   #7
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Hq 2000/6440/6450

Hej igen! Jag undrar om du har en 2000 med alla sömbildare avbildad upp till höger framtill? Isafall ser du alla stygn den kan göra med de olika sömnbildarna. Med A ställer du in alla 3 rattarna på den blå färgen för att få
"bindsömmen". Du väljer bredd genom att justera "breddratten" inom det blåa fältet och längd inom det blåa fältet på "styngdlängdsratten". Med sömbildare B har du en inställning som heter "overlock". Då ställer du in alla rattarna inom intervallen med blå färg där ockå! Jag skannar in några bilder så du kan se om det stämmer med din maskin! Återkom gärna om det inte funkar! Vad heter din maskin mer än 2000? Min heter 6450 men instruktionsboken som är sen jag köpte den heter 6440 men ingen synlig skillnad från den jag har!

Mvh René

PS.Kan du inte se bilderna mailar jag dem gärna om du vill! DS.
Bifogade bilder
 
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 09:25   #8
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Hade en bild till

Bifogade bilder
 
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 09:28   #9
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Och så bindsömmen

Bifogade bilder
 
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 17:06   #10
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
tusen tack

Vad snäll du är! Ska testa så fort jag får möjlighet!
tack igen!
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 21:14   #11
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Talking Bara roligt!

Ingen orsak, bara roligt om det kan vara till hjälp! Lycka till!/René
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons