Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-06, 07:43   #16
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
men visst e det lustligt att det är väldigt sällan de som har sidan reagerar!!!

Utan de är ofta "de andra"
avslutad141023 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 07:49   #17
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Pulvertroll: Till viss del vill jag ge dig rätt. Camilla E frågade efter ett spiderman broderi... VARFÖR utgå ifrån att hon är ute efter illegala broderier ?? Om man vill köpa legal broderi kan man väl ändå få fråga vart man kan hitta dem utan att man därför skall "hoppas på"(Ta det lugnt, jag hittade inget bättre ord" av självutnämda poliser. Jag känner inte Camilla men är dock rätt säker på att hon inte frågar därför att hon vill ställa till med OLAGLIGHETER på sysidan. Hon kanske endast ville veta vart hon kunne hitta ett specifikt broderi. OCH det handlar ju inte endast om Spiderman men händer ju för många som fråger efter specifike broderier her. Sen är det faktisk svårt att veta vad som är olagliga figurer eller inte. Har själv suttit här, glad i hågen, och sydd en figur jag hittade på nätet och som är jättegullig, sen ser jag till min store forvåning att det är en copyrighted figur, hur skall jag veta det, jag känner inte alla nya tecknade figurer, ser ej barnprogram eller dylikt. Så det är inte så lätt, men i alla fall så tröttnar man på alla lyftade pekfingrar från folk.
Så du Pulvertroll nu är vi två...
aaaaaa är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 07:59   #18
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är kanske så att de som äger sidan inte är lika aktiva över huvud taget som en del andra, och därför inte ser dessa inlägg. De kanske räknar med att de som är aktiva i de olika sektionerna har koll.

Ingen har väl ändå utgått ifrån att den som frågar frågar efter olagliga broderier! Tvärtom UTGÅR jag ifrån att det gällde lagliga broderier, och gav då mitt första svar att det inte finns några!

Ingen har väl heller "hoppat på" frågeställaren? "Bråket" uppstod inte på grund av frågan, utan på grund av den länk som senare postades och eftersnack till den.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 08:07   #19
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En sak som slår mig angående den felande länken som det pratas om. Varför (om den nu är så het) ligger den i sysidans länksamling. Borde den inte vara bannlyst även där?
En liten fundelering bara
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 08:30   #20
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
eller hur

det var där jag hittade den...

så självklart trodde jag alla experter granskat innehållet
avslutad141023 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 08:37   #21
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ur min synvinkel handlar det inte om dubbelmoral utan om att man inte ska sätta andra i kläm (t ex sysidan).Jag är ingen ängel, men jag försöker att se till att ingen annan än jag ska råka ut för trubbel om jag gör något som inte är helt rumsrent.

Jag är säkert en av dem som ni tycker kommer med pekpinnar även om det inte varit min mening. Jag håller hårt på att inte utsätta sysidan för trubbel och tidigare gick jag på direkt i forumet när någon la in en olaglig länk. Numera klickar jag på knappen då jag insett att det inte är min sak att säga till utan det är moderatorernas uppgift.

Copyright lagen ÄR komplicerad och jag har tidigare försökt förklara hur den funkar och försökt att på ett enkelt sätt förklara hur man kan undvika att göra fel om man nu vill undvika det. Kanske är det dessa förklaringar som uppfattas som pekpinnar, inte vet jag. Om det är så, så blanda inte ihop mina förklaringar till hur lagen fungerar med mina åsikter om copyrightlagen för det är inte samma sak! Blandar man ihop detta då kan jag också förstå att det uppfattas som dubbelmoral.

Ser att fler skrivit medan jag skrivit och jag håller med Asawi. Jag har också tidigare bett moderatorerna att ta bort länken på länksidan för att det just ska någon slags ordning på det hela.

Väntar nu spänt på hur ni tolkar detta inlägg För det är ju en annan del i det hela, när man skriver vad man tänker så kommer inte alltid fram på samma sätt som när man säger det man tänker.
Alvan är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 08:41   #22
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tror inte att sidägaren kan sitta och titta igenom varenda sida i varenda länk. Hade dett stått att "på denna finns massor av seriefigurer" eller liknande i beskrivningen hade de nog hajat till...

Alltså, denna länk är säkert tämligen harmlös, det är inte direkt den det här verkar gälla, utan att man inte vill acceptera de regler som finns.

Om man läst tråden om upphovsrätt och mitt första svar borde man fått en indikation att detta kanske inte var helt OK, Tipset hade man då kunnat gett privat. Inga konstigheter!

Istället för att säga "Oops. det visste jag inte att det var så" ska det tjafsas, pratas om polifasoner etc. Löjligt!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 09:36   #23
hansen hansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 51
Med käbbel & tjafs, så menade jag just upprepning av de sk pekpinnarna. Det är stämningförsänkade & uppfattas alldelles för lätt som just påhopp. Ett trevligare alternativ till att i alla möjliga ordalag & utlägg om upprepade, rätt oneutrala tillrättavisningar, vore att snällt länka till redan skrivna inlägg. Så slipper man debatter som infekterar stora områden där de egentligen inte hör hemma.

För övrigt så är inte "Spiderman" copyrightskyddad. Marvel´s Spiderman (med en där lilla r:et i ringen, som jag inte hittar på mitt tangentbord) är det, men inte färgerna, eller liknande loggor etc etc. Det går så utmärkt så att "kringå" lagen genom att dela med sig av en spindelman-liknande figur. Finns en otaliga andra exempel med, t o m från Heliga allsmäktiga Disney...
hansen är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 11:53   #24
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Det är ju inte alla gånger så lätt att veta vad som är rätt eller fel. Går man in på ovannämda sida så står det faktiskt med stora bokstäver:
EGNA STYGNSÄTTNINGAR FRITT ATT ANVÄNDA
Har man då nyss börjat brodera så är det klart att man blir jätteglad och tror att det är OK.

Vad som förvånar mig är att den sida som vi pratar om kan ligge ute år efter år utan att bli anmälda. Det är ju till syvene och sist dom som gör fel från början eller är jag helt ute och cyklar?
kulan är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 12:06   #25
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Om man googler "spiderman embroidery" för nu att hålle oss till det eksempel, så får man hur många ebay försäljare som helst och även diverse hemsidor. Så det är inte lätt att förstå hur de kan få hålla på år efter år.
aaaaaa är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 15:41   #26
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Moderators ansvar

I forum reglerna står inget om att inte länka till olagliga broderier. Däremot i en tråd om att maskinbrodyr är skyddat av upphovsrätten. Det måste väl gälla all typ av mönster, även stick/virk beskrivningar etc.... Det är det ingen som gastar om!! Maila mig så ritar jag av.... bla bla bla!

I länksamlingen ligger nämnda brodyrlänk och det är väl dubbelt om något. Moderatorn för forumet måste väl ha ett visst ansvar (det övergripande ansvaret) ändå att kolla upp vad som länkas till. Eller helt enkelt ta bort hela länkarkivet så slipper vi kanske sånt här dumt tjafs.

Hur som helst så handlar den här tråden om en olycklig länkning så, "harmlös" verkar den inte alls vara!
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 16:26   #27
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Oj, här var det liv i luckan ser jag...

Vår grundprincip är att Sysidan skall stå på upphovsrättsägarens sida; dvs alla ni som designar mönster odyl skall kunna få erkännande och ersättning för era verk

Att lägga ut filer direkt, eller direktlänkar till olagligt publicerade verk är därför inte OK

På Sysidan vill vi inte heller ha diskussioner där man uppmuntrar till eller informerar om hur man begår upphovsrättsintrång. Det är förståss inte olagligt att prata om sådant, men vi vill helt enkelt inte ha det på sajten eftersom vi har vår grundprincip enligt ovan.

Lite kort om upphovsrätt:

Har man köpt ett mönster får man bara använda det för eget bruk. Med "eget bruk" menas även familjen och nära vänner (inte exakt specificerat i lagen). Du kan inte sälja plagg med det mönstret på till andra, om nu inte upphovsrättsägaren gett sitt tillstånd. Läs det som följer med broderiet, fråga om du är osäker. (Sök på forumet; detta har diskuterats förut)

Enligt Upphovsrättslagen begår man ett brott om man laddar hem ett verk (mönster, musik etc) som har publicerats (på tex en sajt) utan upphovsrättsägarens tillstånd - även om man nu bara använder det för eget bruk. Därför begår man faktiskt ett brott om man laddar ner Spindelmannen från den sajten, för jag tvivlar på att den är publicerad med tillstånd.

Så om man tipsar andra om en sajt där det publiceras utan tillstånd så kan man säga att man leder in andra på brottets bana... OK, lite väl hårt uttryckt kanske men ni förstår nog vad jag menar.

Sen får man förståss som person tycka att dessa brott är mer eller mindra allvarliga och själv välja om man vill begå en lagöverträdelse, men sådana aktiviteter får och bör man hålla för sig själv.

Som publik sajt vill vi allstå uppmuntra till att man följer lagar, och ger upphovsrättsägare deras rättmätiga erkännande och ersättning.
clindh är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 16:30   #28
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Ang forumrapporter och moderering; vi läser inte alla diskussioner men kikar på sådant som medlemmar rapporterar. Nu var det en drös med ärenden på hög efter sportlovet så vi han inte "nypa" detta i tid.
clindh är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 16:34   #29
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Helt ok

men hur ska man som nybörjare veta att det är en "skum" sida
när denna "superseriösa" sida själva länkar dit och det står "egen design " och fritt att använda.

Om ni tar på er det ansvaret gentemot upphovsmännen vilket är BRA, men då får ni ju dessutom se till att inte " inleda oss i frestelse" för det är hård draget ert fel att jag laddat ner bilder därifrån och ert fel att jag blir på hoppad, och känner att sysidan inte e en så trevlig sida trots allt..

innan man börjar kasta skit på forums medlemmarna så kanske man ska vara allert med var man själv distruberar
avslutad141023 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-03-06, 16:39   #30
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Re: Helt ok

Citat:
Pulvertroll skrev:
men hur ska man som nybörjare veta att det är en "skum" sida
när denna "superseriösa" sida själva länkar dit och det står "egen design " och fritt att använda.

Om ni tar på er det ansvaret gentemot upphovsmännen vilket är BRA, men då får ni ju dessutom se till att inte " inleda oss i frestelse" för det är hård draget ert fel att jag laddat ner bilder därifrån och ert fel att jag blir på hoppad, och känner att sysidan inte e en så trevlig sida trots allt..

innan man börjar kasta skit på forums medlemmarna så kanske man ska vara allert med var man själv distruberar
Håller med dig!!
Amda_design är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons