Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-16, 15:34   #1
Karasu Karasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 21
Vinterklänning - medeltid

Har någon möjligtvis ett mönster på en vinterklänning från medeltiden? Tidsperioden bör vara någonstans mellan 1100-1300 och i lågadelsklassen.

Jag behöver en klänning, slängkappa och en mössa men jag tänkte börja med klänningen.

Och jag kommer att posta en liknande tråd på Historiska Världars forum också, så dit behöver ni inte vidarebefodra mig om ni inte kan hjälpa mig
Karasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 20:02   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Min varmaste klänning är en ganska rymlig yllekjortel i enkel "standard kjortel" modell (rektangulära stycken med kilar infällda från midjan och nedåt, raka ärmar och kvadratiska ärmspjäll).
Det som ger värmen är tyget. 100% ull, gärna lite lagom tätt och dessutom ruggat, snarare än valkat, så blir det varmt och gosigt.
Ta en eller flera riktigt tunna yllekjortlar under och närmast huden en linnekjortel.

Om du har stor budget fins det ett alternativ till och det är pälsfoder. Inte helt sällan ser man bilder på dräkter som verkar vara helfodrade med päls (bär även mitt i sommaren på en del bilder) och det borde bli både varmt och gosigt. Men det blir förståss dyrt och att sy i päls är en hel vetenskap i sig självt.

Strunta i mössa och "slänkappa" och gör dig en rejält tilltagen struthätta istället. Den fungerar som både mössa och halsduk och fungerar finfint som nattmössa också.

Behöver du något som tål ösregn så kan du göra hättan i vadmal , men det kan vara lönt att fodra den med något mjukt, som tjockt ruggat ylle, eller till och med päls om du har råd.
En halvcirkelmantel i vadmal funkar också som ytterplagg, men gör inte lika mycket nytta som hättan. Men vill du kan du komplettera hättan med en mantel.

En annan grej som jag upptäckte gjorde enorm skillnad (på ett februarilajv med knähögt med snö på sina ställen) var patinor. Mina fötter var varma och torra hela lajvet medan många med moderna skor var både kalla och blöta. Patinorna gör att du kommer upp en bit från marken (och därmed från både fukt och markkyla) och dom sparar på skorna. Några par valkade yllesulor (innersulor, alltså) att byta med gjorde också sitt.

Och så knägöga yllehosor förståss
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 20:51   #3
Karasu Karasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 21
Jag hade nog tänkt mig något mer smäckert från en romantiserad bild av den vackra adeln... Struthätta känns inte så "kvinnligt" i den bemärkelsen

Typ något figursytt med pälskanter och en ordentlig pälskrage, samt då en sorts mantel. Är jag ute och cyklar med mitt antagande av tidsperiod?
Karasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 21:07   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nja... det är ju en ganska bred period...
Det blir kanske lättare om begränsat dig till ett halv århundrade, ungeffär. Då hinner inte modependeln svänga lika långt och det blir lättare att koncentrera sig på att få en någorlunda enhetlig dräkt (nåja, så enhetligt det nu blir.)

Första delen av din period är det mycket ont om både fynd och avbildningar av kvinnokläder. Det fins en del bilder och skulpturer, men det är ofta kyrkliga motiv och det är inte säkert att det är riktigt repressentativt för hur folk faktiskt klädde sig (det blir lite som att använda stålmannen som förebild för kläderna under nittonhundratalet).

Om du är villig att krypa en bit in på trettonhundratalet blir källäget betydligt bättre. Men det handar fortfarande inte om några speciellt snäva plagg, utan ellegansen ligger i fina tyger, mycket tyg och fina färger. Kolla till exempel "Codex Manesse" och liknande verk för inspiration.
Där har du dessutom massor av fina bilder på pälsfodrade plagg.

Vad har fått dig att välja perioden du har? Är det någon förenings tidsspan du ska passa in i eller är det bara för dig egen skull?
Är du med i någon förening kan du alltid be dom om hjälp att hitta bra källor och få praktiska tips baserat på medlemmarnas egna erfarenheter.
Är det däremot bara för dig egen skull så skulle du ju kunna flytta fram perioden ytterligare lite och se om du inte kan hitta en period som stämmer bättre med hur DU vill ha det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 21:11   #5
Karasu Karasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 21
Jag är med i ett tornerspelslag och har för närvarande bara vikingadräkt även då vi strävar efter 1100-tal, ej längre fram än 1300-tal. Därav valet av tidsspann.

Jag har hittat en klänningsmodell som jag är intresserad av nu, men tack för dina inslag. Jag ska definitivt ha det i åtanke när jag sätter igång
Karasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 21:16   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag sydde mig en "elvahundratalsklänning" förra året (eh... eller förra igen) baserad på en bevarad kröningstunika, men i enklade material roch betydligt mer figurnära.

Det är varken mer elle mindre min egen tolkning av det knappa källmaterial vi har och min egen lösning på kläder till en lajvkampanj som kör 11-12hundratal.

Det fins bild på den i mitt galleri om du är nyfiken och om du har frågor om plagget får du gärna höra av dig i min gästbok.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 21:59   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Vargsyster skrev:
Jag hade nog tänkt mig något mer smäckert från en romantiserad bild av den vackra adeln... Struthätta känns inte så "kvinnligt" i den bemärkelsen

Typ något figursytt med pälskanter och en ordentlig pälskrage, samt då en sorts mantel. Är jag ute och cyklar med mitt antagande av tidsperiod?
Föresten fins det flera bilder på kvinnor som bär öppen hätta, ibland till och med ovanpå en komplett uppsättning med huvudlin och allt. Det kanske kunde vara något? Du skulle ju kunna använda en öppen hätta som "överdragsplagg" om det är lite extra kallt eller regnigt eller så och bara din vanliga håruppsättning eller vad du nu har när du vill se lite finare ut.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 18:43   #8
Karasu Karasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 21
Det där sista lät intressant. Får ta och kolla upp det.
Karasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons