Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-06, 20:18   #1
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Vävda band till medeltidsklänningar

Jag syr gärna medeltidsinspirerade klänningar (inte särskilt HK, utan mest för skojs skull och för att de är sköna och vackra). Men jag tycker det är svårt att hitta bra och vackra band till som känns åtminstone hyfsat tidsenliga. Är det någon som har bra tips om var man kan hitta fina band till vettiga priser? Jag är ute efter framför allt vävda band i ull, och inte de metalliska banden som ser ut som om de kommer från Indiska. Jag vet att Korps har några, men det är få färger och mönster att välja på. Jag tar tacksamt emot alla tips!
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 12:39   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är ju en lte knepig frågeställning, i och med att det preiodvis är extremt ovanligt med dekorband på medeltidskläder över lag.
Dock finns det folk som säljer till exempel brickband i ull (tror jag sett anonser på Historiska Världars forum) som ev. kan passa till en del tidiga dräkter.

Annars kan du ju alltid väva själv så får du vad du vill ha. Billigare lär det ju också bli.

Band som faktiskt är i ull eller har invävda metalltrådar som faktiskt är i metall lär du inte hitta i vanliga butiker, tyvärr.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 13:37   #3
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Ja, nu är jag ju som sagt inte så HK och bryr mig inte om jag blandar tidsperioder, jag använder band när jag tycker det blir vackert. Eftersom jag varken lajvar eller går på seriösare tillställningar tycker jag inte att det spelar någon roll. Däremot känns de band som bland annat Korps säljer och har på sina kläder VÄLDIGT fel, jag menar de där som ser ut som om de kommer från Indiska.

Väva själv skulle jag gärna göra, problemet är att jag inte vet hur och inte heller har hunnit sätta mig in i det. Men det blir väl till att lära sig det också förr eller senare. Det är bara frustrerande eftersom jag vet att det finns vackra färdiga band i tex USA, men ingen i Sverige verkar sälja dem.
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 15:15   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Som sagt finns det folk i sverige som säljer till exempel brickband. Fast du får förståss räkna med att beställa det som du vill ha det, vänta på tiden det tar att få det vävt och det kostar ju en slant.
Att väva själv är inte så svårt om man bara har lite tålamod och det fins gott om sidor på nätet med instruktioner för alla möjliga tekniker.
På HV's forum finns det dessutom en användare som säljer startpaket så man kan lära sig göra det själv. http://histvarld.historiska.se/histv...?TOPIC_ID=6114

Sök lite så ska du se att du hittar massor.
Även sidor som siktar på lite senare perioder kan nog vara av intresse, dels så tenderar dom att ha lite av varje när det gäller dekorationsteknikar och dels så kanske det är nära nog om du nu inte bryr dig om att hålla dig till en viss period.
Lite länkar till brickband och lite flätade snoddar och sånt som kanske kan ge något:
http://www.vertetsable.com/demos_simpletrims2.htm
http://www.vertetsable.com/demos_cardweaving.htm
http://www.vertetsable.com/demos_builtuptrims.htm
http://www.damehelen.com/sewing/card.html
http://www.damehelen.com/sewing/braided.html
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 15:19   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nyfiken bara

Vad betyder HK?

Historiskt korrekt eller Historiskt kunnig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 16:15   #6
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Delfintua ----> Historiskt korrekt brukar ofta förkortas HK.

Lilith ----> Tack för hjälpen!
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 18:10   #7
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Jag lärde mig väva brickband med hjälp av en bok och gjorde mina brickor i tjock papp (det går bra, när de börjar bli slitna i hörnen är det bara att runda av de lite till med saxen!), så det fixar du också!, ett annat alternativ är ju att skaffa en bandgrind (går också att göra i papp, tex sådan som sitter på baksidan av ett akvarellblock!), enklare vävning kan jag inte tänka mig, fast då blir det ju inte så mycket mönster.
En annan grej som jag gjorde på den tiden jag pysslade med medeltida rollspel var en teknik att göra spetsband - jag kommer inte ihåg vad det kallades, men man fäste ett antal trådar i ändarna, såg ut som om man gjort sin egen harpa ungefär, och sedan snodde man dem om varandra och fick olika mönster beroende på hur man snodde dem. Till sist hade man kommit fram till mitten av trådarna och där fixerade man med en tråd på tvären för att det inte skulle snos upp igen... detta lärde jag mig också via en biblioteksbok, och om jag inte minns fel var detta en teknik som användes under svensk vikingatid.
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 21:00   #8
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Språngning heter det! Kom just på det... bra teknik för man behöver inte en massa speciagrejor, bara två fasta punkter och några blompinnar!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 07:33   #9
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Tack för tipsen! Det får bli en sväng till biblioteket - du minns inte vad boken hette? Annars finns det nog alltid någon bra bok att låna. Det verkar ju så vansinnigt roligt att väva, och ett perfekt tidsfördriv framför tv:n. Men hur ska tiden räcka till till allt roligt man vill göra?

Det enda som oroar mig är mina två katter, som tycker det här med garn är jättekul och gärna tuggar på det. Det är därför jag knappast stickar längre, trist men sant. Men jag får se till att lägga undan det ordentligt efter mig!
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons