Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-10, 17:29   #1
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Rengöring av mocka

Jag har en ljusgrön mockajacka som jag älskar. Den är supersnygg och ett av mina mest användbara plagg. Problemet med infärgad mocka är att det lätt blir solkigt och det är precis det som nu hänt med min jacka. Den är smutsig kring handleder, halsringning och framkant. Har haft den på kemtvätten, men resultatet blev inte så bra.

Någon som har tips och erfarenhet av hur man bäst rengör mocka? Galltvål är otroligt effektivt på andra material, men jag är osäker på om jag vågar testa. Har testat med suddgummi, vilket funkade sisådär bara. Det finns knappt några osynliga ställen där jag kan prova.
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 20:00   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ett mycket fint slippapper tar bort smutsen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 20:31   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Använd vanlig tvål, tvålflingor (oparfymerat) och vanligt vatten.
Prova först på insidan för att se hur färgäktheten är.
Använd sedan tvålen på en lätt fuktad trasa och bearbeta fläckarna. Obs. Gnid ej.
Skölj sedan med kallt vatten. Ha i lite sköljmedel så hjälper det till att mjuka upp skinnet.
Skinnet måste sedan bearbetas med en hård borste, fint sandpapper eller något liknande för att få skinnet mjukt och smidigt igen.
Viktigt är att man inte använder mer vätska än vad som är nödvändigt för att blöta det smutsiga partiet.

Anmärkning. Professionellt användes Trikloretylen eller liknande lösningsmedel tillsammans med sågspån. Kraftiga utsugningsfläktar suger ut gaserna som sedan kondenseras och återanvänds.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 16:22   #4
krippe krippe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 109
mockarengöring

Hej!
Det finns något i ridsportaffärer som heter "cavaclin" kanske inte rättstavat men det används till ridbyxor av skinn jag har tvättat min mockajacka i detta och det gick väldigt bra. Det är bra om man kan köra i tumlaren en liten stund för att mjuka upp skinnet. Jag körde tre fyra gånger och bara korta stunder.
Kristina
krippe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 17:32   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
krippe skrev: Visa inlägg
Hej!
Det finns något i ridsportaffärer som heter "cavaclin" kanske inte rättstavat men det används till ridbyxor av skinn
Det är en variant av oparfymerad tvål som säljs under olika namn.
Har du en vanlig tvålbit hemma. En sådan som du tvättar händerna med. Barnängens har ju oparfymerat. Det går likabra att använda en sådan och det betydligt billigare. Det finns ju också flytande tvål och tvålflingor att köpa. Kolla där och kom ihåg att ha i mjukmedel i den sista sköljomgången. Och använd sparsamt med vatten

Jag har tvättat skinnskodda ridbyxor i flera år på detta sättet och det har blivit ett antal gånger då både jag och dottern har tävlat både hoppning, fälttävlan och dressyr.
Vita ridbyxor på leriga tävlingsbanor. Då finns inget annat än tvättmaskin att ta till och jag har fortfarande mina gamla byxor kvar och dom är hel ok än.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 20:53   #6
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Tack för era tips !
Jag har köpt mycket fint sandpapper idag och skall försöka med det först. Om det inte fungerar så får jag prova med tvålvatten och lätt tumling. Önskar jag vågade slänga in den i maskinen och som ett trolleri skulle den bli fin igen...

Skulle ingen av dessa huskurer ge resultat har jag bestämt mej för att sprätta itu jackan och använda mönstret till att sy en ny. Jag träffade en skinnleverantör från Malung vid Syfestivalen i Borlänge som säljer mocka i läckra färger.

/Ninni
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 22:17   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Prova du det fina sandpappret. Jag hade en hörnsoffa i mocka och har två katter (kanske bara en nu) och dom har legat i den och secklat. Jag gick över den med jämna mellanrum med sandpapper och det blev jättebra. fläckarna försvann.

Jag var in till en möbeltvätt och frågade hur man skulle göra och han hade inga andra råd än sandpapper på mocka.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons