Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-27, 16:25   #16
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jajamensan, det är ett tillbehör för osynlig fållsöm. Hittade bilden på nätet.
Bifogade bilder
 
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:30   #17
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Thumbs up

Jaa! Vad bra, då var det avgjort. Tack alla så hemskt mycket för hjälpen.

Då utgår jag från att den följde med Hq 2000, eftersom jag inte har nån sån söm på ZigZagen. Är det nån som är i behov av en sån och har vägarna förbi Umeå så är det bara att höra av sig så får ni den gärna.

Jag kan leva med ovissheten om plåtbrickorna. Antar att de förmodligen hör till ett magnetlås som Odette säger. Är de nån distans för att kunna använda andra spolar så kommer jag förmodligen ändå aldrig att använda dem till det. Behöver jag fler spolar lär jag väl köpa sådana som passar. Hoppas jag...

Jag har ännu inte hunnit kolla om det finns en likadan gummirundel nånstans i maskinen, men jag ska försöka ta mig för det nån gång då det finns tid. Kommer att posta igen när det är gjort.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 21:33   #18
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Lightbulb

Heureka!

Skruvade isär maskinen och letade noga, men hittade ingenstans gummibrickan skulle passa. Gav upp, satte ihop maskinen igen och började packa ihop alla saker. När jag plockade upp förlängningsbordet för att kunna lägga ner manualen såg jag det! Komplett med rester av gummibrickan som matchade de porösa fläckarna på densamma. Nu är den tillbakalimmad på sin rätta plats igen. Mysterium löst, tack alla för er hjälp.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Jesper den 2014-03-27 klockan 21:35. Anledning: Bilden kom inte med
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 12:27   #19
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det som nu finns kvar att identifiera är distansbrickorna som finns bakom medföraren. De finns i ett antal olika tjocklekar för att det skall gå att justera in rätt läge på medföraren (den som drar runt griparen).
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 20:37   #20
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Jaha, är det det de är till för?! Så om det funkar perfekt så har de inget syfte? Finns det någon situation där medföraren kan behöva omjusteras så man kan behöva distanserna?

Roligt att få ett svar på alla frågor!
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:28   #21
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Gummiplutten kan vara något som blivit utbytt och symaskinsdoktorn skickade med för att visa vad som gjorts..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 18:13   #22
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Den bockade biten sätter du tillsammans med din pressar fot. Skruva
fast den med samma skruv som pressarfoten.

Den är som sagt var användbar till fållning av osynlig söm. Den är
även mycket bra att ha när du syr stickningar. Vänsterställ raksömmen. Sedan lägger du tyget så att sömmen eller lägger kanten ligger i mitten av sömmarna eller ligger an mot skenan i mitten.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-02, 12:29   #23
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
Jesper skrev: Visa inlägg
Jaha, är det det de är till för?! Så om det funkar perfekt så har de inget syfte? Finns det någon situation där medföraren kan behöva omjusteras så man kan behöva distanserna?
Om maskinen är rätt inställd behövs de extra inte. Förmodligen finns det någon eller några monterade i maskinen. Om maskinen skall ställas in noga för exempelvi bara grov tråd eller liknande kan de vara bra att ha för att då få rätt avstånd.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-05, 13:10   #24
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Ok, tack. Jag har svårt att tro att jag kommer att göra nån sån inställning, men de tar å andra sidan inte någon plats heller, så jag sparar dem väl.

Tack alla för hjälpen - tack vare er är alla mysterium lösta! Eller, nåja, iaf de jag frågat om... Jag har fler mysterium, men det blir en ny tråd.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons