Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-12-08, 21:55   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
funktion o utseende från svunna tider

idAG såg jag en symaskin jag inte sett innan, det var singers 160 deras jubileums modell, den var ganska rolig o faktiskt vacker, det fick mej att googla lite på riktigt gamla rariteter.
åh tänk vad symaskinerna var vackra på den tiden, man tänkte ju såklart på mekanik och funktion, men oxå att man gjorde dem till smycken för ägarinnans hem.

jag blir helt lyrisk när jag ser bilder på dessa vackra funktionella skrytmöbler. tänk många av dem fungarear fortfarande efter MER än 100 år o de syr sicktigt fint oxå. jag såg en bild med tidsenliga tillbehör dessutom..

åh varför går så många av dessa skönheter en så tråkig utveckling, man har en 4 kantig modern form, med massa lull lull som man helst gömmer under en huv..

jag måste nog införskaffa ett av dessa KONSTVERK, bara bords underredena gör en ju knäsvag..

om du äger en sådan här vacker raritet, vore det roligt att få se bild o kanske höra lite av dess historia, vem fick den o när..

min man berättade hust att när han var barn så satt han på trampan på sin mormors gamla singer o han berättade at man kunde klämma sig regält under pedalen om man kröp runt lite väl mycket..
vilket häftigt minne!!

så in med din bild o din historia på din raritet! det skulle glädja mej oerhört, väldden har allt för få vackra ting!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 09:17   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Denna raritet har jag inte så mycket historia kring men man kan undra hur och varför den hamnnat i Mälaren på en lastpall.

Min hund och jag stötte på den i höstas när han blev lite nyfiken på några änder. Just denna gång låg den en bit ut i vattnet, men efter en blåsig natt så hade den kommit närmre land och jag kunde ta närbild på den. Visst är den vacker trots sitt förfall? Och frågan kvarstår hur och varför den hamnat här?
Bifogade bilder
 
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 11:13   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
ååh nej vilken hädelse!!
den skulle nog kunnat rädda med lite kärlek!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 12:50   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Ett klart fall av symaskinsplågeri! Det börde vara förbjudet att behandla dyrgripar på detta vis!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 11:49   #5
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Jag har faktiskt i min ägo ett par gamla maskiner (eller snarare - jag har BARA gamla maskiner, för min modernaste är från 1974)! En elektrisk gammal singer och en trampad. De är mycket vackra och fullt funktionella ännu. Trampmaskin kräver lite träning för att få till timing och teknik, men det är en speciell känsla att använda den. Historiens vingslag, om man får uttrycka sig lite klichéartat!

Den så kallade jubileumsmaskinen från Singer däremot skulle jag närmast vilja kalla en extremt dyr prydnadssak. Den är vacker men det är knappast en symaskin värd namnet under huven. Dessutom är den dåligt belyst, och den svarta plasten absorberar det lilla ljus den ger och det tröttar ögonen något enormt. Vill man nu ändå inte sy på sin skådemaskin så är det ju bättre att köpa en gammal antik pjäs, de är ännu snyggare och kostar ingenting.
En vän har jubileumsmaskinen, och vare sig hon eller jag är särskilt imponerade.
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 21:07   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hmm jag anade nog att det var så att designen var viktigast, tack för nyttiga input..

roligt att läsa om dina maskiner
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 19:15   #7
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Citat:
jarock skrev: Visa inlägg
Jag har faktiskt i min ägo ett par gamla maskiner (eller snarare - jag har BARA gamla maskiner, för min modernaste är från 1974)! En elektrisk gammal singer och en trampad. De är mycket vackra och fullt funktionella ännu. Trampmaskin kräver lite träning för att få till timing och teknik, men det är en speciell känsla att använda den. Historiens vingslag, om man får uttrycka sig lite klichéartat!

Den så kallade jubileumsmaskinen från Singer däremot skulle jag närmast vilja kalla en extremt dyr prydnadssak. Den är vacker men det är knappast en symaskin värd namnet under huven. Dessutom är den dåligt belyst, och den svarta plasten absorberar det lilla ljus den ger och det tröttar ögonen något enormt. Vill man nu ändå inte sy på sin skådemaskin så är det ju bättre att köpa en gammal antik pjäs, de är ännu snyggare och kostar ingenting.
En vän har jubileumsmaskinen, och vare sig hon eller jag är särskilt imponerade.
Jag äger jubileums maskinen från Singer och den är långt ifrån en prydnadssak för mig. Syr på den dagligen (gärna i kraftigare tyger och i tunnare läder) vilket den klarar galant. Inga problem med ljuset heller. Fungerar som en smäck, plus att den är vacker att se på. Trevligt med att slippa packa ned symaskinen då de nyare modellerna inte är särskilt vackra att ha framme.
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 20:08   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile Gamla maskiner med mycket själ

Jag har bild på de flesta av mina maskiner på min sida. För närvarande består maskinparken av:

Singer 66-1 - trampsymaskin från 1916, husets äldsta symaskin. Syr utmärkt.

Singer 201K - raksymaskin med motor från 1951, motorn är dock trasig för närvarande. Har ett bord, men i bordet står just nu....

Husqvarna 12 - raksymaskin från 1935-1956, behöver en ny motorrem, men fungerar annars bra

Husqvarna CB-N har jag 2 st, en trampmodell och en med motor, den senare står i kö för service.

Husqvarna Zigzag (19E) - en "modern" maskin med sicksack, 1960-tal, makens favorit för den är enkel.

Husqvarna 33-10 - min skitiga pärla, en industrimaskin med raksöm och sicksack som jag ropade in på auktion för 100kr. Står i kö för service och rengörning.

Predom Lucznik 432, en polsk maskin från ca 1970 med eget skåp. Man kan växla mellan motor eller trampa. Har raksöm och sicksack. Den har jag sytt en hel del på (jag trampar den oftast).

Sedan finns också en toppmodern Husqvarna, men den kommer aldrig hålla lika länge som de ovan.

Sedan finns också stickmaskiner, äldst av dem är en Per Persson från ca 1900, men den fungerar inte trots många timmars insats. Sedan finns en Knittax M2 från 1954 som jag stickar rätt mycket på och en Passap Automatic från 1958 som är mycket vacker. Nedpackad finns också en Knittax AM3 som jag tror jag ska göra mig av med...
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 20:13   #9
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Glömde Kajsern, en handvevad maskin. Den syr gärna 6-åringen på.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons