Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-20, 16:25   #1
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Question Hur mkt skall man ta i betalning?

Nu skall ju inte jag starta eget, utan säljer bara på hobbybasis

Men så har jag fått en förfrågan ifrån en liten affär som skulle vilja sälja mina kläder hos dom. Det är ju förståss väldigt smickrande, men så är det det här med priset. Dom skrev till mig att dom tar 2,5 gånger inkpöspriset i påslag, och då skulle mina klänningar tex behöva kosta 625:-

Å det e ju onekligen lite åt det dyrare hållet....

Så då tänkte jag att man kan ju göra en deal att om dom beställer tex 10-20 st på en gång så kan dom få klänningarna lite billigare, men hur mkt

Nån som har nåra erfarenheter kring detta?
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 17:37   #2
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Ett alternativ är att sälja på kommission(?). Det har jag gjort och då delade vi kundpriset så att jag fick 60% och affären fick 40% sedan skattade vi var och en för sig.

När man säljer på kommission så betalar affären dig först när de sålt varan. Du ägern den fram till dess, men de har ansvaret för den och får betala dig om något skulle hända.

Eftersom affären slipper ligga ute med pengar och riskera att en var inte blir såld, kan de ha lägre marginaler. Blir en vara inte såld får du helt enkelt tillbaka den.

Nakdelen för dig är att du inte får sålt grejerna på en gång, och riskerar att de inte blir sålda överhuvudtaget, men får ut en större del av det kunden betalar i affären.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 18:13   #3
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej

Har jag förstått detta rätt?
Ska klänningarna säljas för 625 kr, med ett påslag för dem med 2,5 gånger inköpspriset bli ju din andel bara 250 kr.
Jag tycker nog att det blir dålig förtjänst för dig. Ska du dessutom betala för materialet?

Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 19:59   #4
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Nja, klänningarna skall bara säljas för 625 ifall jag tar 250 i betalt för dom.

Om jag sänker mitt pris så blir dom billigare i affären oxå...

Jag kanske skall kolla med butiken för att se vad klänningarna där kostar i snitt??
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 20:45   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tycker också du ska försöka få dem att gå med på kommission. Med samma pris till kund så skulle ju du få 390 kr istället för 250. Det verkar bra mycket mer rimligt!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 21:48   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det låter som ett knepigt bud.
Du jobbar, någon annan säljer.
Vem borde få mest betalt ?
Timpenning? Vem skall ha betalt för
nedlagd tid?

Tror inte det blir så mycket sålt för 625:-
Sälj direkt själv, då blir förtjänsten bättre.
Du kan hitta ett eget sätt att sälja tror jag.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 19:00   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag tycker definitivt du ska sälja själv!!! Och 2,5 gånger priset är helt åt fanders....

För ett par år sedan sydde jag upp ett antal västklänningar i retrotyg som en affär gick med på att försöka sälja på kommission. Dom la på 100 % vilket gjorde att klänningarna blev för dyra. Intresset var jättestort men priset blev för högt, eftersom jag inte ville ge bort klänningarna utan få lite betalt för mitt jobb.

Och nu ligger dom bara och samlar damm. Vet inte riktigt hur jag ska sälja dom. Hela äventyret känns lite "surt" med tanke på att klänningarna är 100% säljbara och intresset var större än jag någonsin vågade hoppas på.

Så sälj själv!! LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 20:21   #8
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Citat:
millsing skrev: Visa inlägg
Och 2,5 gånger priset är helt åt fanders....
2,5 % är ett normalt påslag på inköpspriset. För att man ska få nån förtjänst på det man säljer.

Men eftersom Nina inte har nåt företag behöver ju inte butiken betala nån moms så i de fallet borde dom kunna ha ett lägre pålägg.

Men till nina säger jag ta betalt de du vill ha för klänningarna så får butiken sälja för vad dom vill. Du har ju iaf fått sålt dina klänningar. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 19:16   #9
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Trulsan, visst kan man resonera så att bara jag får sålt mina klänningar så skiter jag i vad utpriset blir i butik.

Men jag anser att det är ett bra sätt att förstöra sitt eget varumärke, ett väldigt kortsiktigt tänkande. Det var precis så jag resonerade och nu kan jag inte sälja klänningarna på "hemmaplan". Helt förkastligt!! Skulle min målgrupp se klänningarna igen så gör dom redan på flera meters avstånd kopplingen att "där är dom där fina klänningarna som var sååå dyra.....".

Det går inte att reparera så man kan ju kallt konstatera att jag är vis av skadan så att säga. Det ÄR svårt att få betalt för sitt jobb och därför måste man tänka efter extra noga!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 21:15   #10
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Men om man säljer på kommision bestämmer man väl ihop med affären priset på plagget o sen delar man pengarna. Så har iaf jag gjort när jag sålde på kommision. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 21:23   #11
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Jag har svarat henne med att jag vill veta vad övrigt klänningar i butiken kostar i genomsnitt samt hur stpr själva beställningen skulle vara.

Jag menar om resterande klänningar kostar runt 100-lappen, så kommer ju inte en klänning för 600 sälja alls, då har man ju antagligen inte det klientelet i butiken. Fast om dom flesta klänningar ligger runt 500:- så kanske man kan lägga sig runt där...

Och så har det ju en stor inverkan på hur många klänningar som beställs på ett bräde, för om man beställer 1 åt gången dså blir det dyrare, men köper man ett helt gäng, tex 20 så kanske man kan pressa priset lite.

Får se vad dom svarar ....
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 12:45   #12
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Kommision verkar ju klart bättre!Ett på slag på 2,5 gånger(=250%, inte 2,5%!) låter verkligen orimligt, gör affärerna verkligen sådana påslag?!
Hur är det med webshopar, ni som säljer via sådana, hur stor andel skall affären ha? Kommision eller förhandsköp? Vad är brukligt?
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 13:08   #13
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
När vi räknar priset på plagg från vår egna fabrik på jobbet så kör vi med materialkostnaden gånger 3. Då skall det täcka löner, maskinslitage osv.
Vissa företag kan köra med så mycket som 4,5.
När vi köper in brukar pålägget ligga mellan 2,5 - 3.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons