Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-01-18, 16:28   #1
Granii Granii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2017
Inlägg: 2
Husqarna Automatick som "slirar"

Hej på er!
Jag har köpt en Husqvarna Automatic (fantastiskt vacker maskin med ett ännu härligare ljud) problemet är att den måste puffas igång genom att man får dra lite i ratten för att den skall komma igång. Jag undrar vad det kan vara för fel. Är det remmarna som är slitna/Torra? Är det någon som vet?
Med vänlig hälsning Therese
Granii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 18:48   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det kan mycket väl vara så som du skriver att remmarna är torra och slitna. Eventuellt att du behöver spänna upp drivremmen eller att du
behöver byta drivremmen.

Jag är ingen expert men jag tror att det är det som är felet.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 18:55   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Ja. Vilken fin maskin du köpt!

Innan du använder den( du vet inte hur länge den har stått orörd) bör du städa den på damm på alla ställen du kommer åt med en dammsugarmunstycke. Sedan köper du(skaffar du) symaskinsolja och droppar två droppar i varje hål som är gjort för det(det ser du i manualen).

Efter att du väntat ett par dagar, för att den nya oljan mjukar upp eventuell gammal olja i maskinen, trär du på över och undertråden och sätter ditt en ny nål och allt detta efter manualens rekommendationer.

Nu är din maskin färdig för att sy med.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 18:58   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Först får du göra det jag skrev och sedan om problemet återstod gör du som Gumpan58 skriver.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 21:54   #5
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Om motorn går men maskinen inte följer med runt behöver spänningen på remmarna justeras, när dom är för slaka greppar dom inte. Detta görs innanför kåpan nere till höger, man lossar de skruvarna som håller "lågväxelmekanismen" och flyttar den framåt (bort från motorn) för att spänna remmen från motorn, och neråt för att spänna remmen inne i maskinen. För hård spänning gör att maskinen går onödigt tungt, för slaka remmar slirar, lagom är bäst.

Remmarna kan naturligtvis även vara dåliga och behöva bytas, men det ska tydligen vara ganska ovanligt på Automatic. Bra gummi för 60 år sedan, så bra är knappast dagens remmar.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 19:02   #6
Granii Granii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2017
Inlägg: 2
Tack alla för bra svar! Nu har jag dammsugit och droppat i olja. Får vänta till söndag och se om det gör susen. Annars blir det väl till att mecka lite mera. Det är i alla fall härligt att ha en maskin som man kan skruva isär utan problem, till skillnad från min Husqvarna viking emerald.
Stort tack!
Granii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 19:28   #7
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
Granii skrev: Visa inlägg
Tack alla för bra svar! Nu har jag dammsugit och droppat i olja. Får vänta till söndag och se om det gör susen. Annars blir det väl till att mecka lite mera. Det är i alla fall härligt att ha en maskin som man kan skruva isär utan problem, till skillnad från min Husqvarna viking emerald.
Stort tack!
Delar din kärlek till mekaniska maskiner, Härligt!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-21, 22:49   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Delar din kärlek till mekaniska maskiner, Härligt!
Jag skulle även tomköravmaskinen. Dvs inte trä den lägga en tyngd på gaspedalen låta den snurra och gå, lyssna på ljudet ev smörja några droppar olja till
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskin slirar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons