Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-08-05, 15:05   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Mudd(tyg)?

Hej igen, jag kom att tänka på en sak. Jag har köpt ett gäng mönster från fagert.se, såg såklart till att det ska vara för nybörjare. Bla har jag köp mönster till kjolen Caprice från Mamu Design. Där ska man tydligen använda sig av muddtyg i midjan. Nu är min fråga, är det någon särskilt typ av tyg som heter så, eller syftas det bara till en variant av stretchtyger som kan sträckas på ett visst sätt (bara ena hållet)?

Jag har beställt en övermatare (walking foot) som bör komma med posten i veckan. De flesta av mönstren jag köpte kräver visst knit fabrics, vilket jag antar är stretchiga tyger så det behövs en övermatare?
För tillfället håller jag istället på med klänningen Laurel från Colette Patterns. Jag har mätt och klippt ut mönstren och nu ska toiletyget strykas så jag kan börja klippa ut bitar. Jag hade dock inte tillräckligt med originaltyg för en hel klänning så det får bli en blus.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 17:55   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
bookia skrev: Visa inlägg
Hej igen, jag kom att tänka på en sak. Jag har köpt ett gäng mönster från fagert.se, såg såklart till att det ska vara för nybörjare. Bla har jag köp mönster till kjolen Caprice från Mamu Design. Där ska man tydligen använda sig av muddtyg i midjan. Nu är min fråga, är det någon särskilt typ av tyg som heter så, eller syftas det bara till en variant av stretchtyger som kan sträckas på ett visst sätt (bara ena hållet)?

Jag har beställt en övermatare (walking foot) som bör komma med posten i veckan. De flesta av mönstren jag köpte kräver visst knit fabrics, vilket jag antar är stretchiga tyger så det behövs en övermatare?
För tillfället håller jag istället på med klänningen Laurel från Colette Patterns. Jag har mätt och klippt ut mönstren och nu ska toiletyget strykas så jag kan börja klippa ut bitar. Jag hade dock inte tillräckligt med originaltyg för en hel klänning så det får bli en blus.
Knits=trikå, stickade tyger, alltså ej vävda. Oftast mer stretch än vävda varor, ja.

Mudd på metervara säljs ofta i tygbutiker.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 19:17   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Muddtyg är lite speciellt. Det är stickat tyg (knit fabric) som är ungefär som resårstickat. Kika här så kanske du får en aning om vad det är för sorts tyg.

Det brukar säljas rundstickat i smalare bredder än vanliga strech-tyger, men det kan säkert variera.

Övermatare är inte nödvändigt. Det som är viktigt är att du använder en söm som är elastisk i sig. De flesta symaskiner brukar ha en eller ett par sömmar som är bra att sy med i elastiska tyger. Läs i din instruktionsbok. Annars fungerar det att använda en svag zick-zack istället för raksöm.
Lycka till med projektet!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 21:48   #4
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tack för alla svar.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons