Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-11-11, 21:50   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Ta över företag

Ja, jag har fått ett erbjudande att ta över ett företag, köpa det helt enkelt. Ett skrädderi, min dröm är ju att ha mitt egna. Förut va tanken att jag skulle starta helt själv från scratch men visst lönar det sig att ta över någon Annans verksamhet? Hon har haft företaget i 40 år, kundkretsen finns ju redan, behöver inte marknadsföra mig lika mycket.
Dock undrar jag rent ekonomiskt, lån, lönar det sig då i stället för att börja helt från början? Någon tipsade också om att gå till banken och prata lån men att de oftast vill ha en säkerhet, jag har dock ingen som kan gå i god för mig, inget hus eller bostadsrätt. Är det så att man måste ha en säkerhet, och hur ska jag då göra?
Tacksam för alla svar.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 22:45   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Om det är lönande eller inte att köpa någon annans företag beror helt på hur marknaden ser ut. Fråga hur ekonomin ser ut? Kundunderlag? Hur mycket är det att göra? Kan tänka mig att marknaden för skrädderi har minskat rejält de senaste 40 åren.

För att få låna pengar i bank så måste du i princip alltid ha ett fast jobb, gärna en pengabuffert sparad som visar att du kan lägga undan pengar varje månad. Är det mycket pengar det handlar om så kan även en kontantinsats behövas.
Enklast får du alla svar genom att boka tid för ett möte på banken, då får du oxå svar på om du får låna överhuvudtaget....Inte det lättaste idag att få lån tyvärr.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 10:07   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Banken kommer att fråga efter din kalkyl som visar att du har råd att betala räntor/amortering på det lån som du söker.
Det innebär att du måste ha en intäktskalkyl för din försäljning, kostnader som hyra mm och samtidigt ett överskott som visar att du kan betala maten och hyran själv, skatter, sociala avgifter osv.
Kan tidigare ägare ge dig siffror på försäljning och kostnader som rörelsen har idag? Skulle de kunna bära den extra utgiften som du skulle få om du betalar för rörelsen? Köper du ett företag eller köper du ett inkråm? Dvs hur ser avskrivningsunderlag mm ut ur redovisningssynpunkt? Påverkar sedan skatt mm. Hur många av kunderna är bundna till ägaren och kanske inte alls stannar kvar? Kommer den skräddaren att fortsätta "på sidan om" med "trogna" kunder? Se upp med hyresavtal för lokaler. Det kan ske hyresändring om det kommer ny ägare för då ska i princip hyran förhandlas. Allt beroende på företagsform (AB, HB, enskild firma ?) Dessutom, hur är företaget värderat? Följer det med varulager, maskiner osv och hur har de värderats, inventerats osv. Betyder priset att det finns ett "överpris" som vanligen kallas goodwill, i förhållande till substansvärderingen? Det har konsekvenser för redovisning och beskattning samt bedömningen av rörelsens kreditvärdighet. Du behöver troligen pengar som rörelsekapital. Somliga har checkkrediter för sådant men det är ganska dyra krediter.

Banken kommer att kräva säkerhet för lån om de beviljar ett. De litar inte på att du kommer att kunna betala. I första hand realsäkerheter som fastigheter eller bostadsrätter, i andra hand borgen från andra som har säkerheter. Tyvärr blir då räntan dyrare. Lån utan säkerhet är så dyrt så det ska du bara glömma. Dessutom får man det bara om man inte behöver det.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 13:02   #4
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hej tack för era svar.
Nyföretagarcenter tyckte jag skulle fråga henne om ett bokslut, det gick hon först med på sedan tyckte hon att det inte va min ensak. Hon säger själv att hennes inkomst (baserat på halvtid pga sjukdom) är på 250k innan skatt. Min kompis sökte på internet på hennes företag och där står det 100k-200k innan skatt och det är ju ännu mindre än vad hon uppgav till mig. I vilket fall som helst har hon hittills vägrat att visa bokslut, och nyföretagarcenter säger att det är som att köpa grisen i säcken och att jag bör avstå, och just nu känns det som det enda rätta.
Det är enskild firma, all inventarie är inkl i hennes pris hon ville sälja allt för, men jag är rädd att hon satt ett högre pris än vad det är värt pga goodwill och för att gå med "vinst" eller nåt. Jag har blivit osäker i vilket fall som helst, vi har inte diskuterat vidare om detta pga jul och nyårs uppehåll, men hon kommer fråga snart och jag tror hon förväntar sig att jag ska köpa hennes företag.
Checkkrediter blev jag tipsad om men vet inte vad det innebär.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 13:38   #5
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Lyssna absolut på vad Nyföretagarcenter säger, AVSTÅ! Och dessutom får du ju inte se nåt bokslut så det är väl självklart att inte ta över det företaget. Lägg inte mer tid på funderingar så länge du inte ser några siffror.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 14:06   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Vilket trams att inte visa upp bokslutet! Stora företag visar även upp sina forskningshemligheter under due diligence om man är intresserad av att få en affär i lås. Har varit med i due diligence projekt inför uppköp, det är för att förhindra att man köper några grisar i säckar.

Nej, det här är nog inget för dig att satsa på.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 17:46   #7
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Thumbs up

Ja, det verkar inte helt rent - däremot tycker jag absolut att du ska köra på skrädderi om det är din dröm! Det är inte alls säkert att du behöver några lån alls. jag startade en butik en gång och min budget var 3000 kronor - som gick till IKEA-hyllor och en bänk att ha "kassan" (jag hade inte kassaapparat, utan körde på en laptop och direktfaktureringsprogram från visma som man får prova gratis ett par månader och som är superenkelt)på.
Varorna skickade jag helt enkelt efter per faktura och jag sa som det var - jag är nystartad med liten budget, så jag bad om 60 dagars faktura tid. Det var aldrig några problem, de flesta gav dessutom stora rabatter till mig som ny kund.
En kompis startade ett städbolag för 15 år sedan, det enda hon hade att sätta in i bolaget var sin dammsugare, hink och mopp. Hon har idag 6 anställda och ett AB.
Ingen av oss hade något att förlora utom tid, inga lån att oroa oss över och ingen av oss har svultit ihjäl.

Skit fullständigt i prognoser om arbetsmarknad - det finns pengar i allting om du verkligen vill göra det. Jag känner folk som LEVER på att göra modellfigurer, vara hästpsykologer samt på att föda upp akvariefiskar.
Det finns en kille i Skåne som lever på att göra sötlakrits. Tror du AF skulle ha uppmuntrat någon av dessa?
Grejen är att medan du är liten så kan du konkurrera med bästa tillgänglighet (öppettider och flexibilitet) och service - fall däremot inte i billighetsfällan för då kommer du aldrig kunna höja till skäliga priser. Ta vad du behöver för att gå runt och gör ett sjuhelvetes jobb, och be inte om ursäkt. Du är en hantverkare och en företagare, inte en gullig tant som tycker om att sy lite åt andra. Vad kostar en rörmokare tex?
Var heller inte rädd för att marknadsföra dig - och ofta kostar inte den bästa marknadsföringen något. Lokala småtidningar gör gärna reportage, se till att de skriver vad du vill ha sagt (be att få kontrolläsa texten innan publicering) och inte gör larviga vinklar.
Du har också massor av tid att göra reklam för dig innan du är fullbokad, gör snygga flyers (tänk på att du arbetar med design!) och visitkort och VAR ALLTID REPRESENTATIV! Du måste ALLTID vara företagare, ha alltid med dig kort och info, var alltid tillgänglig, följ upp alla kontakter, lova inget du inte kan hålla till någon kund eller leverantör. Var ALLTID trevlig och välvårdad. Det här är ingen hobby och att vara företagare är krävande- men det är roligt och givande och man växer enormt mycket som människa.

Lycka till - och VÅGA!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 17:48   #8
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Ps

Jag vet givetvis inte vad hon vill sälja till dig i inventarieväg etc, men en enskild firma kan man mig veterligen inte sälja. Inte heller behöver du betala någonting för det - du begär en skatteblankett från skatteverket och kör på. Håll det enkelt!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 18:12   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Bra sagt JB. Jag menade naturligtvis inte företeelsen i sig. Självklart skall du starta eget om det är det du vill! Go for it!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 18:12   #10
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Jarock!

Så oerhört bra och peppande skrivet! Det var en kick till mig som också går i företagartankar....TACK!
Maria
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 11:41   #11
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Enskild firma kan man inte ta över genom att köpa företaget. Det är bara inkråmet som kan köpas. Det är egentligen en enskild persons affärer. Hur mycket som den personen tjänat är egentligen ointressant, men att inte vilja visa något inger inte något förtroende.

Handelsbolag och aktiebolag är juridiska personer som går att köpa, dvs kan byta ägare.

Oavsett vad den som har firman har haft för omsättning tidigare så är värdet för dig
- utrustning, lokaler/hyreskontrakt som du kan överta - och överpris finns väl ingen orsak att betala? Vad blir värderingen på Blocket för grejorna? Sedan kan man begära en rejäl rabatt om man köper allt på en gång.
- kundstock har väl knappast en sådan rörelse så det värdet är väl noll. Försvinner företaget så kommer de ändå att se sig om efter en ny leverantör.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 14:57   #12
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Oj, tack alla för era svar!
Ne de e sant, det är inte igentligen företaget i sig jag köper utan det inventarier hon har, symaskiner etc.
Jag känner mig mer säker nu att helt enkelt avstå!
Som någon av er skrev, behöver det inte kosta så mycket att starta. Jag har det mesta, behöver dock köpa in ett mindre lager med sytråd, och andra tillbehör. Jag vill ju igentligen sälja lite tyger också, så lånet hade ju gått till sådant antar jag.
Jag bor i en mindre stad/by och börja hemmifrån här är omöjligt, jag har satt upp lappar och gjort reklam men det går inget vidare, folk plockar ner mina lappar, de är lite irriterande eftersom jag beställt dom och de kostade en del.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 17:07   #13
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Hör dig för i branschen, jag vet inte riktigt vem som grossar/importerar tyg - men du borde kunna få köpa mot faktura, det är ju det brukliga i alla branscher. Lån är superbra - men tänk dig för, det är kanske inte alls nödvändigt.
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 21:06   #14
silverdraken silverdraken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 28
Hör efter med hennes hyresvärd om du kan ta över lokalen istället
Säg att du vill fortsätta driva stället som ett skrädderi så behöver dem inte oroa sig för nån ny konstig kundkrets. Dessutom får du del av den gamla kundkretsen då dem säkert kommer förbi skrädderiet när dem behöver den tjänsten. Köp bara det du behöver av henne om det är nått du vill ha.
Helt onödigt att få en massa grejer "på köpet" som man inte har nån användning för.
silverdraken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 21:41   #15
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
tack!
Ja o som nyföretagarcentrum sa, precis som du, dessutom slipper jag köpa inventariet och sparar mycket pengar. men lokalen är jag ändå lite tveksam till. den är bra att börja med men jag vill ha lite större utrymme =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons