Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-20, 15:28   #1
DuneA DuneA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 15
Snygg lappteknik?

Jag har gjort några första försök att göra lite applikationer (utan klart syfte, kanske för tavlor). Det blir inte särskilt snyggt. Kanterna på bitarna blir fransiga.

Ska jag ta till sömnsmån och vika in innan jag syr fast bitarna? Hur gör jag exakt?

Hur får jag skarvarna mellan olika bitar att bli snygga?

Hur gör jag för att få en del avsnitt att bli lite bulliga? Jag antar att man kan stoppa in lite vadd bakom, men hur gör jag för att det ska bli slätt och snyggt och vadden inte ska "rymma"?

Jag vill gärna sy med maskin, eftersom mina händer inte orkar med så mycket, men kan i värsta fall sy mindre sträckor för hand om jag måste.
DuneA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-20, 21:16   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Sy först raksöm runt lappen, klipp sedan så nära kanten som möjligt zix zaxa runt sedan och sist en applikationssöm. Du kan lägga rivbart underlägg innan du syr.
Det andra har jag inte provat ännu, så hoppas någon annan kan hjälpa dig
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 22:30   #3
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Använder du vliesofix? Det tycker jag ser till att inga kanter blir fransiga trots att jag bara syr med maskin-langettstygn.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 12:11   #4
DuneA DuneA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 15
Tack för tipsen. Använder inte vlisofix, eftersom det har en tendens att till en början göra applikationerna styva och när det blir gammalt smular det, om jag inte tar miste på produkt.
DuneA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 12:35   #5
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Styvheten kan man undvika genom att man gör en ring i vliesofixet, dvs man har bara vliesofix i kanterna av applikationen.

Jag förvarar mitt vliesofix upptejpat på baksidan av en garderobsdörr och visst händer det att det skiktar sig, men jag tycker det är okej. Det finns ju även andra liknade produkter som jag inte har provat, meen som säkert värda att testa tex Steam-a-seam2 och Heat'n'Bond Lite.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons