Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-16, 10:24   #1
Brago Brago är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 9
Question Overlock, coverlock, kombinerad, kantbandsmaskin?? Vad bör jag tänka på inför inköp?

Hej därute!

Är nybörjare på det här med overlock, cover, kantbandsmaskin mm men har sytt en hel del med vanlig symaskin och känner jag behöver något mer än vad min maskin (som jag annars är väldigt nöjd med) kan ge.

Har aldrig ens provsytt någon av ovanstående maskiner och vet ärligt talat inte riktigt vad som skiljer alla dessa åt. Jag har googlat och mailat några olika företag.

vad har ni för maskiner, är ni nöjd? hur tänkte ni innan ni köpte era? vad bör jag tänka på??

Den/de maskiner jag köper nu är tänkta att följa mig under hela livet (sen vet man ju aldrig om de byts ut med tiden men tanken är den iaf) så vill inte bara ha en nybörjarmaskin som jag behöver byta ut efter några år, men får heller inte vara för svår, krånglig och tidskrävande att ställa om.

Fördelar med en eller två/kombinerad maskin?

Tacksam för svar!
Brago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 12:46   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En kombimaskin måste man bygga om. Det innebär att man måste flytta nålar, ändra inställningar, byta bord. Och man måste trä om maskinen. Jag tror på vissa maskiner måste någon del tas bort också. Dock inte på min Babylock Evolution.
Egentligen är den enda fördelen med en maskin i stället för två, att det är en maskin mindre som tar utrymme.
Priset är för en eller två maskiner är ungefär det samma. Du får räkna med att punga ut med drygt 10 000 - 22 000 kr, om du köper i sverige för en kombimaskin.
Rekommenderar att du köper i butik och får utbildning på maskinerna. Då undviker man många problem med krånglande maskiner. Och även kan få support när problem uppstår.

Vissa av dom billigare kombimaskinerna är svåra att få snygg cover på.

Min Babylock Evolution är helt underbar, en kombimaskin. Jättedyr i inköp men helt underbar att sy på.

Många börjar med att köpa en vanlig overlock och köper senare en covermaskin om behovet finns.
Fålla kan man göra på den vanliga symaskinen med tvillingsnål.

En enkel men bra overlock som är prisvärd är Brother 3034D.

När man syr på overlock, behöver ha den vanliga symaskinen maskinen också framme. Helst bör man ha maskinerna trädda och uppställda intill varandra, så man lätt kan skifta mellan maskinerna. Där avgör om man har plats för 2 eller 3 maskiner, för man behöver ha alla maskinerna framme, så man kan sy det som varje maskin är bäst på. Ska man ställa undan och ta fram maskinerna så är det stor risk att man inte använder dom så mycket.

En overlock kan i stort sett bara sy raka sömmar, men dom är suveräna på det. Syr snabbt och fint.

Till Covermaskinen kan du köpa till kantbandsfot.

Dom som är enklast att sköta är Babylocken, du trär dom två jobbigaste trådarna med att trycka på en knapp, det kallas luftträdning. Babylocken ställer också in trådspänningen automatiskt.
Den är dyr i inköp men helt suverän.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 06:33   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar dig att uppsöka flera butiker och testa så många märken du ha rmöjlighet till. Provsy och provträ och och provombygg combimaskinerna se vad som passar dig.
Ta mycket god tid på dig. Sov minst en natt på beslutet och är du lika kär dagen efter, så har du nog hittat den rätta.
Vad jag förstår är det en livspartner du är ute efter, kolla noga och ta tid på dig, ta inte första bästa som dyker upp.
Låt det svida i plånboken om det behövs. Vänta hellre och spara än att köpa en billigare kompromiss.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 14:30   #4
Brago Brago är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 9
Tack för svaret! Ska kika vdare få se om jag kommer på vad jag behöver för maskin
Brago är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons