Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-03, 22:05   #1
SiriM SiriM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 4
"Rätt" sorts kjol till klänningen

Hej allihop,
jag skulle behöva lite hjälp med balklänningen jag ska sy (är ännu inte färdig med mönstret). Klänningen ska vara avskuren i midjan eller strax nedanför (möjligen v-formad) med överdelen med ett lager spets ovanpå.

Har tänkt ha en hellång halvcirkelkjol som underdel men är lite tveksam om det passar ihop. Överdelen har ju mycket mönster på, med spetsen som dessutom har en väldigt fin kant som känns synd att bara klippa bort. Lutar åt att försöka konsturera klänningen så att spetskanten finns i halsringningen och i midjan, men är tveksam om det kommer passa snyggt med kjolen, som ju blir slät i höfthöjd om man inte lägger till veck.

Vet någon om det skulle gå att lägga veck i midjan på en halvcirkelkjol, eller är det ett omöjligt projekt? Jag har hållt på och konstruerat nästan en vecka nu utan att få det som jag vill. Kjolen går nämligen inte att få tillräckligt vid av bara ett fram- och ett bakstycke pga tygets bredd, därav idén om halvcirkelkjol.

Tacksam för alla typer av idéer, hoppas hinna så mycket som möjligt nu på jullovet.

MVH
SiriM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 01:45   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Å, vilka härliga idéer du har! Det är just genom att fundera så där som man kan få till något verkligt bra. Jag tror som du att det kanske blir lite "tunt" med ett så slätt höftparti mot ett spetstyg.

Tygbredden: du kan mycket väl göra skarvar (på längden) om tyget är för smalt. Gör då så att det blir symmetriskt, en på varje sida.

Det går jättebra att lägga veck på en hel- eller halvcirkelkjol!
Då får man ju bara göra midjan motsvarande större.
Prova att jobba i skala 1:10. Ta en tygbit och klipp och modellera som du vill ha det. När det ser snygt ut i litet format, ser det bra ut i naturlig storlek också!

Det bästa till sist:
Vi syproffs vill naturligtvis alltid använda de fina kanterna på spetstyger! När det inte passar in av sig själv ( det gör det ju bara vid raka kanter, typ fåll), då klipper vi av en lämplig bredd av kanten, och så syr vi fast den precis där vi vill ha den!
Spetstyger har den fantastiska egenskapen att dölja stygn, alltså syns inte skarven om du är noga. Du kan sy för hand eller på maskin- För hand är bast.

Lycka till! Fråga mer om du vill.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, kjol, veck i midjan

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons