Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-05-31, 13:42   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jämförande av korsettmönster

Här finns en bra sida där korsetter gjorda av mönster från Simplicity, Laughing Moon och Mantua Maker är fotade framifrån, bakifrån och från sidan.

http://www.farthingales.on.ca/corset_comparison.htm

Dock finns ju inte alla korsettmönster representerade, så jag tänkte att när någon av oss har sytt en korsett, vore det bra om ni kunde göra just detta: fota framifrån, bakifrån och från sidan, och lägga upp det i ert fotoalbum, samt länka från denna tråden till albumet. Visst blir det inte samma sak som när en och samma person snörs i olika korsetter, men det ger ju ett hum om hur det ser ut i alla fall!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 15:56   #2
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Farthingales är en jättebra hemsida, där finns mycket sån där information som folk frågar om. Linda Sparks som driver företaget har också skrivit en bok om korsetter nyligen som ska vara bra, inte så dyr heller :-)

Jag beställde material därifrån och fick mycket tips från deras hemsida när jag gjorde min krinolin...
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 20:23   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Mantua Maker 1880

Jag går först ut med min Mantua Maker 1880.

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13456
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 22:37   #4
JennyLindqvist JennyLindqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 18
Å vilken bra länk till Farthingales du la upp! man kan verkligen se och jämföra.. blev väldigt sugen på att beställa ett mönster och prova. Tyvärr så har jag mest sytt korsett efter mönster som inte går att köpa.. men syr jag upp en efter nytt mönster så ska jag lägga upp bilder!

vad kostar ett simplicitymönster tex? Nån som har köpt?
JennyLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-01, 01:59   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu när man får se jämförelsebilder så tycker jag att simplicitys korset är den som ger finast silhuett, men generellt är det för mycket rakt och modern kropp över allt, tråkigt. Jag har naturliga kurvor som är mer kurviga än dessa korsetters resultat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-01, 18:21   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
jag har köpt simplicitys mönster från ebay, för runt 7-8$ inklusive frakt. Så det är inte så farligt!!

Ger ett korsettmönster för lite midja ändrar man på det!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-01, 18:33   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man måste modifiera en köpt mönster såpass mycket så tycker jag det är lite onödigt då kan man lika gärna ta en gammal autenisk mönster och ändra den till ens mått istället då får man det som det såg ut som förr i tiden.

Ska nog försöka mig på det någon gång när jag får tid. Jag har kopierat några sidor av Corsets&Crinolines av Norah Waugh som jag lånat av bibblan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 15:37   #8
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Simplicity 5726

Ah. Det kanske bara är jag som tycker det är en bra idé att samla alla olika korsetter på ett ställe, men jag fortsätter enträget med en korsett sydd av Simplicitys mönster 5726. Inget krångligt att sy, provade den här gången att sy utan planchett och det blev ju snyggt! (Lite krånglig att krypa i bara... )

Jag har lärt av mina misstag och har sytt en storlek 8, dvs en storlek mindre än vad mönstret egentligen säger att jag ska ha. Med lite hjälp hade jag kunnat dra åt korsetten en hel del till...

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13899

(om länken inte funkar finns bilden i mitt galleri)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 19:48   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fin form på den korsetten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 12:31   #10
JennyLindqvist JennyLindqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 18
här har jag sytt en korsett från Butterick B4254. Jag fick ändra mönstret mycket efter första provningen men resultatet blev bra tillslut. Jag får ursäkta för de halvkassa bilderna. Svårt att ta bild på sig själv

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=14104

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=14107

hmm... hoppas att detta funkar nu..
JennyLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 22:01   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ville bara kort berätta att jag har fått LaughingMoons nya mönster (UB-korsett) i min hand. Som deras första mönster ser det vettigt ut och jag hoppas ha tid att prova att sy upp en korsett efter det. Det som stör lite är att beskrivningen är för en ofodrad korsett men har man sytt tidigare är det inte svårt att få till ett foder.
Vidare har jag på två mönster från PastPettern - 708 Mid 19th Century Stay och 213 Victorian Corset. Har inte tittat närmare på dem med båda verkar riktigt intressanta. Hoppas kunna komma med rapport snart.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 20:17   #12
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Buttericks nr 4254

Beskrivning och kommentarer finns till bilden!

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=14895
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 20:41   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Djäkligt snyggt må jag bara säga.

Så, provat sy ett foder till korsett efter PastPatterns mönster 123 Viktoriansk korsett. Lite stora i storlekarna men de har lite potential.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 22:57   #14
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Själv har jag just börjat med en korsett från 1869. Det verkar vara en rejäl skillnad mellan byst och midja, vilket jag är ute efter, men det ska bli intressant att se hur slutresultatet blir.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 09:50   #15
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
I mitt album har jag lagt upp bilder på min korsett från 1869, även om den inte var riktigt färdig när bilderna togs. Vad det gäller mönstret så tycker jag att det ger en betydligt bättre siluett än LMs silverado som jag hade gjort tidigare. Framförallt bysten var en stor skillnad. I silveradon har bysten alltid kännts tillplattad, även när jag använt kilar som egentligen är en storlek för stora, i den här korsetten var det mycket mer att bysten bara lyftes upp och formades istället för att platta till.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons