Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-08, 17:06   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Sticka strumpor

Jag hade tänkt prova att sticka strumpor. Jag har dock hittat två olika mönster, ett där man stickar skaftet och sedan neråt, och ett annat där man börjar från tån. Tekniskt sett, vilket är lättast eller går fortast?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 20:17   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Under förutsättning att du stickar exakt lika höga skaft och exakt samma storlek på fötterna så går det lika fort då det är samma antal maskor som ska utföras.

Om man utgår från "vanliga enkla slätstickade strumpor" så är hälen den del som anses knepig. Men hälar kan stickas på sååå många olika sätt så det finns ingen anledning att fortsätta sticka en häl som man inte trivs med (antingen till hur man gör dem eller hur de blir att ha på sig). Det finns urlätta hälar och det finns riktigt bökiga.

Men om vi säger så här. Det verkar som att du talar om din allra första strumpstickning. Då tror jag att det är roligare att börja från tån.För då ser du hur strumpan växer upp längs foten.

Börjar man på skaften så blir det en "osynlig" transportsträcka. Och så blir det lätt att man stickar korta skaft för man vill att det ska hända något snart. Och börjar man från tårna så händer något på en gång: ökningen från uppläggningsvarvets få maskor till så många maskor att de omsluter foten.
(Skaft på raggsockor blir med användingen kortare då de blir uttänjda.)

Börjar man från tårna kan man också sticka så långa skaft som garnet räcker till. (Jättebra om man har kanske lite lite garn. Det är tristare att upptäcka att det blev tålösa raggsockor ...)

Svaret på frågan?
Det är individuellt olika vad man trivs med. Men nu har du några synpunkter som kanske hjälper dig att välja.

Heja dig i vilket fall som helst och välkommen med mer frågor om det krånglar sig.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 20:22   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack

Vilket vettigt svar. Jag provade faktiskt en mini strumpa i storlek till en docka och provade att sticka tå först. Blev hur bra som helst. När jag läser ditt svar, så för min del är det nog bäst att börja med tå först, eftersom jag har tendens att alltid vilja se resultat snabbt. Men med tå först måste jag vara mega noga fram till häl att dom blir likadana på båda. Skaftet ser man ju sen. Tack för ditt mycket kloka svar! Mönstret jag läste hade dom krånglat till det lite, men jag lyckades lösa det på mitt lilla vis och det blev hur bra som helst!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 13:21   #4
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Stötte på ett problem

På mitt stickprov med min ministrumpa så gick allt bra. Men nu när jag stickar den riktiga strumpan märkte jag problem på hälen. I beskrivningen stickar man ju då halva arbetet, fram och tillbaka, men att man vänder vid sista maskan, och lika på nästa varv och vänder vid andra maskan osv ett visst antal gånger för att sedan när man stickar andra halvan av hälen stickar man de orörda maskorna, en åt gången vid varven. Problemet är att det blir små hål, hur undviker man det?
Här är mönstret jag utgår från.
http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm
Det jag blir förvirrad av är nr 5 där det står " När du stickar den
maskan tar du också med det omslag runt maskan som du gjorde när du lyfte den. Plocka upp omslaget
och sticka det tillsammans med maskan." Jag tror, att eftersom jag inte gjorde så, så blev det hål där. Förstår ni hur jag menar? Men å andra sidan förstår jag inte hur jag ska kunna plocka upp omslaget och sticka tillsammans med maskan för att undvika problemet.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 14:48   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Precis, du får ett hål där för att du missat att lägga garnet om "första maskan som du inte stickade".

Här finns en film om det som hon ville att du skulle göra när du stickade enligt punkt 4.

Videodamen är väldigt vältalig. Det finns fler filmer om "wrap and turn" (w&t) som det heter på engelska. Jag vet faktiskt inte om det finns någon term på svenska.

Lägg märke till att på första två "sticka en maska mer"-varven är det en "halsduk runt maskan" som ska stickas med. Men i fortsättningen har maskan två halsdukar: en från när maskan inte stickades i början och en från förra gången man var här och vände.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 18:41   #6
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack!

Aha, tack så mycket!!!Jätte bra film, tack!!!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons